Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Kierowanie rozrodem, diagnostyka andrologiczna i ginekologiczna psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Kierowanie rozrodem, diagnostyka andrologiczna i ginekologiczna psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,20egzamin
laboratoriaL4 30 3,00,60egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,20egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu "Podstawy biologii rozrodu i rozwoju zwierząt"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
C-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia)2
T-A-2Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa (badanie mikrobiologiczne, badanie ultrasonograficzne i rentgenowskie, biopsje jąder). Oznaczanie poziomu hormonów u samca (wartości referencyjne i testy stymulacji).2
T-A-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).3
T-A-4Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).3
10
laboratoria
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.2
T-L-2Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera oraz gęstości nasienia na stoliku Bloma.2
T-L-3Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).2
T-L-4Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).2
T-L-5Testy funkcjonalne plemników: HOST, testy z sondami fluorescencyjnymi (JC-1).2
T-L-6Testy biochemiczne nasienia (określanie aktywności fosfatazy zasadowej, AspAT).2
T-L-7Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.2
T-L-8Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego.4
T-L-9Diagnostyka obrazowa w ocenie stanu cyklu suki (USG i RTG, endoskopia).3
T-L-10Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.3
T-L-11Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. Sztuczne unasienianie – technika zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym. Niepłodność w wyniku nieodpowiednio zorganizowanego krycia.4
T-L-12Wymogi prawne i dokumentacja czynności związanych z rozrodem psów (świadectwa zdrowia; obrót nasieniem, zarodkami na terenie UE)2
30
wykłady
T-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem).2
T-W-2Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.2
T-W-3Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.4
T-W-4Organizacja i znaczenie sztucznego unasieniania (wskazania i przygotowanie do zabiegu; techniki zabiegu). Konserwacja nasienia psów (banki i transport nasienia, wymogi dla psa reproduktora).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych13
A-A-4Zaliczenie zajęć audytoryjnych1
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć25
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć30
A-L-4Udział w konsultacjach4
A-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów19
A-W-3Zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C11_W01
Student wymienia i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej; zna kryteria i wytyczne podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
Kn_1P_W08, Kn_1P_W09, Kn_1P_W07R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W04, InzP_W05C-2, C-1T-A-3, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-A-4, T-L-10, T-L-6, T-A-2, T-L-1, T-A-1, T-L-9, T-L-7, T-L-8, T-L-2M-3, M-1, M-2S-2, S-4, S-1, S-3
Kn_1P_C11_W02
Student zna i charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów
Kn_1P_W08, Kn_1P_W09R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W04, InzP_W05C-1, C-2T-W-1, T-L-12, T-L-11, T-W-4, T-L-10, T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C11_U01
Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
Kn_1P_U10R1P_U01, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U07, InzP_U11C-2, C-1T-W-1, T-L-1, T-L-4, T-A-4, T-L-5, T-A-2, T-L-3, T-W-2, T-L-6, T-L-9, T-W-3, T-L-2, T-L-10, T-L-8, T-A-3, T-A-1, T-L-7M-1, M-2, M-3S-4, S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C11_K01
Student ma świadomość znaczenia diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych; przestrzega zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
Kn_1P_K06, Kn_1P_K03R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1, C-2T-L-6, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-A-1, T-L-7, T-W-4, T-L-9, T-W-2, T-L-4, T-L-10, T-L-12, T-L-1, T-L-5, T-A-2, T-L-8, T-W-3, T-L-3, T-L-11, T-L-2M-3, M-1, M-2S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C11_W01
Student wymienia i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej; zna kryteria i wytyczne podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
2,0
3,0Student zna podstawowe metody diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej u psów; potrafi właściwie określić kryteria podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C11_W02
Student zna i charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów
2,0
3,0Student wymienia i ogólnie charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane kierowaniu rozrodem psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C11_U01
Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje podstawowe kliniczne i laboratoryjne procedury rutynowej diagnostyki układu rozrodczego psów i suk; wyniki metod stosowanych w tym zakresie interpretuje w miarę samodzielnie; ogólnie wyjaśnia podłoże oraz opisuje objawy często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C11_K01
Student ma świadomość znaczenia diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych; przestrzega zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
2,0
3,0Student poprawnie uzasadnia znaczenie diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych u psów oraz przestrzeganie zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dubiel A. (red), Rozród psów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wierzbowski S. (red), Andrologia, Wydawnictwo Platan, Kraków, 1999
  2. Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy., Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  3. Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodczej samca., Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  4. Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia., Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 2013
  5. Zduńczyk S., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2014
  6. Baumgartner W. (red), Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia)2
T-A-2Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa (badanie mikrobiologiczne, badanie ultrasonograficzne i rentgenowskie, biopsje jąder). Oznaczanie poziomu hormonów u samca (wartości referencyjne i testy stymulacji).2
T-A-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).3
T-A-4Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).3
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.2
T-L-2Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera oraz gęstości nasienia na stoliku Bloma.2
T-L-3Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).2
T-L-4Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).2
T-L-5Testy funkcjonalne plemników: HOST, testy z sondami fluorescencyjnymi (JC-1).2
T-L-6Testy biochemiczne nasienia (określanie aktywności fosfatazy zasadowej, AspAT).2
T-L-7Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.2
T-L-8Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego.4
T-L-9Diagnostyka obrazowa w ocenie stanu cyklu suki (USG i RTG, endoskopia).3
T-L-10Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.3
T-L-11Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. Sztuczne unasienianie – technika zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym. Niepłodność w wyniku nieodpowiednio zorganizowanego krycia.4
T-L-12Wymogi prawne i dokumentacja czynności związanych z rozrodem psów (świadectwa zdrowia; obrót nasieniem, zarodkami na terenie UE)2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem).2
T-W-2Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.2
T-W-3Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.4
T-W-4Organizacja i znaczenie sztucznego unasieniania (wskazania i przygotowanie do zabiegu; techniki zabiegu). Konserwacja nasienia psów (banki i transport nasienia, wymogi dla psa reproduktora).2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych13
A-A-4Zaliczenie zajęć audytoryjnych1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć25
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć30
A-L-4Udział w konsultacjach4
A-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów19
A-W-3Zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C11_W01Student wymienia i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej; zna kryteria i wytyczne podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
C-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
Treści programoweT-A-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).
T-L-5Testy funkcjonalne plemników: HOST, testy z sondami fluorescencyjnymi (JC-1).
T-L-4Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).
T-L-3Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).
T-A-4Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).
T-L-10Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.
T-L-6Testy biochemiczne nasienia (określanie aktywności fosfatazy zasadowej, AspAT).
T-A-2Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa (badanie mikrobiologiczne, badanie ultrasonograficzne i rentgenowskie, biopsje jąder). Oznaczanie poziomu hormonów u samca (wartości referencyjne i testy stymulacji).
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia)
T-L-9Diagnostyka obrazowa w ocenie stanu cyklu suki (USG i RTG, endoskopia).
T-L-7Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.
T-L-8Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego.
T-L-2Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera oraz gęstości nasienia na stoliku Bloma.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej u psów; potrafi właściwie określić kryteria podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C11_W02Student zna i charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
C-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
Treści programoweT-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem).
T-L-12Wymogi prawne i dokumentacja czynności związanych z rozrodem psów (świadectwa zdrowia; obrót nasieniem, zarodkami na terenie UE)
T-L-11Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. Sztuczne unasienianie – technika zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym. Niepłodność w wyniku nieodpowiednio zorganizowanego krycia.
T-W-4Organizacja i znaczenie sztucznego unasieniania (wskazania i przygotowanie do zabiegu; techniki zabiegu). Konserwacja nasienia psów (banki i transport nasienia, wymogi dla psa reproduktora).
T-L-10Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.
T-W-3Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.
T-W-2Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i ogólnie charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane kierowaniu rozrodem psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C11_U01Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
C-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
Treści programoweT-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem).
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.
T-L-4Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).
T-A-4Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).
T-L-5Testy funkcjonalne plemników: HOST, testy z sondami fluorescencyjnymi (JC-1).
T-A-2Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa (badanie mikrobiologiczne, badanie ultrasonograficzne i rentgenowskie, biopsje jąder). Oznaczanie poziomu hormonów u samca (wartości referencyjne i testy stymulacji).
T-L-3Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).
T-W-2Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.
T-L-6Testy biochemiczne nasienia (określanie aktywności fosfatazy zasadowej, AspAT).
T-L-9Diagnostyka obrazowa w ocenie stanu cyklu suki (USG i RTG, endoskopia).
T-W-3Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.
T-L-2Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera oraz gęstości nasienia na stoliku Bloma.
T-L-10Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.
T-L-8Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego.
T-A-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia)
T-L-7Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
S-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje podstawowe kliniczne i laboratoryjne procedury rutynowej diagnostyki układu rozrodczego psów i suk; wyniki metod stosowanych w tym zakresie interpretuje w miarę samodzielnie; ogólnie wyjaśnia podłoże oraz opisuje objawy często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C11_K01Student ma świadomość znaczenia diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych; przestrzega zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
C-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
Treści programoweT-L-6Testy biochemiczne nasienia (określanie aktywności fosfatazy zasadowej, AspAT).
T-A-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).
T-A-4Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).
T-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem).
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia)
T-L-7Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.
T-W-4Organizacja i znaczenie sztucznego unasieniania (wskazania i przygotowanie do zabiegu; techniki zabiegu). Konserwacja nasienia psów (banki i transport nasienia, wymogi dla psa reproduktora).
T-L-9Diagnostyka obrazowa w ocenie stanu cyklu suki (USG i RTG, endoskopia).
T-W-2Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.
T-L-4Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).
T-L-10Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.
T-L-12Wymogi prawne i dokumentacja czynności związanych z rozrodem psów (świadectwa zdrowia; obrót nasieniem, zarodkami na terenie UE)
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.
T-L-5Testy funkcjonalne plemników: HOST, testy z sondami fluorescencyjnymi (JC-1).
T-A-2Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa (badanie mikrobiologiczne, badanie ultrasonograficzne i rentgenowskie, biopsje jąder). Oznaczanie poziomu hormonów u samca (wartości referencyjne i testy stymulacji).
T-L-8Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego.
T-W-3Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.
T-L-3Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).
T-L-11Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. Sztuczne unasienianie – technika zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym. Niepłodność w wyniku nieodpowiednio zorganizowanego krycia.
T-L-2Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera oraz gęstości nasienia na stoliku Bloma.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie uzasadnia znaczenie diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych u psów oraz przestrzeganie zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
3,5
4,0
4,5
5,0