Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Molecular basic of evolution:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Molecular basic of evolution
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki ogólnej, genetyki zwierząt oraz cytologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.2
T-A-2Metody analizy niestabilności chromosomów. Przebieg ciąż u par nosicieli aberracji chromosomowych.3
T-A-3Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.2
T-A-4Sposoby określania morfologii chromosomów; analiza homologii chromosomów. Przykłady zastosowań technik cytogenetyki molekularnej w dignostyce wrodzonych wad rozwojowych.3
T-A-5Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.4
T-A-6Inżynieria chromosomowa – sztuczne chromosomy i sposoby ich wykorzystania. MLPA.1
15
wykłady
T-W-1Mitoza i cykl komórkowy w aspekcie cytogenetycznym. Chromosomy mitotyczne. Gametogeneza.3
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.2
T-W-3Mejoza.2
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.2
T-W-5Aberracje strukturalne i ich skutki fenotypowe.2
T-W-6Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.2
T-W-7Modele zwierzęce w przebiegu syndromów cytogenetycznych ludzi.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Film
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
M-5Dydskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_W01
Student zna budowę, rodzaje oraz rolę chromosomów w procesie przekazywania informacji genetycznej. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu cytogenetyki. Student potrafi wymienić przykłady i podłoże chorób genetycznych powodowanych przez nieprawodłowości w budowie i rozdziale chromosomów.
BT_2A_W06R2A_W01, R2A_W04C-1T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-3, M-2, M-4, M-1, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_U01
Student potrafi analizować kariotypy i rozpoznawać nieprawidłowości w kariogramach. Rozróżnia typy morfologiczne chromosomow. Potrafi identyfikować podstawowe aberracje liczbowe i strukturalne chromosomów. Umie analizować kariotypy zwierząt gospodarskich.
BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U08C-1T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-3, M-2, M-4, M-1, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_K01
Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
C-1T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-3, M-2, M-4, M-1, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_W01
Student zna budowę, rodzaje oraz rolę chromosomów w procesie przekazywania informacji genetycznej. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu cytogenetyki. Student potrafi wymienić przykłady i podłoże chorób genetycznych powodowanych przez nieprawodłowości w budowie i rozdziale chromosomów.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu genetyki ogólnej. Student nie potrafi omówić mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie zna podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu prowadzonego przedmiotu z dużymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student potrafi omówić mitozę oraz cykl komórkowy ale nie rozumie jej znaczenia. Umie podać przykłady aberracji chromosomowych ale nie potrafi opisać ich skutków. Student zna podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,5Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna metody barwienia chromosomów.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student bardzo dobrze charakteryzuje kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna i potrafi opisać metody barwienia chromosomów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_U01
Student potrafi analizować kariotypy i rozpoznawać nieprawidłowości w kariogramach. Rozróżnia typy morfologiczne chromosomow. Potrafi identyfikować podstawowe aberracje liczbowe i strukturalne chromosomów. Umie analizować kariotypy zwierząt gospodarskich.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie rozróżnia podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypów zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym. Potrafi identyfikować podstawowe aberacje liczbowe i strukturalne chromosomów.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_K01
Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywności w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywności w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywności w grupie jako lider i jest aktywny

Literatura podstawowa

  1. Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P., Podstawy biologii komórki., PWN, Warszawa, 2007, T.1,2
  2. Charon K, Świtoński M., Genetyka zwierząt., PWN, Warszawa, 2000
  3. Świtoński M. Słota E., Diagnostyka cytogenetyczna zwierząt domowych., AR, Poznań, 2006
  4. Rogalska S., Małuszyńska J., Olszewska M.J., Podstawy cytogenetyki roślin., PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Bal. J. (red.), Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.2
T-A-2Metody analizy niestabilności chromosomów. Przebieg ciąż u par nosicieli aberracji chromosomowych.3
T-A-3Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.2
T-A-4Sposoby określania morfologii chromosomów; analiza homologii chromosomów. Przykłady zastosowań technik cytogenetyki molekularnej w dignostyce wrodzonych wad rozwojowych.3
T-A-5Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.4
T-A-6Inżynieria chromosomowa – sztuczne chromosomy i sposoby ich wykorzystania. MLPA.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mitoza i cykl komórkowy w aspekcie cytogenetycznym. Chromosomy mitotyczne. Gametogeneza.3
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.2
T-W-3Mejoza.2
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.2
T-W-5Aberracje strukturalne i ich skutki fenotypowe.2
T-W-6Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.2
T-W-7Modele zwierzęce w przebiegu syndromów cytogenetycznych ludzi.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O5.1_W01Student zna budowę, rodzaje oraz rolę chromosomów w procesie przekazywania informacji genetycznej. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu cytogenetyki. Student potrafi wymienić przykłady i podłoże chorób genetycznych powodowanych przez nieprawodłowości w budowie i rozdziale chromosomów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.
Treści programoweT-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.
T-A-6Inżynieria chromosomowa – sztuczne chromosomy i sposoby ich wykorzystania. MLPA.
T-A-4Sposoby określania morfologii chromosomów; analiza homologii chromosomów. Przykłady zastosowań technik cytogenetyki molekularnej w dignostyce wrodzonych wad rozwojowych.
T-A-2Metody analizy niestabilności chromosomów. Przebieg ciąż u par nosicieli aberracji chromosomowych.
T-A-5Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.
T-A-3Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.
T-W-7Modele zwierzęce w przebiegu syndromów cytogenetycznych ludzi.
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-1Mitoza i cykl komórkowy w aspekcie cytogenetycznym. Chromosomy mitotyczne. Gametogeneza.
T-W-6Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.
T-W-5Aberracje strukturalne i ich skutki fenotypowe.
T-W-3Mejoza.
Metody nauczaniaM-3Film
M-2Prezentacja multimedialna
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
M-1Wykład informacyjny
M-5Dydskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu genetyki ogólnej. Student nie potrafi omówić mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie zna podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu prowadzonego przedmiotu z dużymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student potrafi omówić mitozę oraz cykl komórkowy ale nie rozumie jej znaczenia. Umie podać przykłady aberracji chromosomowych ale nie potrafi opisać ich skutków. Student zna podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,5Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna metody barwienia chromosomów.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student bardzo dobrze charakteryzuje kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna i potrafi opisać metody barwienia chromosomów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O5.1_U01Student potrafi analizować kariotypy i rozpoznawać nieprawidłowości w kariogramach. Rozróżnia typy morfologiczne chromosomow. Potrafi identyfikować podstawowe aberracje liczbowe i strukturalne chromosomów. Umie analizować kariotypy zwierząt gospodarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.
Treści programoweT-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.
T-A-6Inżynieria chromosomowa – sztuczne chromosomy i sposoby ich wykorzystania. MLPA.
T-A-4Sposoby określania morfologii chromosomów; analiza homologii chromosomów. Przykłady zastosowań technik cytogenetyki molekularnej w dignostyce wrodzonych wad rozwojowych.
T-A-2Metody analizy niestabilności chromosomów. Przebieg ciąż u par nosicieli aberracji chromosomowych.
T-A-5Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.
T-A-3Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.
T-W-7Modele zwierzęce w przebiegu syndromów cytogenetycznych ludzi.
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-6Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.
T-W-5Aberracje strukturalne i ich skutki fenotypowe.
T-W-3Mejoza.
Metody nauczaniaM-3Film
M-2Prezentacja multimedialna
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
M-1Wykład informacyjny
M-5Dydskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie rozróżnia podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypów zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym. Potrafi identyfikować podstawowe aberacje liczbowe i strukturalne chromosomów.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O5.1_K01Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.
Treści programoweT-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.
T-A-6Inżynieria chromosomowa – sztuczne chromosomy i sposoby ich wykorzystania. MLPA.
T-A-4Sposoby określania morfologii chromosomów; analiza homologii chromosomów. Przykłady zastosowań technik cytogenetyki molekularnej w dignostyce wrodzonych wad rozwojowych.
T-A-2Metody analizy niestabilności chromosomów. Przebieg ciąż u par nosicieli aberracji chromosomowych.
T-A-5Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.
T-A-3Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.
T-W-7Modele zwierzęce w przebiegu syndromów cytogenetycznych ludzi.
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-6Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.
T-W-5Aberracje strukturalne i ich skutki fenotypowe.
T-W-3Mejoza.
Metody nauczaniaM-3Film
M-2Prezentacja multimedialna
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
M-1Wykład informacyjny
M-5Dydskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywności w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywności w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywności w grupie jako lider i jest aktywny