Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Pies w środowisku wiejskim i miejskim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Pies w środowisku wiejskim i miejskim
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,50,50zaliczenie
laboratoriaL2 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca różnych gatunków zwierząt gospodarskich i towarzyszących.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z obowiązkami i prawami właścicieli psów w miastach i na wsi, odpowiedzialnością w przypadku niekontrolowanych zachowań podopiecznych oraz sposobami ograniczenia szkód wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.1
T-L-2Przyzwyczajanie szczeniąt do zachowania czystości w domu.1
T-L-3Agresja skierowana przeciwko własnemu potomstwu.1
T-L-4Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi.2
T-L-5Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce.2
T-L-6Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków3
10
wykłady
T-W-1Skąd wziął się pies? Cechy atawistyczne. Przyjaźń psa z człowiekiem.1
T-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.1
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).2
T-W-4Jeden pies, czy kilka? Walki między psami. Ucieczki i włóczenie się.2
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.2
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa.2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.3
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa.3
A-W-3Konsultacje naukowe.1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: praca na zajęciach
S-3Ocena formująca: prezentacja.
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.4_W13
Student potrafi interpretować pojęcia: zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Zna prawa i obowiązki posiadacza zwierząt w mieście i na wsi. Wie jak zapobiegać i postępować w przypadku agresji skierowanej przeciwko własnemu potomstwu i innym zwierzętom; zna sposoby i metody zastosowania systemów ogrodzeniowych dla psów.
Kn_1P_W13, Kn_1P_W20, Kn_1P_W22R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1T-L-6, T-L-4, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-L-3, T-W-5, T-L-5, T-L-1M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.4_U03
Student potrafi scharakteryzować rolę psa w środowisku miejskim i wiejskim oraz w otoczeniu innych zwierząt, potrafi ocenić sytuację, w której pies uległ wypadkowi i spowodował szkody, potrafi socjalizować psy.
Kn_1P_U03, Kn_1P_U04R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U09, R1P_U11, R1P_U12InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U08, InzP_U09, InzP_U11C-1T-L-1, T-W-5, T-L-4, T-W-3, T-W-2, T-L-6, T-W-6, T-L-5M-2, M-4, M-1, M-3S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.4_K01
Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
Kn_1P_K04, Kn_1P_K01, Kn_1P_K07R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-W-4, T-L-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-L-4, T-W-6, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-W-1M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.4_W13
Student potrafi interpretować pojęcia: zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Zna prawa i obowiązki posiadacza zwierząt w mieście i na wsi. Wie jak zapobiegać i postępować w przypadku agresji skierowanej przeciwko własnemu potomstwu i innym zwierzętom; zna sposoby i metody zastosowania systemów ogrodzeniowych dla psów.
2,0
3,0Student pobieżnie omawia rolę psa w mieście i na wsi oraz zagrożenia jakie może nieść utrzymanie tych zwierząt. Wymienia i charakteryzuje prawa i obowiązki posiadaczy psów w mieście i na wsi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.4_U03
Student potrafi scharakteryzować rolę psa w środowisku miejskim i wiejskim oraz w otoczeniu innych zwierząt, potrafi ocenić sytuację, w której pies uległ wypadkowi i spowodował szkody, potrafi socjalizować psy.
2,0
3,0Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.4_K01
Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
2,0
3,0Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ochrona zwierząt. Przepisy. Piśmiennictwo, Studio STO, Warszawa, 1999
  2. Mozgawa M., Pies (i inne zwierzęta) a prawo karne., Zakamycze 2006, http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/35867/009.pdf, 2006
  3. Rugaas Turid, Mój pies ciągnie na smyczy., Psia Wachta, 2008
  4. Owens Paul, Zaklinacz psów., Septem, 2008
  5. Oeser Erhard, Człowiek i pies, Bellona, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kruszewicz A., Czujkowska A., Zwierzęta w mieście. Interwencje. Poradnik, Oficyna Wydawnicza Mulitico, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.1
T-L-2Przyzwyczajanie szczeniąt do zachowania czystości w domu.1
T-L-3Agresja skierowana przeciwko własnemu potomstwu.1
T-L-4Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi.2
T-L-5Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce.2
T-L-6Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skąd wziął się pies? Cechy atawistyczne. Przyjaźń psa z człowiekiem.1
T-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.1
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).2
T-W-4Jeden pies, czy kilka? Walki między psami. Ucieczki i włóczenie się.2
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.2
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa.2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa.3
A-W-3Konsultacje naukowe.1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.4_W13Student potrafi interpretować pojęcia: zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Zna prawa i obowiązki posiadacza zwierząt w mieście i na wsi. Wie jak zapobiegać i postępować w przypadku agresji skierowanej przeciwko własnemu potomstwu i innym zwierzętom; zna sposoby i metody zastosowania systemów ogrodzeniowych dla psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązkami i prawami właścicieli psów w miastach i na wsi, odpowiedzialnością w przypadku niekontrolowanych zachowań podopiecznych oraz sposobami ograniczenia szkód wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa.
Treści programoweT-L-6Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków
T-L-4Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi.
T-W-4Jeden pies, czy kilka? Walki między psami. Ucieczki i włóczenie się.
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).
T-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.
T-L-3Agresja skierowana przeciwko własnemu potomstwu.
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.
T-L-5Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce.
T-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3pokaz
M-4film
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: praca na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student pobieżnie omawia rolę psa w mieście i na wsi oraz zagrożenia jakie może nieść utrzymanie tych zwierząt. Wymienia i charakteryzuje prawa i obowiązki posiadaczy psów w mieście i na wsi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.4_U03Student potrafi scharakteryzować rolę psa w środowisku miejskim i wiejskim oraz w otoczeniu innych zwierząt, potrafi ocenić sytuację, w której pies uległ wypadkowi i spowodował szkody, potrafi socjalizować psy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1P_U12posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązkami i prawami właścicieli psów w miastach i na wsi, odpowiedzialnością w przypadku niekontrolowanych zachowań podopiecznych oraz sposobami ograniczenia szkód wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa.
Treści programoweT-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.
T-L-4Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi.
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).
T-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.
T-L-6Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).
T-L-5Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce.
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-4film
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3pokaz
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: prezentacja.
S-2Ocena formująca: praca na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.4_K01Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązkami i prawami właścicieli psów w miastach i na wsi, odpowiedzialnością w przypadku niekontrolowanych zachowań podopiecznych oraz sposobami ograniczenia szkód wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa.
Treści programoweT-W-4Jeden pies, czy kilka? Walki między psami. Ucieczki i włóczenie się.
T-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.
T-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).
T-L-4Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi.
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).
T-L-5Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce.
T-L-2Przyzwyczajanie szczeniąt do zachowania czystości w domu.
T-L-3Agresja skierowana przeciwko własnemu potomstwu.
T-L-6Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków
T-W-1Skąd wziął się pies? Cechy atawistyczne. Przyjaźń psa z człowiekiem.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja
M-4film
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: prezentacja.
S-2Ocena formująca: praca na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
3,5
4,0
4,5
5,0