Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Biologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Biologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,60zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zakresu biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych
C-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy protistów, grzybów, roślin i zwierząt oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
C-3zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Procaryota, Protista i Fungi2
T-L-2Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Animalia i Plantae5
T-L-3Oznaczanie roślin z samodzielnie sporządzonego zielnika2
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie i formy życia. Klasyfikacja taksonomiczna i przegląd królestw istot żywych.1
T-W-2Historia życia na Ziemi Ogólna charakterystyka przeszłości organizmów. Teorie powstania życia na Ziemi (teoria samorództwa, teoria panspermii). Teorie ewolucji Lamarcka i Darwina, syntetyczna teoria ewolucji, hipoteza Czerwonej Królowej.1
T-W-3Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.1
T-W-4Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.1
T-W-5Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.1
T-W-6Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.1
T-W-7Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.1
T-W-8Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protisty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).1
T-W-9Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt.1
T-W-10Wprowadzenie do ekologii Podstawowe pojęcia. Piramida troficzna. Właściwości populacji, zespołu. Zależności międzygatunkowe. Biomy, ekosystemy wodne, ekotony.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie zielnika10
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie wskazanej literatury12
A-W-3konsultacje6
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis
M-3objaśnienie/wyjaśnienie
M-4film
M-5pokaz
M-6ćwiczenia przedmiotowe - terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta w grupie
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zielnika
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny obejmujących tematykę wykładową i ćwiczeniową
S-4Ocena podsumowująca: Ocena poprawności oznaczania wybranych gatunków grzybów, roślin i zwierząt

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B01_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe
Kn_1P_W01, Kn_1P_W03, Kn_1P_W07, Kn_1P_W08R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B01_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania organizmów żywych i ich odpowiedniej klasyfikacji systematycznej; rozpoznaje i charakteryzuje podobieństwa i różnice w ich budowie oraz podstawowych funkcjach życiowych
Kn_1P_U03, Kn_1P_U09R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U11C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-4
Kn_1P_B01_U02
Student potrafi samodzielnie sprządzić zielnik z roślin zielnych; prawidłowo oznacza i charakteryzuje zebrane okazy
Kn_1P_U03, Kn_1P_U06, Kn_1P_U09R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U11C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1M-2, M-3, M-5, M-6S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną, otwartą i poszukującą postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; będzie postępował zgodnie z zasadami etyki oraz pozytywnie postrzegał relacje człowieka i środowiska w którym żyje
Kn_1P_K02, Kn_1P_K03, Kn_1P_K06R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1, C-2, C-3T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-W-10, T-W-9, T-L-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B01_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe
2,0Student nie definiuje pojęcie biologii, nie zna podstaw systematyki świata istot żywych, podobieństw i różnic w budowie ciała roślin i zwierząt.
3,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna podstawy systematyki świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
3,5Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
4,0
4,5
5,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna biegle podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierzat z różnych grup systematycznych podając liczne przykłady. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojecie bioróżnorodności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B01_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania organizmów żywych i ich odpowiedniej klasyfikacji systematycznej; rozpoznaje i charakteryzuje podobieństwa i różnice w ich budowie oraz podstawowych funkcjach życiowych
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nazwać żadnego z podanych przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt.
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0Student biegle rozpoznaje i nazywa wskazanych przedstawicieli świata istot żywych, zna nazewnictwo polskie i łacińskie.
Kn_1P_B01_U02
Student potrafi samodzielnie sprządzić zielnik z roślin zielnych; prawidłowo oznacza i charakteryzuje zebrane okazy
2,0Student nie potrafi samodzielnie sporządzić zielnika
3,0Student samodzielnie sporządził zielnik oraz prawidłowo oznaczył większość z zebranych przez siebie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną, otwartą i poszukującą postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; będzie postępował zgodnie z zasadami etyki oraz pozytywnie postrzegał relacje człowieka i środowiska w którym żyje
2,0Student jest bierny, nie potrafi pracować samodzielnie ani w grupie.
3,0Student wykazuje aktywną postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretowania zjawisk biologicznych, na zajęciach potarfi pracowac samodzielnie, jak i w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje aktywną postawę, potrafi sam określić cel do którego dąży w sposób celowy i zorganizowany. Potrafi zaangażować innych.

Literatura podstawowa

  1. Ducros J., Ducros A., Ewolucja człowieka, Wydawnictwo Volumen/Bellona, Warszawa, 1999
  2. Jurd R. D., Krótkie wykłady - Biologia zwierząt, Wydawnictow PWN, Warszawa, 2007
  3. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt - Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1997
  4. Solomon E., Berg L. R., Martin D. W., Biologia, Oficyna Wydawnicza MULTICO, Polska, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Krebs Ch. J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1996
  2. Michajlik A., Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo - PZWL, Warszawa, 2007
  3. Błaszak Cz. (redakcja naukowa), Zoologia, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2011, t. 1, t. 2, tom I i I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Procaryota, Protista i Fungi2
T-L-2Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Animalia i Plantae5
T-L-3Oznaczanie roślin z samodzielnie sporządzonego zielnika2
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie i formy życia. Klasyfikacja taksonomiczna i przegląd królestw istot żywych.1
T-W-2Historia życia na Ziemi Ogólna charakterystyka przeszłości organizmów. Teorie powstania życia na Ziemi (teoria samorództwa, teoria panspermii). Teorie ewolucji Lamarcka i Darwina, syntetyczna teoria ewolucji, hipoteza Czerwonej Królowej.1
T-W-3Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.1
T-W-4Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.1
T-W-5Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.1
T-W-6Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.1
T-W-7Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.1
T-W-8Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protisty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).1
T-W-9Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt.1
T-W-10Wprowadzenie do ekologii Podstawowe pojęcia. Piramida troficzna. Właściwości populacji, zespołu. Zależności międzygatunkowe. Biomy, ekosystemy wodne, ekotony.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie zielnika10
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie wskazanej literatury12
A-W-3konsultacje6
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B01_W01Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych
C-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy protistów, grzybów, roślin i zwierząt oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
C-3zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-1Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Procaryota, Protista i Fungi
T-L-2Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Animalia i Plantae
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie i formy życia. Klasyfikacja taksonomiczna i przegląd królestw istot żywych.
T-W-2Historia życia na Ziemi Ogólna charakterystyka przeszłości organizmów. Teorie powstania życia na Ziemi (teoria samorództwa, teoria panspermii). Teorie ewolucji Lamarcka i Darwina, syntetyczna teoria ewolucji, hipoteza Czerwonej Królowej.
T-W-3Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.
T-W-4Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.
T-W-5Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.
T-W-6Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.
T-W-7Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.
T-W-8Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protisty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).
T-W-9Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt.
T-W-10Wprowadzenie do ekologii Podstawowe pojęcia. Piramida troficzna. Właściwości populacji, zespołu. Zależności międzygatunkowe. Biomy, ekosystemy wodne, ekotony.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis
M-3objaśnienie/wyjaśnienie
M-4film
M-5pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny obejmujących tematykę wykładową i ćwiczeniową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje pojęcie biologii, nie zna podstaw systematyki świata istot żywych, podobieństw i różnic w budowie ciała roślin i zwierząt.
3,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna podstawy systematyki świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
3,5Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
4,0
4,5
5,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna biegle podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierzat z różnych grup systematycznych podając liczne przykłady. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojecie bioróżnorodności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B01_U01Student posiada umiejętność rozpoznawania organizmów żywych i ich odpowiedniej klasyfikacji systematycznej; rozpoznaje i charakteryzuje podobieństwa i różnice w ich budowie oraz podstawowych funkcjach życiowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych
C-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy protistów, grzybów, roślin i zwierząt oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
C-3zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-1Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Procaryota, Protista i Fungi
T-L-2Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Animalia i Plantae
T-L-3Oznaczanie roślin z samodzielnie sporządzonego zielnika
T-W-4Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.
T-W-5Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis
M-3objaśnienie/wyjaśnienie
M-4film
M-5pokaz
M-6ćwiczenia przedmiotowe - terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta w grupie
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zielnika
S-4Ocena podsumowująca: Ocena poprawności oznaczania wybranych gatunków grzybów, roślin i zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nazwać żadnego z podanych przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt.
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0Student biegle rozpoznaje i nazywa wskazanych przedstawicieli świata istot żywych, zna nazewnictwo polskie i łacińskie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B01_U02Student potrafi samodzielnie sprządzić zielnik z roślin zielnych; prawidłowo oznacza i charakteryzuje zebrane okazy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U06Potrafi wykonywać podstawowe analizy surowców do produkcji karm i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy protistów, grzybów, roślin i zwierząt oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
Treści programoweT-L-1Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Procaryota, Protista i Fungi
T-L-2Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Animalia i Plantae
T-L-3Oznaczanie roślin z samodzielnie sporządzonego zielnika
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie i formy życia. Klasyfikacja taksonomiczna i przegląd królestw istot żywych.
Metody nauczaniaM-2opis
M-3objaśnienie/wyjaśnienie
M-5pokaz
M-6ćwiczenia przedmiotowe - terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta w grupie
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zielnika
S-4Ocena podsumowująca: Ocena poprawności oznaczania wybranych gatunków grzybów, roślin i zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie sporządzić zielnika
3,0Student samodzielnie sporządził zielnik oraz prawidłowo oznaczył większość z zebranych przez siebie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B01_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną, otwartą i poszukującą postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; będzie postępował zgodnie z zasadami etyki oraz pozytywnie postrzegał relacje człowieka i środowiska w którym żyje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych
C-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy protistów, grzybów, roślin i zwierząt oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
C-3zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-W-5Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.
T-L-1Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Procaryota, Protista i Fungi
T-L-3Oznaczanie roślin z samodzielnie sporządzonego zielnika
T-W-10Wprowadzenie do ekologii Podstawowe pojęcia. Piramida troficzna. Właściwości populacji, zespołu. Zależności międzygatunkowe. Biomy, ekosystemy wodne, ekotony.
T-W-9Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt.
T-L-2Systematyka, morfologia i biologia wybranych gatunków z królestw Animalia i Plantae
T-W-6Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.
T-W-4Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.
T-W-3Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.
T-W-8Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protisty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).
T-W-2Historia życia na Ziemi Ogólna charakterystyka przeszłości organizmów. Teorie powstania życia na Ziemi (teoria samorództwa, teoria panspermii). Teorie ewolucji Lamarcka i Darwina, syntetyczna teoria ewolucji, hipoteza Czerwonej Królowej.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie i formy życia. Klasyfikacja taksonomiczna i przegląd królestw istot żywych.
T-W-7Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis
M-3objaśnienie/wyjaśnienie
M-4film
M-5pokaz
M-6ćwiczenia przedmiotowe - terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest bierny, nie potrafi pracować samodzielnie ani w grupie.
3,0Student wykazuje aktywną postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretowania zjawisk biologicznych, na zajęciach potarfi pracowac samodzielnie, jak i w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje aktywną postawę, potrafi sam określić cel do którego dąży w sposób celowy i zorganizowany. Potrafi zaangażować innych.