Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Położnictwo psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Położnictwo psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL5 12 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu "Kierowanie rozrodem, diagnostyka andrologiczna i ginekologiczna psów"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem i rozwojem ciąży u psów, z metodami jej rozpoznawania i monitorowania oraz właściwego postępowania położniczego zależnie od stanu zdrowia matki czy płodu.
C-2Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem porodu fizjologicznego u psów oraz nabycie przez studentów podstawowych umiejętności dotyczących rozpoznawania ciężkiego porodu i prawidłowego postępowania w okresie okołoporodowym.
C-3Wykształcenie u studentów świadomości, że odpowiednie wiedza i zastosowanie metod położniczych mają duże znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej psów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.4
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.2
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.2
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).2
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.2
12
wykłady
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.3
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).3
T-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
A-L-5Zaliczenie zajęć1
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-4Zaliczenie wykładów1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
M-4Metody eksponujące: film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_W01
Student zna przebieg, metody rozpoznawania i monitorowania ciąży i porodu u suk oraz zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
Kn_1P_W08, Kn_1P_W09, Kn_1P_W07R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W04, InzP_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_U01
Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu oraz prawidłowo postępować i udzielać pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu.
Kn_1P_U13, Kn_1P_U08, Kn_1P_U10R1P_U01, R1P_U02, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U11C-2, C-1T-L-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2M-3, M-1, M-2S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_K01
Student ma świadomość wpływu odpowiedniego postępowania na pomyślny przebieg ciąży i porodu w chowie i pracy hodowlanej psów.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K06R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-3T-L-5, T-L-4, T-W-3, T-L-3, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-1M-2, M-4, M-1, M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_W01
Student zna przebieg, metody rozpoznawania i monitorowania ciąży i porodu u suk oraz zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
2,0
3,0Student wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy przebiegu ciąży i porodu u suk; posiada podstawową wiedzę dotyczącą rozpoznawania i monitorowania tych procesów oraz zasad opieki położniczej nad matką i noworodkiem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_U01
Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu oraz prawidłowo postępować i udzielać pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu.
2,0
3,0Student właściwie potrafi interpretować i oceniać niektóre objawy zbliżającego się porodu; w rozwiązywaniu teoretycznych przypadków zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu najczęściej wskazuje prawidłowe postępowanie i sposób udzielania pomocy przedlekarskiej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_K01
Student ma świadomość wpływu odpowiedniego postępowania na pomyślny przebieg ciąży i porodu w chowie i pracy hodowlanej psów.
2,0
3,0Student rozumie i potrafi uzasadnić znaczenie odpowiedniego postępowania w okresie ciąży i okołoporodowym, zwłaszcza w sytuacjach zagrożeń dla zdrowia matki i płodu/noworodka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dubiel A. (red), Rozród psów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004
  2. Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
  3. England G., von Heimendahl A. (red), Położnictwo i neonatologia psa i kota, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2014
  4. Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia., Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Hoskins J.D. (red), Pediatria weterynaryjna. Psy i koty od urodzenia do sześciu miesięcy., Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007
  2. Zduńczyk S., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.4
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.2
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.2
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).2
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.3
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).3
T-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
A-L-5Zaliczenie zajęć1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-4Zaliczenie wykładów1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C13_W01Student zna przebieg, metody rozpoznawania i monitorowania ciąży i porodu u suk oraz zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem i rozwojem ciąży u psów, z metodami jej rozpoznawania i monitorowania oraz właściwego postępowania położniczego zależnie od stanu zdrowia matki czy płodu.
C-2Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem porodu fizjologicznego u psów oraz nabycie przez studentów podstawowych umiejętności dotyczących rozpoznawania ciężkiego porodu i prawidłowego postępowania w okresie okołoporodowym.
Treści programoweT-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).
T-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-4Metody eksponujące: film
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy przebiegu ciąży i porodu u suk; posiada podstawową wiedzę dotyczącą rozpoznawania i monitorowania tych procesów oraz zasad opieki położniczej nad matką i noworodkiem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C13_U01Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu oraz prawidłowo postępować i udzielać pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem porodu fizjologicznego u psów oraz nabycie przez studentów podstawowych umiejętności dotyczących rozpoznawania ciężkiego porodu i prawidłowego postępowania w okresie okołoporodowym.
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem i rozwojem ciąży u psów, z metodami jej rozpoznawania i monitorowania oraz właściwego postępowania położniczego zależnie od stanu zdrowia matki czy płodu.
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.
T-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.
T-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student właściwie potrafi interpretować i oceniać niektóre objawy zbliżającego się porodu; w rozwiązywaniu teoretycznych przypadków zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu najczęściej wskazuje prawidłowe postępowanie i sposób udzielania pomocy przedlekarskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C13_K01Student ma świadomość wpływu odpowiedniego postępowania na pomyślny przebieg ciąży i porodu w chowie i pracy hodowlanej psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie u studentów świadomości, że odpowiednie wiedza i zastosowanie metod położniczych mają duże znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej psów.
Treści programoweT-L-5Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym.
T-L-4Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne).
T-W-3Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka.
T-L-3Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa.
T-W-2Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu).
T-W-1Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży.
T-L-2Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma.
T-L-1Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych w ciąży.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-4Metody eksponujące: film
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie i potrafi uzasadnić znaczenie odpowiedniego postępowania w okresie ciąży i okołoporodowym, zwłaszcza w sytuacjach zagrożeń dla zdrowia matki i płodu/noworodka
3,5
4,0
4,5
5,0