Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Genetyka ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 16 1,00,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL1 12 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu biologii, chemii, matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu genetyki ogólnej. Zaprezentowanie zagadnień związanych z replikacją i ekspresją materiału genetycznego. Zaprezentowanie metod oceny wartości hodowlanej zwierząt oraz metod selekcji, kojarzenia i krzyżowania.
C-2Przedstawienie przemian materiału genetycznego podczas podziału komórki. Omówienie molekularnych podstaw dziedziczenia cech. Zaprezenowanie zagadnień zwiazanych z mutacjami, ich rodzajami i skutkami. Omówienie definicji odziedziczalności i powtarzalności, analiza pokrewieństwa i rodowodów.
C-3Wykształcenie umiejętności izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Przygotowanie do samodzielnego prowadznia prac laboratoryjnych skupionych na analizie wybranej sewencji DNA.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podział mitotyczny i mejotyczny.2
T-A-2Budowa chromosomów i chromosomowa teoria Morgana.1
T-A-3Prawa Mendla oraz współdziałanie genów i plejotropia.3
T-A-4Sprzężenie cech.2
T-A-5Cechy ilościowe. Korelacja, regresja.2
T-A-6Odziedziczalność i powtarzalność. Pokrewieństwo i rodowody.2
12
laboratoria
T-L-1Metody izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek.4
T-L-2Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego.2
T-L-3Optymalizacji PCR.2
T-L-4Amplifikacja wybranych fragmentów DNA.2
T-L-5Ocena aplikonów oraz ich trawienie.2
12
wykłady
T-W-1Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia.2
T-W-2Cykl komórkowy. Replikacja.2
T-W-3Realizacja informacji genetycznej. Kod genetyczny, budowa genu.2
T-W-4Mutacje – przyczyny, rodzaje, skutki.2
T-W-5Determinacja i różnicowanie płci.2
T-W-6Genetyka populacji. Zmienność biologiczna2
T-W-7Metody oceny wartości hodowlanej zwierząt.2
T-W-8Metody selekcji, kojarzenia i krzyżowania.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych12
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień zawartych w tematyce zajęć.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć audytoryjnych.5
A-A-4Zaliczenie treści zajęć.2
A-A-5Omówienie wyników zaliczenia.1
A-A-6Konsultacje5
31
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych12
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych3
A-L-4Omówienie i dyskusja sprawozdania z zajęć laboratoryjnych2
A-L-5Studiowanie wskazanego piśmiennictwa i literatury4
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych2
A-L-7Zaliczenie treści zajęć laboratoryjnych1
A-L-8Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach16
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów4
A-W-4Zaliczenie treści wykładów2
A-W-5Konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena bazująca na ocenie formującej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. Student powienien objaśniać zagadnienia związane z mutacjami DNA. Student powinien zdefiniować i wytłumaczyć zmienność biologiczą i związane z nią definicje.
Kn_1P_W04R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04InzP_W02C-1T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-5M-1S-1
Kn_1P_B10_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien opisywać przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student powienien wytłumaczyc molekularne podstawy dziedziczenia. Student powienien objaśniać zagadnienia zwiazane z mutacjami DNA. Student opisuje kluczowe pojęcia dla gentyki populacji.
Kn_1P_W06R1P_W01, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-2T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać matodę izolacji kwasu nukleinowego ze względu na dostępny materiał oraz wybraną metodę przeprowadzić prawidłowo. Student powinien umieć przeprowadzić samodzielnie reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student powienien umieć prowadzić proces elektoforetyczny. Student powienien umieć sporządzic opis przeprowadzonego badania.
Kn_1P_U01R1P_U01, R1P_U04, R1P_U07InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U07, InzP_U11C-3T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej
Kn_1P_K04R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-3T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. Student powienien objaśniać zagadnienia związane z mutacjami DNA. Student powinien zdefiniować i wytłumaczyć zmienność biologiczą i związane z nią definicje.
2,0
3,0Student opisuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. Student tłumaczy pojęcie zmienności biologicznej i zna związane z nią definicje.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B10_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien opisywać przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student powienien wytłumaczyc molekularne podstawy dziedziczenia. Student powienien objaśniać zagadnienia zwiazane z mutacjami DNA. Student opisuje kluczowe pojęcia dla gentyki populacji.
2,0
3,0Student opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy molekularne podstawy dziedziczenia. Student objaśnia zagadnienia związane z gentyką populacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać matodę izolacji kwasu nukleinowego ze względu na dostępny materiał oraz wybraną metodę przeprowadzić prawidłowo. Student powinien umieć przeprowadzić samodzielnie reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student powienien umieć prowadzić proces elektoforetyczny. Student powienien umieć sporządzic opis przeprowadzonego badania.
2,0
3,0Student umie dobrać odpowiednią metodę izolacji kwasu nukleinowego pod kątem rodzaju materiału biologicznego oraz umie przeprowadzić izolacje. Student umie przeprowadzić reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student umie prowadzić proces elektroforetyczny. Student umie sporządzić opis przeprowadzonego badania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej
2,0
3,0Student wykazuje dbałość o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidulanej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtonski M., Gentyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000
  2. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki, Urban&Partner, Wrocław, 2003
  3. Winter P.C. Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2004
  4. Piatkowska B., Goc A., Dabrowska G., Zbiór zadan i pytan z genetyki, UMK, Toruń

Literatura dodatkowa

  1. Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Żuk B, Wierzbicki H., Zatoń-Dobrowolska M., Kulisiewicz Z., Gentyka populacji i metody hodowlane, PWRiL, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podział mitotyczny i mejotyczny.2
T-A-2Budowa chromosomów i chromosomowa teoria Morgana.1
T-A-3Prawa Mendla oraz współdziałanie genów i plejotropia.3
T-A-4Sprzężenie cech.2
T-A-5Cechy ilościowe. Korelacja, regresja.2
T-A-6Odziedziczalność i powtarzalność. Pokrewieństwo i rodowody.2
12

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek.4
T-L-2Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego.2
T-L-3Optymalizacji PCR.2
T-L-4Amplifikacja wybranych fragmentów DNA.2
T-L-5Ocena aplikonów oraz ich trawienie.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia.2
T-W-2Cykl komórkowy. Replikacja.2
T-W-3Realizacja informacji genetycznej. Kod genetyczny, budowa genu.2
T-W-4Mutacje – przyczyny, rodzaje, skutki.2
T-W-5Determinacja i różnicowanie płci.2
T-W-6Genetyka populacji. Zmienność biologiczna2
T-W-7Metody oceny wartości hodowlanej zwierząt.2
T-W-8Metody selekcji, kojarzenia i krzyżowania.2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych12
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień zawartych w tematyce zajęć.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć audytoryjnych.5
A-A-4Zaliczenie treści zajęć.2
A-A-5Omówienie wyników zaliczenia.1
A-A-6Konsultacje5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych12
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych3
A-L-4Omówienie i dyskusja sprawozdania z zajęć laboratoryjnych2
A-L-5Studiowanie wskazanego piśmiennictwa i literatury4
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych2
A-L-7Zaliczenie treści zajęć laboratoryjnych1
A-L-8Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach16
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów4
A-W-4Zaliczenie treści wykładów2
A-W-5Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B10_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. Student powienien objaśniać zagadnienia związane z mutacjami DNA. Student powinien zdefiniować i wytłumaczyć zmienność biologiczą i związane z nią definicje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W04Zna zasadnicze mechanizmy dziedziczenia cech u zwierząt, w tym podstawy genetyki populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu genetyki ogólnej. Zaprezentowanie zagadnień związanych z replikacją i ekspresją materiału genetycznego. Zaprezentowanie metod oceny wartości hodowlanej zwierząt oraz metod selekcji, kojarzenia i krzyżowania.
Treści programoweT-W-6Genetyka populacji. Zmienność biologiczna
T-W-3Realizacja informacji genetycznej. Kod genetyczny, budowa genu.
T-W-2Cykl komórkowy. Replikacja.
T-W-1Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia.
T-W-8Metody selekcji, kojarzenia i krzyżowania.
T-W-7Metody oceny wartości hodowlanej zwierząt.
T-W-4Mutacje – przyczyny, rodzaje, skutki.
T-W-5Determinacja i różnicowanie płci.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. Student tłumaczy pojęcie zmienności biologicznej i zna związane z nią definicje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B10_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien opisywać przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student powienien wytłumaczyc molekularne podstawy dziedziczenia. Student powienien objaśniać zagadnienia zwiazane z mutacjami DNA. Student opisuje kluczowe pojęcia dla gentyki populacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie przemian materiału genetycznego podczas podziału komórki. Omówienie molekularnych podstaw dziedziczenia cech. Zaprezenowanie zagadnień zwiazanych z mutacjami, ich rodzajami i skutkami. Omówienie definicji odziedziczalności i powtarzalności, analiza pokrewieństwa i rodowodów.
Treści programoweT-A-3Prawa Mendla oraz współdziałanie genów i plejotropia.
T-A-2Budowa chromosomów i chromosomowa teoria Morgana.
T-A-4Sprzężenie cech.
T-A-1Podział mitotyczny i mejotyczny.
T-A-5Cechy ilościowe. Korelacja, regresja.
T-A-6Odziedziczalność i powtarzalność. Pokrewieństwo i rodowody.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy molekularne podstawy dziedziczenia. Student objaśnia zagadnienia związane z gentyką populacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać matodę izolacji kwasu nukleinowego ze względu na dostępny materiał oraz wybraną metodę przeprowadzić prawidłowo. Student powinien umieć przeprowadzić samodzielnie reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student powienien umieć prowadzić proces elektoforetyczny. Student powienien umieć sporządzic opis przeprowadzonego badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U01Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Przygotowanie do samodzielnego prowadznia prac laboratoryjnych skupionych na analizie wybranej sewencji DNA.
Treści programoweT-L-2Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego.
T-L-1Metody izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek.
T-L-5Ocena aplikonów oraz ich trawienie.
T-L-3Optymalizacji PCR.
T-L-4Amplifikacja wybranych fragmentów DNA.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie dobrać odpowiednią metodę izolacji kwasu nukleinowego pod kątem rodzaju materiału biologicznego oraz umie przeprowadzić izolacje. Student umie przeprowadzić reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student umie prowadzić proces elektroforetyczny. Student umie sporządzić opis przeprowadzonego badania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B10_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Przygotowanie do samodzielnego prowadznia prac laboratoryjnych skupionych na analizie wybranej sewencji DNA.
Treści programoweT-L-3Optymalizacji PCR.
T-L-2Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego.
T-L-5Ocena aplikonów oraz ich trawienie.
T-L-1Metody izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek.
T-L-4Amplifikacja wybranych fragmentów DNA.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje dbałość o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidulanej.
3,5
4,0
4,5
5,0