Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Kn_1P_C32.3_U02 | Student potrafi pobrać wybrany materiał biologiczny do badań laboratoryjnych zgodnie z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Student charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie. Samodzielnie wykonuje eksperymenty badawcze według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, następnie potrafi analizuje i interpretuje wyniki. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Kn_1P_U02 | W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1P_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1P_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1P_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1P_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1P_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R1P_U08 | ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów |
R1P_U10 | ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich |
R1P_U11 | posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzP_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzP_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzP_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
InzP_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzP_U07 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
InzP_U09 | ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów |
InzP_U11 | ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-2 | Zapoznanie studenta z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium, celem potwierdzenia postawionej wcześniej przez lekarza diagnozy wstępnej. |
---|
C-3 | Student poznaje możliwości aplikacyjne poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury. |
Treści programowe | T-L-1 | Zasady pracy w pracowni biologii molekularnej w akredytowanym laboratorium weterynaryjnym.
Postępowanie ze zwierzęciem w trakcie pobrania materiału do badań. Zapoznaje się z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Postępowanie z materiałem po wykonaniu analiz. |
---|
T-L-2 | Techniki molekularne PCR, Real-Time PCR jako alternatywa dla metody serologicznej ELISA w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej bydła, koni i trzody chlewnej , badanie w kierunku niedokrwistości zakaźnej koni, wirusowa biegunka bydła - BVD, otręt bydła - IBR). |
T-L-3 | Skriningowa i weryfikacyjna detekcja osobników trwale zakażonych wirusem enzootycznej białaczki bydła (BLV) (porównanie metod: PCR, Real-Time PCR i ELISA). |
T-L-4 | FIV/FelV, wścieklizna i inne – wybrane badania niezbędne do swobodnego przemieszczania zwierząt na obszarze Unii Europejskiej. Badania niezbędne przy kryciu zwierząt. |
T-L-5 | „Panel Podróżny - kleszczowy”: wykrywanie specyficznych sekwencji DNA w odniesieniu do określania poziomu przeciwciał dla pierwotniaków Babesia spp. i Hepatozoon spp., riketsji Ehrlicha spp., krętków Borrelia burgdorferi oraz pałeczek G(-) Anaplasma spp. techniką Real Time PCR. |
T-W-2 | Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni. |
T-W-3 | Ustalenie rodzicielstwa. Genetyczny odcisk palca. |
T-W-4 | Panele diagnostyczne (diagnostyka oparta na sekwencji DNA) najczęściej stosowane w weterynarii. |
T-W-5 | Genetyczna i serologiczna identyfikacja drożdży, grzybów i ich toksyn. |
T-W-6 | Udział mutacji spontanicznych, mutagenów i wirusów w procesie nowotworzenia. |
Metody nauczania | M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
---|
M-3 | pokaz |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy podczas zajęć. Wykonywanie eksperymentów badawczych według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza i interpretacja wyników. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |