Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Kn_1P_B12_U02 | Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenia i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa.
Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Kn_1P_U09 | Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1P_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1P_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1P_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1P_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1P_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R1P_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich |
R1P_U10 | ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzP_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzP_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
InzP_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzP_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne |
InzP_U11 | ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-2 | Stworzenie podstaw do studiowania histologii, fizjologii oraz przedmiotów związanych chowem i hodowlą zwierząt, a także z higieną, profilaktyką i rehabilitacją psów. |
---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową makroskopową poszczególnych układów organizmu zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. |
Treści programowe | T-W-5 | Omówienie układu mięśniowego. Rodzaje mięśni, narządy pomocnicze, podział mięśni, mięśnie: głowy, tułowia, kończyn. |
---|
T-L-2 | Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka. |
T-L-6 | Budowa szkieletu pozaczaszkowego: kończyna piersiowa i kończyna miedniczna u różnych gatunków zwierząt domowych. Rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. |
T-L-3 | Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic międzygarunkowych. Omówienie budowy ogólnej szkieletu zwierząt domowych: kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki. |
T-L-10 | Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy - preparaty. |
T-L-12 | Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych. |
T-W-4 | Omówienie układu rozrodczego samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk. |
T-W-2 | Omówienie narządówzmysłów: budowa ucha i oka, czucie, smak i powonienie, charakterystyka powłoki wspólnej. |
T-L-8 | Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych. |
T-L-11 | Szczegółowa morfologia układu rozrodczego samca i samicy. Wskazanie różnic gatunkowych w budowie narządów płciowych. |
T-L-13 | Ogólna charakterystyka narządów jamy klatki piersiowej; jamy brzusznej, mięśni kończyn. Przeprowadzenie sekcji psa ze wskazaniem ułożenia narządów w jamie brzusznej i klatce piersiowej. |
T-L-1 | Rozpoznawanie tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny), gruczołowej egzo- i endokrynowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego). |
T-L-7 | Morfologia serca, osierdzia, głównych naczyń krwionośnych. |
T-L-9 | Analiza budowy układu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego. |
T-W-1 | Omówienie wybranych zagadnień anatomii ogólnej i histologii. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, osteologia ogólna. |
T-L-5 | Rozróżnianie typów morfologiznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa. |
T-L-14 | Zaliczenie ćwiczeń. |
T-W-3 | Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe. |
T-L-4 | Omówienie charakterystyki kości czaszki gatunków zwierząt domowych z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, szkielety głowy zwierząt mięsożernych i roślinożernych. |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne. |
---|
M-2 | Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organizmie zwierząt |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie potrafi wymienic układów i poszczególnych narządów, ze wskazaniem ich wzajemnego położenia i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa.
Nie zna budowy oraz funkcji poszczególnych układów anatomicznych. |
3,0 | Potrafi wymienic układy i poszczególne narządy, ze wskazaniem ich wzajemnego położenie i zachodzących między nimi stosunków przestrzennych u różnych gatunków zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. Zna budowę oraz funkcję poszczególnych układów anatomicznych. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |