Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Kn_1P_C10.3_U18 | Student potrafi opracować projekt organizacji gospodarstwa w którym utrzymywane są wielbłądowate, bądź bawoły, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu, bądź też utrzymania tych zwierząt w gospodarstwach agroturystycznych i zagrodach edukacyjnych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Kn_1P_U11 | Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej |
---|
Kn_1P_U18 | Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1P_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1P_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1P_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1P_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1P_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1P_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R1P_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich |
R1P_U09 | ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów |
R1P_U10 | ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzP_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzP_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzP_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
InzP_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzP_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzP_U07 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
InzP_U10 | ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów |
InzP_U11 | ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków wielbłądowatych oraz bawołów, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu i prowadzenia pracy hodowlanej oraz organizacją i prowadzeniem stad. |
---|
Treści programowe | T-L-6 | Organizacja gospodarstwa i jego wynik ekonomiczny w zależności od przyjętego kierunku produkcji. |
---|
T-L-2 | Użytkowanie mleczne – ocena wydajności, czynniki wpływające na mleczność. |
T-W-5 | Alternatywne kierunki wykorzystania lam, alpak , guanako, wikuni i bawołów. |
T-L-3 | Użytkowanie mięsne. Właściwości prozdrowotne i przetwórstwo mięsa. |
T-L-4 | Użytkowanie wełniste . Ocena jakości włókna i wykorzystanie (alpaki i lamy). Skóry, futra, nawóz. |
T-W-6 | Promocja wielbłądowatych, bawołów i produktów od nich pochodzących. |
T-W-2 | Typy użytkowe i rasy lam, alpak, guanako, wielbłądów oraz bawołów. |
T-L-7 | Opracowanie zasad dobrze prowadzonej zooterapii z wykorzystaniem wielbłądowatych i przeżuwających w wybranych grupach docelowych. |
T-L-5 | Genetyczne doskonalenie i praca hodowlana w stadzie. |
T-W-1 | Pochodzenie, czas oraz udomowienie wielbłądowatych i przeżuwających. Znaczenie hodowli wielbłądowatych oraz bawołów na świecie i w Polsce. |
T-W-4 | Żywienie i potrzeby pokarmowe. |
T-L-1 | Organizacja fermy i opieki weterynaryjnej (pomieszczenia i ich wyposażenie, zabiegi pielęgnacyjne, profilaktyka i choroby). |
T-W-3 | Rozród. Odsadzenie młodych zwierząt. |
Metody nauczania | M-4 | Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym. |
---|
M-1 | Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-3 | Metoda projektów. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena projektu fermy i sposobu prezentacji. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Potrafi organizować produkcję w opraciu o znajomość wymagań młodych wielbłądowatych i specyfikę ich wychowu |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |