Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Zapobieganie bezdomności psów i kotów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Zapobieganie bezdomności psów i kotów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca różnych gatunków zwierząt gospodarskich i towarzyszących.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienienie problemu bezdomności zwierząt, poznanie sposobów zapobiegania, ograniczenia bezdomności oraz umiejętność pomocy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przyczyny bezdomności i zapobieganie. Znakowanie i identyfikacja zwierząt; bazy danych czipowanych zwierząt . Ogólnopolska Baza Danych PTRIZ. Ubezpieczenia. Procedury w przyjmowania bezdomnych; odłowionych zwierząt.1
T-L-2Niekontrolowane rozmnażanie (zapobieganie). Mity i fakty dotyczące sterylizacji. Humanitarne usypianie ślepych miotów. Pozbywanie się zwierząt z targowisk i pseudohodowli.1
T-L-3Przyczyny porzucania zwierząt i konsekwencje prawne (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6 ust 2 punkt 11 oraz art. 35). Pies i kot to nie zabawka. Wybór odpowiedniej rasy zgodnie z oczekiwanie właściciela- pomoc ZKwP oraz behawiorystów.1
T-L-4Porzucanie i znęcanie się nad psami ,,wiejskimi”. Atakowanie zwierząt gospodarskich. Fobie. Wyrządzanie szkód przez zwierzęta – sposoby zapobiegania. Studium przypadków.1
T-L-5Podróżowanie ze zwierzęciem - przygotowanie do podróżowania naziemnego i w powietrzu. Czasowa niemożność opiekowania się zwierzęciem. Zapewnienie opieki potrzebującym zwierzętom (pet pitting, hotele dla psów, domy tymczasowe).1
T-L-6Porzucanie zwierząt starych i chorych. Osłabienie funkcji kognitywnych. Postępowanie ze starym psem.Przemyślane adopcje. Adoptowanie zwierząt ze schronisk i domów tymczasowych. Aspekty praktyczne.1
6
wykłady
T-W-1Zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Status prawny wolno żyjących kotów w Polsce.1
T-W-2Opieka nad kotami wolnobytującymi (dokarmianie, sterylizacje, pomoc chorym lub rannym kotom, zapewnienie schronienia przed mrozem, pomoc z Urzędu Miasta/Gminy lub organizacji pozarządowej).1
T-W-3Programy opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie miast i gmin. Regulacje prawne dotyczące ochrony bezdomnych zwierząt.1
T-W-4Modne rasy psów i kotów.1
T-W-5Problemy związane z wypróżnianiem się psów i kotów jako przyczyny bezdomności (koprofagia, znakowanie, uległość, zanieczyszczona sierść u długowłosych ras, wypróżnianie się w doniczkach…).1
T-W-6Pomoc bezdomnym zwierzętom – organizacja akcji humanitarnych, zbiórki żywności, koców w szkołach. Fundacje, stowarzyszenia, Towarzystwa Opieki Nad Zwierzętami, schroniska. Wirtualne adopcje. Wolontariaty.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach.10
A-L-2Studiowanie wskazanego piśmiennictwa.6
A-L-3Udział w zajęciach terenowych (wolontariat).6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia treści programowych.6
A-L-5Konsultacje naukowe.3
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo z wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa.8
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: praca w grupie
S-3Ocena podsumowująca: opracowanie planu przeprowadzenia pomocy bezdomnym zwierzętom
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C33.4_W20
Student zna problem bezdomności, formy opieki nad zwierzętami bezdomnymi i wolno żyjącymi oraz wie jak zapobiegać bezdomności zwierząt zgodnie z regulacjami prawnymi dotyczącymi ochrony bezdomnych zwierząt.
Kn_1P_W02, Kn_1P_W20R1P_W01, R1P_W02, R1P_W04, R1P_W06, R1P_W07, R1P_W10, R1P_W11InzP_W05, InzP_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C33.4_U03
Student potrafi doradzić przyszłemu właścicielami w wyborze psa, kota, następnie jak postępować ze zwierzęciem. W przypadku zwierząt bezdomnych potrafi udzielić pomocy.
Kn_1P_U03, Kn_1P_U04, Kn_1P_U15R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U09, R1P_U11, R1P_U12InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U08, InzP_U09, InzP_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C33.4_K01
Student ma świadomość potrzeby niesienia pomocy zwierzętom i potrafi działać w sytuacjach mogących spowodować, że zwierze straci dom, lub kiedy go straci potrafi ten dom mu znaleźć.
