Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Kn_1P_C01_U01 | Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa; potrafi przeprowadzić proste symulacje wykorzystujące prawa genetyczne |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Kn_1P_U01 | Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji; |
---|
Kn_1P_U03 | Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych |
Kn_1P_U04 | Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku |
Kn_1P_U07 | Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej |
Kn_1P_U09 | Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem |
Kn_1P_U18 | Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1P_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1P_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1P_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1P_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1P_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1P_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R1P_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich |
R1P_U08 | ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów |
R1P_U09 | ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów |
R1P_U10 | ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich |
R1P_U11 | posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
R1P_U12 | posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzP_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzP_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzP_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
InzP_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzP_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzP_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne |
InzP_U07 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
InzP_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia |
InzP_U09 | ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów |
InzP_U10 | ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów |
InzP_U11 | ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów |
InzP_U12 | ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z typami użytkowymi oraz współczesnymi rasami psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich |
---|
C-2 | Przybliżenie przesłanek i historii powstawania psów rasowych |
C-3 | Zapoznanie z najważniejszymi światowymi organizacjami kynologicznymi |
C-4 | Wykształcenie umiejętności analizy wzorca rasy |
C-5 | Wykształcenie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej |
C-6 | Zwrócenie uwagi na nowe trendy w kynologii |
Treści programowe | T-A-1 | Współczesne rasy psów
Podział Ras wg Federation Cynologique Internationale (FCI)
Podział ras wg United Kennel Clubs International (UCI)
Podział ras wg American Kennel Club (AKC)
Podział ras wg United Kennel Club (UKC) |
---|
T-A-2 | Polskie rasy psów, historia i dzień dzisiejszy.
Omówienie ras uznanych przez FCI (chart polski, gończy polski, ogar polski, polski owczarek nizinny, owczarek podhalański)
Praktyczna analiza wzorców polskich ras psów |
T-A-3 | Rasy lokalne i oczekujące na zatwierdzenie.
Rasy nie uznane przez FCI
(m.in. alano Espanol, chodsky pes, greystery i eurodogi, louisiana catahoula, moskiewski pies stóżujący, pitbull, pražský krysařík, silken windhound, yorkshire terrier biewer a la pom pon i in.)
Brytan polski i inne "rasy" psów - historia powstania, status prawny |
T-L-1 | Kiedy rasa, a kiedy odmiana? Groenendael, tervueren, malinois i laekenois - jedna rasa, czy cztery?
Analiza wzorca jamnika, jako przykładu grupy ras o takim samym wzorcu, ale różniących się wielkością i rodzajem włosa.
Analiza wzorca sznaucera miniaturowego, jako ras o takim samym wzorcu, ale różniących się umaszczeniem.
Parson Russel Terrier, Jack Russel Terrier oraz owczarek niemiecki długowłosy - nowe, czy stare rasy? |
T-L-2 | Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe:
- psy wiejskie, pasterskie i zaganiające
- psy owczarskie
- dogowate
- pinczery
- szpice
- psy nordyckie
- psy schensi
- psy miniaturowe, pudel i dalmatyńczyk |
T-L-3 | Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe:
- terriery,
- psy gończe,
- legawce i płochacze,
- retrievery,
- psy wodne,
- charty. |
T-L-4 | Wzorzec rasy FCI, AKC, UCI i KC oraz jego praktyczna analiza. |
T-L-5 | Czarny terier rosyjski, leonberger, doberman - rasy stworzone na zamówienie.
Wspólcześnie tworzone rasy psów: labradoodle, cockapoo i flyball |
T-W-2 | Tworzenie typów użytkowych.
Typ użytkowy a rasa
Historia ras psów. Naturalne i celowe kształtowanie ras psów (rasy lokalne, przejściowe, kulturalne i powstałe na skutek uszlachetniania)
Znaczenie i rola mutacji genetycznych w tworzeniu ras.
Mieszaniec i kundel.
Wpływ udomowienia i hodowli na zachowanie się psów różnych ras |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem różnych technik multimedialnych |
---|
M-2 | Opis poszczególnych typów użytkowaych i ras psów |
M-3 | Dyskusja panelowa |
M-4 | Film i pokaz wybranych ras i typów użytkowych psów |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wzorców ras wydawanych przez różne związki i organizacje kynologiczne |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej, jak i grupowej |
---|
S-2 | Ocena formująca: Cząstkowe sprawdziany pisemne z ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji (PowerPoint lub Prezi) na temat wybranej rasy lub grupy ras |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z ćwiczeń i wykładów |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne rozpoznawania wybranych ras i typów użytkowych psów |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |