Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Hodowla owadów użytkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla owadów użytkowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zoologia, botanika, chemia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenów z biologią i metodami chowu trzmieli do zapylania roślin entomofilnych |
C-2 | zapoznanie studentów z biologią i metodą chowu pszczoły samotnicy - murarki ogrodowej wykorzystywanej do zapylania roślin entomofilnych. |
C-3 | poznanie podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju, biologii rodziny pszczelej |
C-4 | poznanie biologii i zasad prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie, |
C-5 | zapoznanie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczoły miodnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pszczoły samotnice: murarka ogrodowa - budowa gniazda, dymorfizm płciowy struktura płci w gniazdach. | 2 |
T-L-2 | Inkubacja oprzędów murarki ogrodowej, przygotowanie sztucznych gniazd do chowu murarki. | 2 |
T-L-3 | Budowa morfologiczna i sekcja pszczoły miodnej | 2 |
T-L-4 | Różnice w budowie morfologicznej trzech postaci w rodzinie pszczelej. Rozwój osobniczy pszczoły miodnej. Budowa gniazda pszczół | 2 |
T-L-5 | Porozumiewanie się pszczoły miodnej | 1 |
T-L-6 | Budowa i systemy uli | 1 |
T-L-7 | Główny przeglad wiosenny rodzin w pasiece | 2 |
T-L-8 | Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań i diagnostyka | 2 |
T-L-9 | Prace w pasiece: poszerzanie gniazd, wprawianie węzy, midobranie | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Trzmiele: biologia i rozród, metody chowu | 2 |
T-W-2 | Pszczoły samotnice: biologia i rozród | 2 |
T-W-3 | Podgatunki pszczoły miodnej uzytkowane w kraju | 2 |
T-W-4 | Biologia rodziny pszczelej, | 2 |
T-W-5 | Życie rodziny pszczoły miodnej na przestrzeni roku | 2 |
T-W-6 | Prace pasieczne w sezonie | 2 |
T-W-7 | Przeglad najważniejszych chorób pszczoły miodnej | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 16 |
A-L-2 | przygotowanie do sprawdzianów, studiowanie literatury | 20 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury | 10 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład - prezentacja multimedialna |
M-2 | objaśnienie |
M-3 | cwiczenia laboratoryjne |
M-4 | zajęcia praktyczne w pasiece |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wykonanie zadań |
S-2 | Ocena formująca: obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C07.1_W01 student zna biologię trzmieli, znaczenie trzmieli jako zapylacza rośłin | Kn_1P_W08, Kn_1P_W03 | R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06 | InzP_W02 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
Kn_1P_C07.1_W02 zna biologie i rozród wybranych gatunków pszczół samotnic | Kn_1P_W08 | R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06 | InzP_W02 | C-2 | T-L-1, T-W-2 | M-1, M-3 | S-3 |
Kn_1P_C07.1_W03 potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku , scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą | Kn_1P_W08 | R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06 | InzP_W02 | C-4, C-3 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-5, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-3 | S-3 |
Kn_1P_C07.1_W04 ma wiedzę z zakresu podstawowych jednostek chorobowych pszczoły miodnej | Kn_1P_W08 | R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06 | InzP_W02 | C-5 | T-W-7, T-L-8 | M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C07.1_U01 potrafi założyć sztuczny chów rodzinek trzmieli | Kn_1P_U18 | R1P_U03, R1P_U05, R1P_U09, R1P_U10 | InzP_U02, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U10, InzP_U11 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
Kn_1P_C07.1_U02 potrafi załozyć i poprowadzić chów wybranych gatunków pszczół samotnic | Kn_1P_U18 | R1P_U03, R1P_U05, R1P_U09, R1P_U10 | InzP_U02, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U10, InzP_U11 | C-2 | T-L-2 | M-1, M-4 | S-1, S-3 |
Kn_1P_C07.1_U03 umie wykonywać podstawowe prace zwiazane z prowadzeniem rodzin pszczelich w sezonie | Kn_1P_U08, Kn_1P_U18 | R1P_U01, R1P_U03, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U09, R1P_U10 | InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U10, InzP_U11 | C-4 | T-L-6, T-L-9, T-L-7, T-W-6 | M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C09.1_K01 nabiera umiejetności pracy w grupie | Kn_1P_K04 | R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K08 | InzP_K01, InzP_K02 | C-1, C-4, C-2 | T-L-2, T-L-9, T-L-7 | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C07.1_W01 student zna biologię trzmieli, znaczenie trzmieli jako zapylacza rośłin | 2,0 | student nie zna biologii trzmieli i ich znaczenia jako zapylaczy roślin |
3,0 | student zna w stopniu podstawowym biologię i znaczenie trzmieli jako zapylaczy rośłin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07.1_W02 zna biologie i rozród wybranych gatunków pszczół samotnic | 2,0 | brak wiedzy o biologii i rozrodu omawianych gatunków pszczół samotnic |
3,0 | podstawowa wiedza o biologii i rozrodzie omawinych gatunków pszczól samotnic | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07.1_W03 potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku , scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą | 2,0 | nie potrafi objaśnic funkcjonowania rodziny pszczelej na przestrzeni roku i scharakteryzować postacie tworzące rodzinę |
3,0 | ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu rodziny pszczelej n przestrzeni roku i postaciach wchodzących w skład rodziny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07.1_W04 ma wiedzę z zakresu podstawowych jednostek chorobowych pszczoły miodnej | 2,0 | brak wiedzy o podstawowych jednostkach chorobowych pszczoły miodnej |
3,0 | wiedza w stopnu dostatecznym o podstawowych jednostkach chorobowych pszczoły miodnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C07.1_U01 potrafi założyć sztuczny chów rodzinek trzmieli | 2,0 | nie potrafi założyć sztucznego chowu trzmieli |
3,0 | w stopniu podstawowym ma umiejętność założenia sztucznego chowu trzmieli | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07.1_U02 potrafi załozyć i poprowadzić chów wybranych gatunków pszczół samotnic | 2,0 | nie potrafi założyć chowu omawianych gatunków pszczół samotnic |
3,0 | umie założyć sztuczny chów jednego z omawianych gatunków pszczół samotnic | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C07.1_U03 umie wykonywać podstawowe prace zwiazane z prowadzeniem rodzin pszczelich w sezonie | 2,0 | nie umie wykonywać podstawowych prac przy prowadzeniu rodzin pszcelich w sezonie |
3,0 | umie wykonać 1-2 podstawowe prace zwiazane z prowadzeniem rodzin w sezonie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C09.1_K01 nabiera umiejetności pracy w grupie | 2,0 | nie posiadł umiejetności pracy w grupie |
3,0 | posiadł w stopniu dostatecznym umiejetność pracy w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Prabucki J. red., Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
- Wilkaniec Z. red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, Akademia Rolnicza, Poznań, 2002, pierwsze
- WildeJ., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
Literatura dodatkowa
- WildeJ. red., Encyklopedia pszczelarska, PWRiL, Warszawa, 2013, pierwsze
- Banaszak J., Ekologia pszczół, PWN, Warszawa, 1993, pierwsze
- Dylewska M., Nasze trzmiele, Ośrodek Doradztwa Rolniczego, APW Karniowice, 1998, pierwsze
- Flaga S., Pszczoła murarka ogrodowa, Polski Klub Ekologiczny, Kraków, 2002, pierwsze