Kn_1P_K01, Kn_1P_K03, Kn_1P_K06R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C33.4_W20
Student zna problem bezdomności, formy opieki nad zwierzętami bezdomnymi i wolno żyjącymi oraz wie jak zapobiegać bezdomności zwierząt zgodnie z regulacjami prawnymi dotyczącymi ochrony bezdomnych zwierząt.
2,0
3,0Student tłumaczy podstawowe definicje i sposoby zapobiegania bezdomności zwierząt oraz możliwości zapobiegania bezdomności, potrafi zorganizować pomoc dla porzuconego psa, czy kota , omawiając problemy bezdomności zwierząt nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C33.4_U03
Student potrafi doradzić przyszłemu właścicielami w wyborze psa, kota, następnie jak postępować ze zwierzęciem. W przypadku zwierząt bezdomnych potrafi udzielić pomocy.
2,0
3,0Student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C33.4_K01
Student ma świadomość potrzeby niesienia pomocy zwierzętom i potrafi działać w sytuacjach mogących spowodować, że zwierze straci dom, lub kiedy go straci potrafi ten dom mu znaleźć.
2,0
3,0Student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I., Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1983
  2. Dehasse J., Agresja u psów, Galaktyka, 2006
  3. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2007
  4. Horowitz Alexandra, Oczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, Czarna Owca, 2011
  5. Claudia Ludwig, Psy ze schroniska, Wydawnictwo AMW, Wydawnictwo AMW, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wierzbowska Izabela, Psy, Kluszczyński, Kraków, 2012
  2. Alexandra Horowitz, Oczami psa, Czarna Owca, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przyczyny bezdomności i zapobieganie. Znakowanie i identyfikacja zwierząt; bazy danych czipowanych zwierząt . Ogólnopolska Baza Danych PTRIZ. Ubezpieczenia. Procedury w przyjmowania bezdomnych; odłowionych zwierząt.1
T-L-2Niekontrolowane rozmnażanie (zapobieganie). Mity i fakty dotyczące sterylizacji. Humanitarne usypianie ślepych miotów. Pozbywanie się zwierząt z targowisk i pseudohodowli.1
T-L-3Przyczyny porzucania zwierząt i konsekwencje prawne (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6 ust 2 punkt 11 oraz art. 35). Pies i kot to nie zabawka. Wybór odpowiedniej rasy zgodnie z oczekiwanie właściciela- pomoc ZKwP oraz behawiorystów.1
T-L-4Porzucanie i znęcanie się nad psami ,,wiejskimi”. Atakowanie zwierząt gospodarskich. Fobie. Wyrządzanie szkód przez zwierzęta – sposoby zapobiegania. Studium przypadków.1
T-L-5Podróżowanie ze zwierzęciem - przygotowanie do podróżowania naziemnego i w powietrzu. Czasowa niemożność opiekowania się zwierzęciem. Zapewnienie opieki potrzebującym zwierzętom (pet pitting, hotele dla psów, domy tymczasowe).1
T-L-6Porzucanie zwierząt starych i chorych. Osłabienie funkcji kognitywnych. Postępowanie ze starym psem.Przemyślane adopcje. Adoptowanie zwierząt ze schronisk i domów tymczasowych. Aspekty praktyczne.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Status prawny wolno żyjących kotów w Polsce.1
T-W-2Opieka nad kotami wolnobytującymi (dokarmianie, sterylizacje, pomoc chorym lub rannym kotom, zapewnienie schronienia przed mrozem, pomoc z Urzędu Miasta/Gminy lub organizacji pozarządowej).1
T-W-3Programy opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie miast i gmin. Regulacje prawne dotyczące ochrony bezdomnych zwierząt.1
T-W-4Modne rasy psów i kotów.1
T-W-5Problemy związane z wypróżnianiem się psów i kotów jako przyczyny bezdomności (koprofagia, znakowanie, uległość, zanieczyszczona sierść u długowłosych ras, wypróżnianie się w doniczkach…).1
T-W-6Pomoc bezdomnym zwierzętom – organizacja akcji humanitarnych, zbiórki żywności, koców w szkołach. Fundacje, stowarzyszenia, Towarzystwa Opieki Nad Zwierzętami, schroniska. Wirtualne adopcje. Wolontariaty.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach.10
A-L-2Studiowanie wskazanego piśmiennictwa.6
A-L-3Udział w zajęciach terenowych (wolontariat).6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia treści programowych.6
A-L-5Konsultacje naukowe.3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo z wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa.8
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C33.4_W20Student zna problem bezdomności, formy opieki nad zwierzętami bezdomnymi i wolno żyjącymi oraz wie jak zapobiegać bezdomności zwierząt zgodnie z regulacjami prawnymi dotyczącymi ochrony bezdomnych zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zrozumienienie problemu bezdomności zwierząt, poznanie sposobów zapobiegania, ograniczenia bezdomności oraz umiejętność pomocy.
