Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Kn_1P_C44.1_U01 | student potrafi ocenić cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Kn_1P_U08 | Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1P_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1P_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1P_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R1P_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzP_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzP_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
InzP_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne |
InzP_U09 | ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć. |
---|
Treści programowe | T-L-2 | Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Specyfika doboru koni do hipoterapii: pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii . Podstawowe zasady prowadzenia zajęć i organizacja ośrodka hipoterapii |
---|
T-L-4 | Felinoterapia – kot jako terapeuta. Dobór kota do terapii – testy oceny przydatności kota. Specyfika prowadzenia zajęć z udziałem kota i placówek, w których jest szczególnie przydatny. |
T-W-3 | Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii. |
T-L-3 | Dogoterapia. Dobór i szkolenie psów. Testy psychiczne szczeniąt i ocena predyspozycji do dogoterapii, testy psów dorosłych. Budowanie scenariuszy zajęć z psem. |
T-W-2 | Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć. |
T-W-4 | Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty. |
T-L-5 | Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej. |
Metody nauczania | M-3 | pokaz |
---|
M-4 | film |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-1 | wykład informacyjny |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | student potrafi ocenić w stopniu podstawowymv cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |