Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Kn_1P_B01_W01 | Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Kn_1P_W01 | Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki |
---|
Kn_1P_W03 | Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego |
Kn_1P_W08 | Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności |
Kn_1P_W07 | Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego
kierunku |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1P_W01 | ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1P_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1P_W04 | ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1P_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1P_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzP_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych |
---|
C-2 | zapoznanie studentów z głównymi typami budowy protistów, grzybów, roślin i zwierząt oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją |
C-3 | zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka |
Treści programowe | T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie i formy życia. Klasyfikacja taksonomiczna i przegląd królestw istot żywych. |
---|
T-W-3 | Skład chemiczny organizmów
Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy. |
T-W-4 | Budowa i funkcje komórki
Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta. |
T-W-5 | Odżywianie
Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt. |
T-W-6 | Gospodarka wodna, transport i wydalanie
Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt. |
T-W-7 | Wymiana gazowa i termoregulacja
Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności. |
T-W-8 | Rozmnażanie, wzrost i rozwój
Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protisty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta). |
T-W-9 | Wrażliwość i koordynacja
Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt. |
T-L-2 | Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Animalia i Plantae |
T-L-1 | Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Procaryota, Protista i Fungi |
T-W-10 | Wprowadzenie do ekologii
Podstawowe pojęcia. Piramida troficzna. Właściwości populacji, zespołu. Zależności międzygatunkowe. Biomy, ekosystemy wodne, ekotony. |
T-W-2 | Historia życia na Ziemi
Ogólna charakterystyka przeszłości organizmów. Teorie powstania życia na Ziemi (teoria samorództwa, teoria panspermii). Teorie ewolucji Lamarcka i Darwina, syntetyczna teoria ewolucji, hipoteza Czerwonej Królowej. |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
---|
M-2 | opis |
M-3 | objaśnienie/wyjaśnienie |
M-4 | film |
M-5 | pokaz |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny obejmujących tematykę wykładową i ćwiczeniową |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie definiuje pojęcie biologii, nie zna podstaw systematyki świata istot żywych, podobieństw i różnic w budowie ciała roślin i zwierząt. |
3,0 | Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna podstawy systematyki świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności. |
3,5 | Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności. |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna biegle podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierzat z różnych grup systematycznych podając liczne przykłady. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojecie bioróżnorodności. |