Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Chów alpak, lam, bawołów i wielbłądów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Chów alpak, lam, bawołów i wielbłądów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 16 1,20,60zaliczenie
wykładyW3 14 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca biologii i funkcjonowania organizmuzwierząt przeżuwających.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków wielbłądowatych oraz bawołów, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu i prowadzenia pracy hodowlanej oraz organizacją i prowadzeniem stad.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja fermy i opieki weterynaryjnej (pomieszczenia i ich wyposażenie, zabiegi pielęgnacyjne, profilaktyka i choroby).2
T-L-2Użytkowanie mleczne – ocena wydajności, czynniki wpływające na mleczność.2
T-L-3Użytkowanie mięsne. Właściwości prozdrowotne i przetwórstwo mięsa.2
T-L-4Użytkowanie wełniste . Ocena jakości włókna i wykorzystanie (alpaki i lamy). Skóry, futra, nawóz.2
T-L-5Genetyczne doskonalenie i praca hodowlana w stadzie.2
T-L-6Organizacja gospodarstwa i jego wynik ekonomiczny w zależności od przyjętego kierunku produkcji.4
T-L-7Opracowanie zasad dobrze prowadzonej zooterapii z wykorzystaniem wielbłądowatych i przeżuwających w wybranych grupach docelowych.2
16
wykłady
T-W-1Pochodzenie, czas oraz udomowienie wielbłądowatych i przeżuwających. Znaczenie hodowli wielbłądowatych oraz bawołów na świecie i w Polsce.3
T-W-2Typy użytkowe i rasy lam, alpak, guanako, wielbłądów oraz bawołów.2
T-W-3Rozród. Odsadzenie młodych zwierząt.3
T-W-4Żywienie i potrzeby pokarmowe.2
T-W-5Alternatywne kierunki wykorzystania lam, alpak , guanako, wikuni i bawołów.2
T-W-6Promocja wielbłądowatych, bawołów i produktów od nich pochodzących.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-L-2Samodzielne przygotowanie projektu gospodarstwa i przedstawienie w formie prezentacji multimedialnej.8
A-L-3Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa.6
A-L-4Konsultacje naukowe.5
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanego piśmiennictwa.4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.2
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera.
M-3Metoda projektów.
M-4Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu fermy i sposobu prezentacji.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie aktywności na zajęciach, projektu oraz prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C10.3_W06
Student zna i potrafi scharakteryzować poszczególne gatunki przeżuwaczy w hodowli fermowej, kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od bawołów i wielbłądowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji.
Kn_1P_W03, Kn_1P_W06R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-1T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-L-3, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-L-6, T-L-5, T-L-1M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C10.3_U18
Student potrafi opracować projekt organizacji gospodarstwa w którym utrzymywane są wielbłądowate, bądź bawoły, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu, bądź też utrzymania tych zwierząt w gospodarstwach agroturystycznych i zagrodach edukacyjnych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji.
Kn_1P_U11, Kn_1P_U18R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U09, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U10, InzP_U11C-1T-L-6, T-L-2, T-W-5, T-L-3, T-L-4, T-W-6, T-W-2, T-L-7, T-L-5, T-W-1, T-W-4, T-L-1, T-W-3M-4, M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C10.3_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
Kn_1P_K01, Kn_1P_K04, Kn_1P_K02R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-L-6, T-L-3, T-W-2, T-L-2, T-W-1, T-W-4, T-L-1, T-W-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-W-5, T-W-6M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C10.3_W06
Student zna i potrafi scharakteryzować poszczególne gatunki przeżuwaczy w hodowli fermowej, kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od bawołów i wielbłądowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji.
2,0
3,0Student zna i potrafi scharakteryzować omawiane grupy przeżuwaczy utrzymywane w hodowli fermowej. Potrafi wymienić kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od nich oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji. Posiada wiedzę umożliwiajacą wykonanie projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C10.3_U18
Student potrafi opracować projekt organizacji gospodarstwa w którym utrzymywane są wielbłądowate, bądź bawoły, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu, bądź też utrzymania tych zwierząt w gospodarstwach agroturystycznych i zagrodach edukacyjnych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji.
2,0
3,0Potrafi organizować produkcję w opraciu o znajomość wymagań młodych wielbłądowatych i specyfikę ich wychowu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C10.3_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
2,0
3,0Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskuje informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.Potrafi ocenić dobrostan wielbłądowatych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Villavicencio Morales Anna, Chów alpak, Multico, Warszawa, 2010
  2. Bawoły wodne (domowe) w Polsce, http://bydlo.net.pl, 2014
  3. Wielka Encyklopedia Zwierząt: Ssaki, Oxford Educational, 2007

Literatura dodatkowa

  1. http://www.alpaki.pl, 2015
  2. http://alpacaspot.pl, 2015
  3. www.pzha.pl, 2015
  4. Lawrie John, Bonnie Vale Alpacas, Pastures for alpacas in Southern Australia, http://bonnievalealpacas.com, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja fermy i opieki weterynaryjnej (pomieszczenia i ich wyposażenie, zabiegi pielęgnacyjne, profilaktyka i choroby).2
T-L-2Użytkowanie mleczne – ocena wydajności, czynniki wpływające na mleczność.2
T-L-3Użytkowanie mięsne. Właściwości prozdrowotne i przetwórstwo mięsa.2
T-L-4Użytkowanie wełniste . Ocena jakości włókna i wykorzystanie (alpaki i lamy). Skóry, futra, nawóz.2
T-L-5Genetyczne doskonalenie i praca hodowlana w stadzie.2
T-L-6Organizacja gospodarstwa i jego wynik ekonomiczny w zależności od przyjętego kierunku produkcji.4
T-L-7Opracowanie zasad dobrze prowadzonej zooterapii z wykorzystaniem wielbłądowatych i przeżuwających w wybranych grupach docelowych.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie, czas oraz udomowienie wielbłądowatych i przeżuwających. Znaczenie hodowli wielbłądowatych oraz bawołów na świecie i w Polsce.3
T-W-2Typy użytkowe i rasy lam, alpak, guanako, wielbłądów oraz bawołów.2
T-W-3Rozród. Odsadzenie młodych zwierząt.3
T-W-4Żywienie i potrzeby pokarmowe.2
T-W-5Alternatywne kierunki wykorzystania lam, alpak , guanako, wikuni i bawołów.2
T-W-6Promocja wielbłądowatych, bawołów i produktów od nich pochodzących.2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-L-2Samodzielne przygotowanie projektu gospodarstwa i przedstawienie w formie prezentacji multimedialnej.8
A-L-3Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa.6
A-L-4Konsultacje naukowe.5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanego piśmiennictwa.4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C10.3_W06Student zna i potrafi scharakteryzować poszczególne gatunki przeżuwaczy w hodowli fermowej, kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od bawołów i wielbłądowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Kn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków wielbłądowatych oraz bawołów, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu i prowadzenia pracy hodowlanej oraz organizacją i prowadzeniem stad.
Treści programoweT-L-4Użytkowanie wełniste . Ocena jakości włókna i wykorzystanie (alpaki i lamy). Skóry, futra, nawóz.
T-L-2Użytkowanie mleczne – ocena wydajności, czynniki wpływające na mleczność.
T-L-7Opracowanie zasad dobrze prowadzonej zooterapii z wykorzystaniem wielbłądowatych i przeżuwających w wybranych grupach docelowych.
T-W-4Żywienie i potrzeby pokarmowe.
T-W-6Promocja wielbłądowatych, bawołów i produktów od nich pochodzących.
T-W-1Pochodzenie, czas oraz udomowienie wielbłądowatych i przeżuwających. Znaczenie hodowli wielbłądowatych oraz bawołów na świecie i w Polsce.
T-L-3Użytkowanie mięsne. Właściwości prozdrowotne i przetwórstwo mięsa.
T-W-2Typy użytkowe i rasy lam, alpak, guanako, wielbłądów oraz bawołów.
T-W-5Alternatywne kierunki wykorzystania lam, alpak , guanako, wikuni i bawołów.
T-W-3Rozród. Odsadzenie młodych zwierząt.
T-L-6Organizacja gospodarstwa i jego wynik ekonomiczny w zależności od przyjętego kierunku produkcji.
T-L-5Genetyczne doskonalenie i praca hodowlana w stadzie.
T-L-1Organizacja fermy i opieki weterynaryjnej (pomieszczenia i ich wyposażenie, zabiegi pielęgnacyjne, profilaktyka i choroby).
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-4Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera.
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu fermy i sposobu prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi scharakteryzować omawiane grupy przeżuwaczy utrzymywane w hodowli fermowej. Potrafi wymienić kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od nich oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji. Posiada wiedzę umożliwiajacą wykonanie projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C10.3_U18Student potrafi opracować projekt organizacji gospodarstwa w którym utrzymywane są wielbłądowate, bądź bawoły, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu, bądź też utrzymania tych zwierząt w gospodarstwach agroturystycznych i zagrodach edukacyjnych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Kn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U10ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków wielbłądowatych oraz bawołów, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu i prowadzenia pracy hodowlanej oraz organizacją i prowadzeniem stad.
Treści programoweT-L-6Organizacja gospodarstwa i jego wynik ekonomiczny w zależności od przyjętego kierunku produkcji.
T-L-2Użytkowanie mleczne – ocena wydajności, czynniki wpływające na mleczność.
T-W-5Alternatywne kierunki wykorzystania lam, alpak , guanako, wikuni i bawołów.
T-L-3Użytkowanie mięsne. Właściwości prozdrowotne i przetwórstwo mięsa.
T-L-4Użytkowanie wełniste . Ocena jakości włókna i wykorzystanie (alpaki i lamy). Skóry, futra, nawóz.
T-W-6Promocja wielbłądowatych, bawołów i produktów od nich pochodzących.
T-W-2Typy użytkowe i rasy lam, alpak, guanako, wielbłądów oraz bawołów.
T-L-7Opracowanie zasad dobrze prowadzonej zooterapii z wykorzystaniem wielbłądowatych i przeżuwających w wybranych grupach docelowych.
T-L-5Genetyczne doskonalenie i praca hodowlana w stadzie.
T-W-1Pochodzenie, czas oraz udomowienie wielbłądowatych i przeżuwających. Znaczenie hodowli wielbłądowatych oraz bawołów na świecie i w Polsce.
T-W-4Żywienie i potrzeby pokarmowe.
T-L-1Organizacja fermy i opieki weterynaryjnej (pomieszczenia i ich wyposażenie, zabiegi pielęgnacyjne, profilaktyka i choroby).
T-W-3Rozród. Odsadzenie młodych zwierząt.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym.
M-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Metoda projektów.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu fermy i sposobu prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi organizować produkcję w opraciu o znajomość wymagań młodych wielbłądowatych i specyfikę ich wychowu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C10.3_K01Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków wielbłądowatych oraz bawołów, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu i prowadzenia pracy hodowlanej oraz organizacją i prowadzeniem stad.
Treści programoweT-L-6Organizacja gospodarstwa i jego wynik ekonomiczny w zależności od przyjętego kierunku produkcji.
T-L-3Użytkowanie mięsne. Właściwości prozdrowotne i przetwórstwo mięsa.
T-W-2Typy użytkowe i rasy lam, alpak, guanako, wielbłądów oraz bawołów.
T-L-2Użytkowanie mleczne – ocena wydajności, czynniki wpływające na mleczność.
T-W-1Pochodzenie, czas oraz udomowienie wielbłądowatych i przeżuwających. Znaczenie hodowli wielbłądowatych oraz bawołów na świecie i w Polsce.
T-W-4Żywienie i potrzeby pokarmowe.
T-L-1Organizacja fermy i opieki weterynaryjnej (pomieszczenia i ich wyposażenie, zabiegi pielęgnacyjne, profilaktyka i choroby).
T-W-3Rozród. Odsadzenie młodych zwierząt.
T-L-4Użytkowanie wełniste . Ocena jakości włókna i wykorzystanie (alpaki i lamy). Skóry, futra, nawóz.
T-L-7Opracowanie zasad dobrze prowadzonej zooterapii z wykorzystaniem wielbłądowatych i przeżuwających w wybranych grupach docelowych.
T-L-5Genetyczne doskonalenie i praca hodowlana w stadzie.
T-W-5Alternatywne kierunki wykorzystania lam, alpak , guanako, wikuni i bawołów.
T-W-6Promocja wielbłądowatych, bawołów i produktów od nich pochodzących.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-4Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera.
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena projektu fermy i sposobu prezentacji.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskuje informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.Potrafi ocenić dobrostan wielbłądowatych.
3,5
4,0
4,5
5,0