Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Filogenetyka i ewolucja psa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Filogenetyka i ewolucja psa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>, Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomosc podstaw z zakresu genetyki, genetyki molekularnej i biologii komórki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu morfologii i anatomii zwierząt domowych ze szczególnym uwzględnieniem psa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. Zaprezentowanie drzew filogenetycznych oraz możliwosci ich wykorzystania w analizach.
C-2Przedstawienie teorii "zegara molekularnego" oraz filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
C-3Zapoznanie z genezą i etapami ewolucji psa. Wskazanie historycznych przesłanek leżących u podstaw izolacji pierwotnego przodka z grup zwierząt dzikożyjących i jego stowarzyszenia z człowiekiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody i etapy konstrukcji drzew filogentycznych. Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.2
T-A-2Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych nadrodziny Canoidea (Arctiodea).2
T-A-3Morfologiczne metodyki badań nad typami psów.2
6
wykłady
T-W-1Hipoteza „zegara molekularnego”. Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej.2
T-W-2Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie. Adaptacja jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające możliwość udomowienia i wpływu na ewolucję zwierząt.1
T-W-3Definicje oswojenia i udomowienia oraz wpływ izolacji na ewolucję psa. Klasyfikacja wilkowatych. Morfologiczne i morfometryczne przesłanki dotyczące dzikiego gatunku jako praprzodka psa. Teorie pochodzenia psa.1
T-W-4Wilki i szakale. Dingo i pariasy. Lisy. Starożytne psy Egiptu i Mezopotamii. Typy psów domowych Euroazji i Ameryki. Ewolucja cech morfologicznych i kraniologicznych w drodze do poliformizmu ras psów współczesnych.1
T-W-5Znaczenie udomowienia psa w rozwoju kulturowym człowieka i jego rola w udomowieniu innych gatunków zwierząt domowych.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studenta w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie studenta do zajęć4
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury10
A-A-4Konsultacje z prowadząymi zajęcia2
A-A-5Przygotowanie studenta do zaliczenia4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach10
A-W-2Zgłębianie zalecanej literatury.15
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa.
Kn_1P_W03R1P_W03, R1P_W04, R1P_W06InzP_W02C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-W-3, T-A-2, T-W-4, T-A-3, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa.
Kn_1P_U01R1P_U01, R1P_U04, R1P_U07InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U07, InzP_U11C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucyji psa.
Kn_1P_K07, Kn_1P_K01, Kn_1P_K04R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-3, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Nie ma wiedzy o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, nie definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz nie zna drogi ewolucji psa.
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Nie ma wiedzy o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, nie definiuje pojęcia oswojenie i udomwienie zwierząt oraz nie zna drogi ewolucji psa.
3,0Student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucyji psa.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Nie ma wiedzy o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, nie definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz nie zna drogi ewolucji psa.
3,0Student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hall B, Łatwe drzewa filogenetyczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  2. Davis S.J.M., The archaeology of animals, B.T. Batsford Ltd, London, 1980
  3. Zeuner F.E., A history of domesticated animals, Hutchinson of London, London, 1963
  4. Clutton-Brock J., A natural history of domesticated mammals, Cambridge University Press, Cambridge, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  2. Rogers A., Genetic evidence for a Pleistocene population explosion, Evolution, 1995, Czasopismo Evolution 49, 608-615

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody i etapy konstrukcji drzew filogentycznych. Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.2
T-A-2Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych nadrodziny Canoidea (Arctiodea).2
T-A-3Morfologiczne metodyki badań nad typami psów.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hipoteza „zegara molekularnego”. Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej.2
T-W-2Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie. Adaptacja jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające możliwość udomowienia i wpływu na ewolucję zwierząt.1
T-W-3Definicje oswojenia i udomowienia oraz wpływ izolacji na ewolucję psa. Klasyfikacja wilkowatych. Morfologiczne i morfometryczne przesłanki dotyczące dzikiego gatunku jako praprzodka psa. Teorie pochodzenia psa.1
T-W-4Wilki i szakale. Dingo i pariasy. Lisy. Starożytne psy Egiptu i Mezopotamii. Typy psów domowych Euroazji i Ameryki. Ewolucja cech morfologicznych i kraniologicznych w drodze do poliformizmu ras psów współczesnych.1
T-W-5Znaczenie udomowienia psa w rozwoju kulturowym człowieka i jego rola w udomowieniu innych gatunków zwierząt domowych.1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studenta w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie studenta do zajęć4
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury10
A-A-4Konsultacje z prowadząymi zajęcia2
A-A-5Przygotowanie studenta do zaliczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach10
A-W-2Zgłębianie zalecanej literatury.15
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B35.3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie teorii "zegara molekularnego" oraz filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
C-3Zapoznanie z genezą i etapami ewolucji psa. Wskazanie historycznych przesłanek leżących u podstaw izolacji pierwotnego przodka z grup zwierząt dzikożyjących i jego stowarzyszenia z człowiekiem.