Treści programoweT-L-1Przyczyny bezdomności i zapobieganie. Znakowanie i identyfikacja zwierząt; bazy danych czipowanych zwierząt . Ogólnopolska Baza Danych PTRIZ. Ubezpieczenia. Procedury w przyjmowania bezdomnych; odłowionych zwierząt.
T-L-2Niekontrolowane rozmnażanie (zapobieganie). Mity i fakty dotyczące sterylizacji. Humanitarne usypianie ślepych miotów. Pozbywanie się zwierząt z targowisk i pseudohodowli.
T-L-3Przyczyny porzucania zwierząt i konsekwencje prawne (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6 ust 2 punkt 11 oraz art. 35). Pies i kot to nie zabawka. Wybór odpowiedniej rasy zgodnie z oczekiwanie właściciela- pomoc ZKwP oraz behawiorystów.
T-L-4Porzucanie i znęcanie się nad psami ,,wiejskimi”. Atakowanie zwierząt gospodarskich. Fobie. Wyrządzanie szkód przez zwierzęta – sposoby zapobiegania. Studium przypadków.
T-L-5Podróżowanie ze zwierzęciem - przygotowanie do podróżowania naziemnego i w powietrzu. Czasowa niemożność opiekowania się zwierzęciem. Zapewnienie opieki potrzebującym zwierzętom (pet pitting, hotele dla psów, domy tymczasowe).
T-L-6Porzucanie zwierząt starych i chorych. Osłabienie funkcji kognitywnych. Postępowanie ze starym psem.Przemyślane adopcje. Adoptowanie zwierząt ze schronisk i domów tymczasowych. Aspekty praktyczne.
T-W-1Zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Status prawny wolno żyjących kotów w Polsce.
T-W-2Opieka nad kotami wolnobytującymi (dokarmianie, sterylizacje, pomoc chorym lub rannym kotom, zapewnienie schronienia przed mrozem, pomoc z Urzędu Miasta/Gminy lub organizacji pozarządowej).
T-W-3Programy opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie miast i gmin. Regulacje prawne dotyczące ochrony bezdomnych zwierząt.
T-W-4Modne rasy psów i kotów.
T-W-5Problemy związane z wypróżnianiem się psów i kotów jako przyczyny bezdomności (koprofagia, znakowanie, uległość, zanieczyszczona sierść u długowłosych ras, wypróżnianie się w doniczkach…).
T-W-6Pomoc bezdomnym zwierzętom – organizacja akcji humanitarnych, zbiórki żywności, koców w szkołach. Fundacje, stowarzyszenia, Towarzystwa Opieki Nad Zwierzętami, schroniska. Wirtualne adopcje. Wolontariaty.
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: praca w grupie
S-3Ocena podsumowująca: opracowanie planu przeprowadzenia pomocy bezdomnym zwierzętom
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tłumaczy podstawowe definicje i sposoby zapobiegania bezdomności zwierząt oraz możliwości zapobiegania bezdomności, potrafi zorganizować pomoc dla porzuconego psa, czy kota , omawiając problemy bezdomności zwierząt nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C33.4_U03Student potrafi doradzić przyszłemu właścicielami w wyborze psa, kota, następnie jak postępować ze zwierzęciem. W przypadku zwierząt bezdomnych potrafi udzielić pomocy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1P_U12posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienienie problemu bezdomności zwierząt, poznanie sposobów zapobiegania, ograniczenia bezdomności oraz umiejętność pomocy.
Treści programoweT-L-1Przyczyny bezdomności i zapobieganie. Znakowanie i identyfikacja zwierząt; bazy danych czipowanych zwierząt . Ogólnopolska Baza Danych PTRIZ. Ubezpieczenia. Procedury w przyjmowania bezdomnych; odłowionych zwierząt.
T-L-2Niekontrolowane rozmnażanie (zapobieganie). Mity i fakty dotyczące sterylizacji. Humanitarne usypianie ślepych miotów. Pozbywanie się zwierząt z targowisk i pseudohodowli.
T-L-3Przyczyny porzucania zwierząt i konsekwencje prawne (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6 ust 2 punkt 11 oraz art. 35). Pies i kot to nie zabawka. Wybór odpowiedniej rasy zgodnie z oczekiwanie właściciela- pomoc ZKwP oraz behawiorystów.
T-L-4Porzucanie i znęcanie się nad psami ,,wiejskimi”. Atakowanie zwierząt gospodarskich. Fobie. Wyrządzanie szkód przez zwierzęta – sposoby zapobiegania. Studium przypadków.
