Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Opieka nad zwierzętami w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Opieka nad zwierzętami w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zoologia i fizjologia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu opieki nad zwierzętami trafiającymi do ośrodków ratujących dzikie zwierzęta. |
C-2 | Uwrażliwienie studentów na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków oraz możliwości podjęcia świadomych działań ochrony gatunków fauny polskiej, jak i ograniczenia rozprzestrzeniania się gatunków obcych na terenie Polski. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opis gatunków najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce | 1 |
T-L-2 | Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenie i przygotowania zwierząt do powrotu do środowiska naturalnego | 2 |
T-L-3 | Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa | 2 |
T-L-4 | Podsumowanie wykładów i ćwiczeń | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta. Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta | 2 |
T-W-2 | Przegląd ośrodków funkcjonujących w Polsce i na świecie | 1 |
T-W-3 | Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi.Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi | 2 |
T-W-4 | Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie referatu i prezentacji na wybrany temat | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do prowadzenia dyskusji | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów i ćwiczeń | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 6 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie materiałów do dyskusji | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do prezentacji wybranego ośrodka w Polsce | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera |
M-2 | Film edukacyjny |
M-3 | Konwersacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C33.6_W01 Student objaśnia zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszelkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu | Kn_1P_W24 | R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W07 | InzP_W02 | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C33.6_U01 Student powinien umieć ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt | Kn_1P_U18 | R1P_U03, R1P_U05, R1P_U09, R1P_U10 | InzP_U02, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U10, InzP_U11 | C-2 | T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C33.6_K01 Student nabywa wrażliwość na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt | Kn_1P_K04, Kn_1P_K03 | R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K06, R1P_K07, R1P_K08 | InzP_K01, InzP_K02 | C-2 | T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C33.6_W01 Student objaśnia zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszelkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić zasad postępowania ze zwierzętami dziki rannymi i chorymi |
3,0 | Student potrafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikim rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikające z takiego kontaktu | |
4,0 | Student potrafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikajace z takiego kontaktu | |
4,5 | Student potafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu | |
5,0 | Student potrafi objaśnić wszystkie zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C33.6_U01 Student powinien umieć ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt | 2,0 | Student nie potrafi ocenić potrzeb i celowości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych |
3,0 | Student potrafi ocenić potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny | |
3,5 | Student potrafi ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny | |
4,0 | Student potrafi dobrze ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych | |
4,5 | Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich rannych i chorych zwierząt | |
5,0 | Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt rannych i chorych oraz korzystać świadomie z dostępnego piśmiennictwa |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C33.6_K01 Student nabywa wrażliwość na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt | 2,0 | Student nie nabywa wrażliwości na potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym nabywa wrażliwość na potrzeby prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych | |
3,5 | Student jest świadomy i otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych | |
4,0 | Student nabywa wrażliwości oraz jest otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych | |
4,5 | Student nabywa wrażliwości oraz jest w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych | |
5,0 | Student nabywa wrażliwości, jest świadomy im w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych, jest kreatywny |
Literatura podstawowa
- Kruszewicz A.,G., Czujkowslka A., Zwierzęta w mieście. Interwencje, MULTIKO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2007, 1, Poradnik dla służb miejskich i lekarzy wetrynarii
- Bolesław Kurzępa, Ochrona zwierząt – przepisy, piśmiennictwo, Studio STO, Bielsko Biała, 1999
Literatura dodatkowa
- Andrzej Szymański, Lekarz domowy naturalny dla naszych braci mniejszych, OFFICYNA, Warszawa, 1991
- Sejm RP, Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r o ochronie zwierząt, Sejm RP, Warszawa, 1997, (Dz. U; 2003; Nr 106; poz.1002 z późn. zm.)