Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Profilaktyka i patologia w rozrodzie psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Profilaktyka i patologia w rozrodzie psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 6 0,60,20zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 0,60,20zaliczenie
laboratoriaL5 8 1,80,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu zaburzeń i chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym1
T-A-2Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu1
T-A-3Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego1
T-A-4Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie2
T-A-5Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki1
6
laboratoria
T-L-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych2
T-L-2Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.2
T-L-3Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki2
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie2
8
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt1
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych1
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny2
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.1
T-W-5Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanię sie do zaliczenia8
18
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do zajęć22
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia części laboratoryjnej20
A-L-4zaliczenie zajęć2
54
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego8
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Metody praktyczne - pokaz wybranych przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
S-2Ocena formująca: odpowiedzi na zadane pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajeciach
S-3Ocena podsumowująca: kontrola czastkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C28_W01
Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób psów związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
Kn_1P_W05, Kn_1P_W22, Kn_1P_W21R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-W-3, T-L-1, T-L-4, T-W-5, T-A-2, T-L-2, T-A-3, T-L-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C28_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem psów i innych zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków.
Kn_1P_U09, Kn_1P_U11, Kn_1P_U13, Kn_1P_U10R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U11C-1T-L-3, T-A-1, T-L-1, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-L-4M-2, M-1S-2, S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C28_K01
Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli psów i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym
Kn_1P_K01, Kn_1P_K04, Kn_1P_K03, Kn_1P_K02R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-W-4, T-L-4, T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C28_W01
Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób psów związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki w rozrodzie zwierząt, charakteryzuje objawy oraz zna zasady postepowania przy najważniejszych chorobach psów, przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C28_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem psów i innych zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków.
2,0
3,0Student stosuje odpowiednie procedury zapobiegania rozprzestrzenianiu sie chorób, przygotowuje dokumentację związaną z obrotem nasienia i zarodków popełniając niewielkie błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C28_K01
Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli psów i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym
2,0
3,0Student ma świadomość roli profilaktyki w rozrodzie i hodowli zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wierzbowski S., Andrologia, Platan-Kryspinów, Kraków, 1996
  2. Baumgarther W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, I, Red. wyd. pol. J. Twardoń
  3. Zduńczyk s., Janowski T, Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2014, 4

Literatura dodatkowa

  1. Hoskins J., D., Pediatria weterynaryjna, psy i koty od urodzenia do sześciu miesięcy, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007, I, Red. I wyd. pol. R. Lechowski

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym1
T-A-2Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu1
T-A-3Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego1
T-A-4Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie2
T-A-5Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki1
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych2
T-L-2Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.2
T-L-3Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki2
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt1
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych1
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny2
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.1
T-W-5Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanię sie do zaliczenia8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do zajęć22
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia części laboratoryjnej20
A-L-4zaliczenie zajęć2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C28_W01Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób psów związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu zaburzeń i chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne
Treści programoweT-A-4Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym
T-A-5Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny
T-L-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie
T-W-5Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia
T-A-2Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu
T-L-2Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.
T-A-3Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego
T-L-3Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - pokaz wybranych przypadków
M-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: kontrola czastkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki w rozrodzie zwierząt, charakteryzuje objawy oraz zna zasady postepowania przy najważniejszych chorobach psów, przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C28_U01Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem psów i innych zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu zaburzeń i chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne
Treści programoweT-L-3Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym
T-L-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych
T-W-5Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny
T-A-4Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie
T-A-5Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki
T-L-2Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.
T-A-2Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych
T-A-3Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - pokaz wybranych przypadków
M-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedzi na zadane pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajeciach
S-4Ocena podsumowująca: kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: kontrola czastkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje odpowiednie procedury zapobiegania rozprzestrzenianiu sie chorób, przygotowuje dokumentację związaną z obrotem nasienia i zarodków popełniając niewielkie błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C28_K01Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli psów i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu zaburzeń i chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne
Treści programoweT-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Metody praktyczne - pokaz wybranych przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli profilaktyki w rozrodzie i hodowli zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach.
3,5
4,0
4,5
5,0