T-L-5Podróżowanie ze zwierzęciem - przygotowanie do podróżowania naziemnego i w powietrzu. Czasowa niemożność opiekowania się zwierzęciem. Zapewnienie opieki potrzebującym zwierzętom (pet pitting, hotele dla psów, domy tymczasowe).
T-L-6Porzucanie zwierząt starych i chorych. Osłabienie funkcji kognitywnych. Postępowanie ze starym psem.Przemyślane adopcje. Adoptowanie zwierząt ze schronisk i domów tymczasowych. Aspekty praktyczne.
T-W-1Zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Status prawny wolno żyjących kotów w Polsce.
T-W-2Opieka nad kotami wolnobytującymi (dokarmianie, sterylizacje, pomoc chorym lub rannym kotom, zapewnienie schronienia przed mrozem, pomoc z Urzędu Miasta/Gminy lub organizacji pozarządowej).
T-W-3Programy opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie miast i gmin. Regulacje prawne dotyczące ochrony bezdomnych zwierząt.
T-W-4Modne rasy psów i kotów.
T-W-5Problemy związane z wypróżnianiem się psów i kotów jako przyczyny bezdomności (koprofagia, znakowanie, uległość, zanieczyszczona sierść u długowłosych ras, wypróżnianie się w doniczkach…).
T-W-6Pomoc bezdomnym zwierzętom – organizacja akcji humanitarnych, zbiórki żywności, koców w szkołach. Fundacje, stowarzyszenia, Towarzystwa Opieki Nad Zwierzętami, schroniska. Wirtualne adopcje. Wolontariaty.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena podsumowująca: opracowanie planu przeprowadzenia pomocy bezdomnym zwierzętom
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C33.4_K01Student ma świadomość potrzeby niesienia pomocy zwierzętom i potrafi działać w sytuacjach mogących spowodować, że zwierze straci dom, lub kiedy go straci potrafi ten dom mu znaleźć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zrozumienienie problemu bezdomności zwierząt, poznanie sposobów zapobiegania, ograniczenia bezdomności oraz umiejętność pomocy.
Treści programoweT-L-1Przyczyny bezdomności i zapobieganie. Znakowanie i identyfikacja zwierząt; bazy danych czipowanych zwierząt . Ogólnopolska Baza Danych PTRIZ. Ubezpieczenia. Procedury w przyjmowania bezdomnych; odłowionych zwierząt.
T-L-3Przyczyny porzucania zwierząt i konsekwencje prawne (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6 ust 2 punkt 11 oraz art. 35). Pies i kot to nie zabawka. Wybór odpowiedniej rasy zgodnie z oczekiwanie właściciela- pomoc ZKwP oraz behawiorystów.
T-L-4Porzucanie i znęcanie się nad psami ,,wiejskimi”. Atakowanie zwierząt gospodarskich. Fobie. Wyrządzanie szkód przez zwierzęta – sposoby zapobiegania. Studium przypadków.
T-L-5Podróżowanie ze zwierzęciem - przygotowanie do podróżowania naziemnego i w powietrzu. Czasowa niemożność opiekowania się zwierzęciem. Zapewnienie opieki potrzebującym zwierzętom (pet pitting, hotele dla psów, domy tymczasowe).
T-L-6Porzucanie zwierząt starych i chorych. Osłabienie funkcji kognitywnych. Postępowanie ze starym psem.Przemyślane adopcje. Adoptowanie zwierząt ze schronisk i domów tymczasowych. Aspekty praktyczne.
T-W-1Zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Status prawny wolno żyjących kotów w Polsce.
T-W-2Opieka nad kotami wolnobytującymi (dokarmianie, sterylizacje, pomoc chorym lub rannym kotom, zapewnienie schronienia przed mrozem, pomoc z Urzędu Miasta/Gminy lub organizacji pozarządowej).
T-W-3Programy opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie miast i gmin. Regulacje prawne dotyczące ochrony bezdomnych zwierząt.
T-W-5Problemy związane z wypróżnianiem się psów i kotów jako przyczyny bezdomności (koprofagia, znakowanie, uległość, zanieczyszczona sierść u długowłosych ras, wypróżnianie się w doniczkach…).
T-W-6Pomoc bezdomnym zwierzętom – organizacja akcji humanitarnych, zbiórki żywności, koców w szkołach. Fundacje, stowarzyszenia, Towarzystwa Opieki Nad Zwierzętami, schroniska. Wirtualne adopcje. Wolontariaty.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: praca w grupie
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: opracowanie planu przeprowadzenia pomocy bezdomnym zwierzętom
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny.
3,5
4,0
4,5
5,0