Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Kn_1P_B12_W01 | Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Kn_1P_W07 | Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego
kierunku |
---|
Kn_1P_W08 | Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności |
Kn_1P_W09 | Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów |
Kn_1P_W23 | Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1P_W01 | ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1P_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1P_W04 | ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1P_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1P_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach |
R1P_W08 | ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1P_W09 | ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzP_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzP_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzP_W03 | ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów |
InzP_W04 | ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów |
InzP_W05 | ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z budową makroskopową poszczególnych układów organizmu zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psa. |
---|
C-2 | Stworzenie podstaw do studiowania histologii, fizjologii oraz przedmiotów związanych chowem i hodowlą zwierząt, a także z higieną, profilaktyką i rehabilitacją psów. |
Treści programowe | T-L-1 | Rozpoznawanie tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny), gruczołowej egzo- i endokrynowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego). |
---|
T-L-2 | Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka. |
T-L-3 | Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic międzygarunkowych. Omówienie budowy ogólnej szkieletu zwierząt domowych: kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki. |
T-L-4 | Omówienie charakterystyki kości czaszki gatunków zwierząt domowych z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, szkielety głowy zwierząt mięsożernych i roślinożernych. |
T-L-5 | Rozróżnianie typów morfologiznych czaszek psów: czaszki dolichocefaliczne, mesaticefaliczne, brachycefaliczne. Wykonanie pomiarów kraniometrycznych szkieletu głowy psa. |
T-L-6 | Budowa szkieletu pozaczaszkowego: kończyna piersiowa i kończyna miedniczna u różnych gatunków zwierząt domowych. Rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. |
T-L-7 | Morfologia serca, osierdzia, głównych naczyń krwionośnych. |
T-L-8 | Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych. |
T-L-9 | Analiza budowy układu trawiennego z podziałem na poszczególne odcinki; typy żołądków i duże gruczoły przewodu pokarmowego. |
T-L-10 | Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy - preparaty. |
T-L-11 | Szczegółowa morfologia układu rozrodczego samca i samicy. Wskazanie różnic gatunkowych w budowie narządów płciowych. |
T-L-12 | Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych. |
T-L-13 | Ogólna charakterystyka narządów jamy klatki piersiowej i jamy brzusznej. |
T-L-14 | Zaliczenie ćwiczeń. |
T-W-1 | Omówienie wybranych zagadnień anatomii ogólnej i histologii. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, osteologia ogólna. |
T-W-2 | Omówienie narządów zmysłów: budowa ucha i oka, czucie, smak i powonienie, charakterystyka powłoki wspólnej. |
T-W-3 | Omówienie budowy układu krążenia. Krążenie płodowe. |
T-W-4 | Omówienie układu rozrodczego samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Typy łożysk. |
T-W-5 | Omówienie układu mięśniowego. Rodzaje mięśni, narządy pomocnicze, podział mięśni, mięśnie: głowy, tułowia, kończyn. |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne. |
---|
M-2 | Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organizmie zwierząt |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie posiada wiedzy z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa. |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu budowy, funkcji oraz działania poszczególnych układów oraz aparatu ruchu(układ kostny, mięśniowy i połączenia) zwierząt, w tym psa. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |