Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu botaniki, zoologii, geografii, fizyki, chemii w zakresie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z obiegiem materii i przepływem energii w układach ekologicznych, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe; | 2 |
T-L-2 | pasożytnictwo | 1 |
T-L-3 | drapieżnictwo | 1 |
T-L-4 | konkurencja | 1 |
T-L-5 | roślinożerność | 1 |
T-L-6 | granice tolerancji organizmów | 2 |
T-L-7 | ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekologia – zakres, historia, podstawowe pojęcia; | 1 |
T-W-2 | energia i materia – prawa rządzące ich przemianami w układach ekologicznych; | 1 |
T-W-3 | struktura i organizacja populacji | 2 |
T-W-4 | struktura, organizacja i dynamika biocenozy | 2 |
T-W-5 | ekosystemy morskie i słodkowodne | 2 |
T-W-6 | biomy lądowe | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | studiowanie literatury | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do sprawdzianów | 15 |
A-L-3 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczeń | 5 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne, dyskusja dydaktyczna, film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B16_W01 Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą praw rządzących przemianami materii i energii w układach ekologicznych, funkcjonowania populacji i biocenozy, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy Ziemi. Powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, potrzebę i sposoby jej ochrony. | Kn_1P_W08 | R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06 | InzP_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B16_U01 Student powinien prawidłowo analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze mające charakter ekologiczny. Powinien prawidłowo rozpoznawać formy funkcjonowania organizmów na różnym poziomie jej organizacji, począwszy od gatunku a skończywszy na biosferze. | Kn_1P_U03 | R1P_U01, R1P_U03, R1P_U05, R1P_U07 | InzP_U01, InzP_U03, InzP_U11 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B16_K01 Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji. | Kn_1P_K06 | R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05 | InzP_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-L-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B16_W01 Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą praw rządzących przemianami materii i energii w układach ekologicznych, funkcjonowania populacji i biocenozy, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy Ziemi. Powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, potrzebę i sposoby jej ochrony. | 2,0 | |
3,0 | wiedza z zakresu ćwiczeń i wykładów opanowana w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B16_U01 Student powinien prawidłowo analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze mające charakter ekologiczny. Powinien prawidłowo rozpoznawać formy funkcjonowania organizmów na różnym poziomie jej organizacji, począwszy od gatunku a skończywszy na biosferze. | 2,0 | |
3,0 | umiejętność analizy i interpretacji zjawisk ekologicznych na poziomie dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B16_K01 Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność oceny zagrożeń środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krebs J., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, Warszawa, 1997
- Odum E. P, Podstawy ekologii, PW Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1977
- Weiner, Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
- Trojan P., Ekologia ogólna., PWN, Warszawa, 1981
- Więckowski S., Ekologia ogólna, 2011
- Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz, 1998
Literatura dodatkowa
- Łabno G., Ekologia. Słownik encyklopedyczny, Wydawnictwo „Europa”, Warszawa, 2007
- Głowniak B., Kempa E., Winnicki T., Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985
- Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa-Poznań., 1999
- Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995