Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Środowiskowe przyczyny chorób psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Środowiskowe przyczyny chorób psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 8 0,40,60zaliczenie
wykładyW5 4 0,60,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu biochemii, anatomii i fizjologii psów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W trakcie realizacji przedmiotu omówione zostaną zagadnienia szkodliwego działania i następstw zdrowotnych dla organizmu psa, wybranych zarówno zależnych, jak i niezależnych od opiekuna czynników środowiska zewnętrznego Podstawowym celem przedmiotu jest uświadomienie studentowi jak bardzo duży wpływ mają czynniki środowiskowe na funkcjonowanie organizmu psa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nerwice, depresje i fobie u psów – rodzaje, etiologia, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy. Choroba kenelowa psów.1
T-L-2Cukrzyca psów – rodzaje, etiologia środowiskowa, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy i leczenie. Hipoglikemia szczeniąt2
T-L-3Otyłość u psów – etiologia (podłoże środowiskowe, biochemiczne i endokrynne), predyspozycje rasowe i wiekowe, podstawy prewencji i leczenia.2
T-L-4Alergeny środowiskowe – alergie u psów: wziewne, pokarmowe, kontaktowe, polekowe i na „owady kłujące” – objawy kliniczne, predyspozycje, testy, leczenie. Autoimmunoagresja.2
T-L-5Środowiskowe przyczyny wybranych chorób układu moczowego psów.1
8
wykłady
T-W-1Czynniki i choroby środowiskowe – wprowadzenie. Najważniejsze szkodliwe dla zdrowia psa wybrane fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychogenne czynniki środowiskowe – źródła narażenia.0
T-W-2Metabolizm ksenobiotyków w tym leków u psa. Zatrucia metalami ciężkimi i lekami.1
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na powstawanie chorób układu sercowo-naczyniowego u psa.1
T-W-4Środowiskowe przyczyny chorób tkanki kostnej i układu ruchu psów.1
T-W-5Zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej wynikające z nieprawidłowego bilansu kalorycznego. Zdrowotne następstwa krótko- i długotrwałego głodzenia ilościowego i jakościowego.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-L-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-L-3Samodzielne studiowanie zalecanej literatury2
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
12
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykladach4
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury i przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów12
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wyklady1
A-W-4Zaliczenie wykladów1
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa zaliczenia ćwiczeń na podstawie oceny przygotowanej prezentacji oraz oceny aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.1_W01
Student zna i wyjaśnia związek między czynnikami środowiskowymi a chorobami psów. Wymienia i charakteryzuje szkodliwy wpływ na zdrowie psa wybranych środowiskowych czynników „pochodzenia” antropogennego.
Kn_1P_W08, Kn_1P_W21R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04C-1T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.1_U01
Student w poprawny sposób klasyfikuje środowiskowe zagrożenia zdrowia psa i rozróżnia zewnątrzpochodne czynniki chorobotwórcze od wewnątrzpochodnych. Posiadaną wiedzę z tego zakresu wykorzystuje do przestrzegania zasad profilaktyki w postępowaniu ze zwierzętami.
Kn_1P_U03, Kn_1P_U11R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U07, InzP_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C24.1_K01
Student wykazuje dbałość o zapwenienie właściwych dla danej rasy psa warunków srodowiskowych. Jest świadomy ogromu środowiskowych zagrożeń dla zdrowia psów.
Kn_1P_K06R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05InzP_K01C-1T-L-5, T-L-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-1, M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.1_W01
Student zna i wyjaśnia związek między czynnikami środowiskowymi a chorobami psów. Wymienia i charakteryzuje szkodliwy wpływ na zdrowie psa wybranych środowiskowych czynników „pochodzenia” antropogennego.
2,0
3,0Student jedynie w minimalnym stopniu potrafi wykazać związek między wzrastającym stale zagrożeniem zdrowia psów a rozwojem cywilizacji . Wymienia i w tylko podstawowym zarysie charakteryzuje nieliczne najbardziej powszechne "choroby cywilizacyjne" psów .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.1_U01
Student w poprawny sposób klasyfikuje środowiskowe zagrożenia zdrowia psa i rozróżnia zewnątrzpochodne czynniki chorobotwórcze od wewnątrzpochodnych. Posiadaną wiedzę z tego zakresu wykorzystuje do przestrzegania zasad profilaktyki w postępowaniu ze zwierzętami.
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu poprawnie analizuje związek przyczynowo-skutkowy między zmianami pochodzenia antrpogenicznego w srodowisku życia psów a stanem ich zdrowia. W niewielkim stopniu potrafi określić działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie "chorobom cywlizacyjnym" u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C24.1_K01
Student wykazuje dbałość o zapwenienie właściwych dla danej rasy psa warunków srodowiskowych. Jest świadomy ogromu środowiskowych zagrożeń dla zdrowia psów.
2,0
3,0Student jedynie w podstawowym zakresie i zwykle tylko w razie konkretnej potrzeby uzupełnia swoją wiedzę z zakresu zagrozeń srodowiskowych zdrowia psychicznego i fizycznego psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fitko R., Jakubowski K., Zarys patofizjologii zwierząt, wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
  2. Krzymowski T., Przała J., Fizjologia zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2005
  3. Zależnie od tematu, Prace przeglądowe, Medycyna weterynaryjna, Życie weterynaryjne, Magazyn weterynartyjny, liczne czasopisma z zakresu kynologii, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Schmit-Nielsen K., Fizjologia zwierzat. Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo-Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
  3. Winnicka A, Wartości referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nerwice, depresje i fobie u psów – rodzaje, etiologia, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy. Choroba kenelowa psów.1
T-L-2Cukrzyca psów – rodzaje, etiologia środowiskowa, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy i leczenie. Hipoglikemia szczeniąt2
T-L-3Otyłość u psów – etiologia (podłoże środowiskowe, biochemiczne i endokrynne), predyspozycje rasowe i wiekowe, podstawy prewencji i leczenia.2
T-L-4Alergeny środowiskowe – alergie u psów: wziewne, pokarmowe, kontaktowe, polekowe i na „owady kłujące” – objawy kliniczne, predyspozycje, testy, leczenie. Autoimmunoagresja.2
T-L-5Środowiskowe przyczyny wybranych chorób układu moczowego psów.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki i choroby środowiskowe – wprowadzenie. Najważniejsze szkodliwe dla zdrowia psa wybrane fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychogenne czynniki środowiskowe – źródła narażenia.0
T-W-2Metabolizm ksenobiotyków w tym leków u psa. Zatrucia metalami ciężkimi i lekami.1
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na powstawanie chorób układu sercowo-naczyniowego u psa.1
T-W-4Środowiskowe przyczyny chorób tkanki kostnej i układu ruchu psów.1
T-W-5Zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej wynikające z nieprawidłowego bilansu kalorycznego. Zdrowotne następstwa krótko- i długotrwałego głodzenia ilościowego i jakościowego.1
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-L-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-L-3Samodzielne studiowanie zalecanej literatury2
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykladach4
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury i przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów12
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wyklady1
A-W-4Zaliczenie wykladów1
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.1_W01Student zna i wyjaśnia związek między czynnikami środowiskowymi a chorobami psów. Wymienia i charakteryzuje szkodliwy wpływ na zdrowie psa wybranych środowiskowych czynników „pochodzenia” antropogennego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1W trakcie realizacji przedmiotu omówione zostaną zagadnienia szkodliwego działania i następstw zdrowotnych dla organizmu psa, wybranych zarówno zależnych, jak i niezależnych od opiekuna czynników środowiska zewnętrznego Podstawowym celem przedmiotu jest uświadomienie studentowi jak bardzo duży wpływ mają czynniki środowiskowe na funkcjonowanie organizmu psa.
Treści programoweT-L-1Nerwice, depresje i fobie u psów – rodzaje, etiologia, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy. Choroba kenelowa psów.
T-L-2Cukrzyca psów – rodzaje, etiologia środowiskowa, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy i leczenie. Hipoglikemia szczeniąt
T-W-1Czynniki i choroby środowiskowe – wprowadzenie. Najważniejsze szkodliwe dla zdrowia psa wybrane fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychogenne czynniki środowiskowe – źródła narażenia.
T-W-2Metabolizm ksenobiotyków w tym leków u psa. Zatrucia metalami ciężkimi i lekami.
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na powstawanie chorób układu sercowo-naczyniowego u psa.
T-W-4Środowiskowe przyczyny chorób tkanki kostnej i układu ruchu psów.
T-W-5Zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej wynikające z nieprawidłowego bilansu kalorycznego. Zdrowotne następstwa krótko- i długotrwałego głodzenia ilościowego i jakościowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa zaliczenia ćwiczeń na podstawie oceny przygotowanej prezentacji oraz oceny aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w minimalnym stopniu potrafi wykazać związek między wzrastającym stale zagrożeniem zdrowia psów a rozwojem cywilizacji . Wymienia i w tylko podstawowym zarysie charakteryzuje nieliczne najbardziej powszechne "choroby cywilizacyjne" psów .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.1_U01Student w poprawny sposób klasyfikuje środowiskowe zagrożenia zdrowia psa i rozróżnia zewnątrzpochodne czynniki chorobotwórcze od wewnątrzpochodnych. Posiadaną wiedzę z tego zakresu wykorzystuje do przestrzegania zasad profilaktyki w postępowaniu ze zwierzętami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1W trakcie realizacji przedmiotu omówione zostaną zagadnienia szkodliwego działania i następstw zdrowotnych dla organizmu psa, wybranych zarówno zależnych, jak i niezależnych od opiekuna czynników środowiska zewnętrznego Podstawowym celem przedmiotu jest uświadomienie studentowi jak bardzo duży wpływ mają czynniki środowiskowe na funkcjonowanie organizmu psa.
Treści programoweT-L-1Nerwice, depresje i fobie u psów – rodzaje, etiologia, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy. Choroba kenelowa psów.
T-L-2Cukrzyca psów – rodzaje, etiologia środowiskowa, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy i leczenie. Hipoglikemia szczeniąt
T-L-3Otyłość u psów – etiologia (podłoże środowiskowe, biochemiczne i endokrynne), predyspozycje rasowe i wiekowe, podstawy prewencji i leczenia.
T-L-4Alergeny środowiskowe – alergie u psów: wziewne, pokarmowe, kontaktowe, polekowe i na „owady kłujące” – objawy kliniczne, predyspozycje, testy, leczenie. Autoimmunoagresja.
T-L-5Środowiskowe przyczyny wybranych chorób układu moczowego psów.
T-W-1Czynniki i choroby środowiskowe – wprowadzenie. Najważniejsze szkodliwe dla zdrowia psa wybrane fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychogenne czynniki środowiskowe – źródła narażenia.
T-W-2Metabolizm ksenobiotyków w tym leków u psa. Zatrucia metalami ciężkimi i lekami.
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na powstawanie chorób układu sercowo-naczyniowego u psa.
T-W-5Zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej wynikające z nieprawidłowego bilansu kalorycznego. Zdrowotne następstwa krótko- i długotrwałego głodzenia ilościowego i jakościowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu poprawnie analizuje związek przyczynowo-skutkowy między zmianami pochodzenia antrpogenicznego w srodowisku życia psów a stanem ich zdrowia. W niewielkim stopniu potrafi określić działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie "chorobom cywlizacyjnym" u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C24.1_K01Student wykazuje dbałość o zapwenienie właściwych dla danej rasy psa warunków srodowiskowych. Jest świadomy ogromu środowiskowych zagrożeń dla zdrowia psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1W trakcie realizacji przedmiotu omówione zostaną zagadnienia szkodliwego działania i następstw zdrowotnych dla organizmu psa, wybranych zarówno zależnych, jak i niezależnych od opiekuna czynników środowiska zewnętrznego Podstawowym celem przedmiotu jest uświadomienie studentowi jak bardzo duży wpływ mają czynniki środowiskowe na funkcjonowanie organizmu psa.
Treści programoweT-L-5Środowiskowe przyczyny wybranych chorób układu moczowego psów.
T-L-1Nerwice, depresje i fobie u psów – rodzaje, etiologia, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy. Choroba kenelowa psów.
T-W-5Zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej wynikające z nieprawidłowego bilansu kalorycznego. Zdrowotne następstwa krótko- i długotrwałego głodzenia ilościowego i jakościowego.
T-W-4Środowiskowe przyczyny chorób tkanki kostnej i układu ruchu psów.
T-W-1Czynniki i choroby środowiskowe – wprowadzenie. Najważniejsze szkodliwe dla zdrowia psa wybrane fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychogenne czynniki środowiskowe – źródła narażenia.
T-W-2Metabolizm ksenobiotyków w tym leków u psa. Zatrucia metalami ciężkimi i lekami.
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na powstawanie chorób układu sercowo-naczyniowego u psa.
T-L-3Otyłość u psów – etiologia (podłoże środowiskowe, biochemiczne i endokrynne), predyspozycje rasowe i wiekowe, podstawy prewencji i leczenia.
T-L-2Cukrzyca psów – rodzaje, etiologia środowiskowa, predyspozycje rasowe i wiekowe, objawy i leczenie. Hipoglikemia szczeniąt
T-L-4Alergeny środowiskowe – alergie u psów: wziewne, pokarmowe, kontaktowe, polekowe i na „owady kłujące” – objawy kliniczne, predyspozycje, testy, leczenie. Autoimmunoagresja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu
S-1Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w podstawowym zakresie i zwykle tylko w razie konkretnej potrzeby uzupełnia swoją wiedzę z zakresu zagrozeń srodowiskowych zdrowia psychicznego i fizycznego psów
3,5
4,0
4,5
5,0