Treści programoweT-W-1Hipoteza „zegara molekularnego”. Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej.
T-W-2Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie. Adaptacja jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające możliwość udomowienia i wpływu na ewolucję zwierząt.
T-A-1Metody i etapy konstrukcji drzew filogentycznych. Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.
T-W-3Definicje oswojenia i udomowienia oraz wpływ izolacji na ewolucję psa. Klasyfikacja wilkowatych. Morfologiczne i morfometryczne przesłanki dotyczące dzikiego gatunku jako praprzodka psa. Teorie pochodzenia psa.
T-A-2Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych nadrodziny Canoidea (Arctiodea).
T-W-4Wilki i szakale. Dingo i pariasy. Lisy. Starożytne psy Egiptu i Mezopotamii. Typy psów domowych Euroazji i Ameryki. Ewolucja cech morfologicznych i kraniologicznych w drodze do poliformizmu ras psów współczesnych.
T-A-3Morfologiczne metodyki badań nad typami psów.
T-W-5Znaczenie udomowienia psa w rozwoju kulturowym człowieka i jego rola w udomowieniu innych gatunków zwierząt domowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Nie ma wiedzy o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, nie definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz nie zna drogi ewolucji psa.
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B35.3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U01Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. Zaprezentowanie drzew filogenetycznych oraz możliwosci ich wykorzystania w analizach.
C-2Przedstawienie teorii "zegara molekularnego" oraz filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
Treści programoweT-A-1Metody i etapy konstrukcji drzew filogentycznych. Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.
T-W-1Hipoteza „zegara molekularnego”. Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej.
T-W-5Znaczenie udomowienia psa w rozwoju kulturowym człowieka i jego rola w udomowieniu innych gatunków zwierząt domowych.
T-W-2Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie. Adaptacja jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające możliwość udomowienia i wpływu na ewolucję zwierząt.
T-A-2Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych nadrodziny Canoidea (Arctiodea).
T-A-3Morfologiczne metodyki badań nad typami psów.
T-W-3Definicje oswojenia i udomowienia oraz wpływ izolacji na ewolucję psa. Klasyfikacja wilkowatych. Morfologiczne i morfometryczne przesłanki dotyczące dzikiego gatunku jako praprzodka psa. Teorie pochodzenia psa.
T-W-4Wilki i szakale. Dingo i pariasy. Lisy. Starożytne psy Egiptu i Mezopotamii. Typy psów domowych Euroazji i Ameryki. Ewolucja cech morfologicznych i kraniologicznych w drodze do poliformizmu ras psów współczesnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Nie ma wiedzy o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, nie definiuje pojęcia oswojenie i udomwienie zwierząt oraz nie zna drogi ewolucji psa.
3,0Student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B35.3_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucyji psa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie teorii "zegara molekularnego" oraz filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
Treści programoweT-W-1Hipoteza „zegara molekularnego”. Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej.
T-W-3Definicje oswojenia i udomowienia oraz wpływ izolacji na ewolucję psa. Klasyfikacja wilkowatych. Morfologiczne i morfometryczne przesłanki dotyczące dzikiego gatunku jako praprzodka psa. Teorie pochodzenia psa.
T-W-5Znaczenie udomowienia psa w rozwoju kulturowym człowieka i jego rola w udomowieniu innych gatunków zwierząt domowych.
T-W-4Wilki i szakale. Dingo i pariasy. Lisy. Starożytne psy Egiptu i Mezopotamii. Typy psów domowych Euroazji i Ameryki. Ewolucja cech morfologicznych i kraniologicznych w drodze do poliformizmu ras psów współczesnych.
T-A-3Morfologiczne metodyki badań nad typami psów.
T-W-2Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie. Adaptacja jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające możliwość udomowienia i wpływu na ewolucję zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Nie ma wiedzy o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, nie definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz nie zna drogi ewolucji psa.
3,0Student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Ma wiedzę o zjawisku adaptacji jako warunku udomowienia, definiuje pojęcia oswojenia i udomwienia zwierząt oraz zna drogę ewolucji psa.
3,5
4,0
4,5
5,0