Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia wynikające z GMO roślinnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia wynikające z GMO roślinnego
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość genetyki, hodowli roślin, podstaw inżynierii genetycznej, oraz podstaw biotechnologii w tym biotechnologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie niesie ze sobą użytkowanie GMO w w tym możliwości zanieczyszczenia środowiska (transfer genów). Omówione zostaną potencjalne zagrożenia wynikające ze stosowania żywności oraz pasz wyprodukowanych z GMO jak i z dodatkiem GMO.
C-2Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodparniania na pestycydy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie tematyki realizowanych zajęć, kryteriów uzyskania zaliczenia oraz omówienie zasad przygotowania referatów.1
T-A-2Istota i charakterystyka metod stosowanych do modyfikacji genetycznych roślin. Wykorzystanie metod kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Przykłady.3
T-A-3Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych (GMO) w roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne.6
T-A-4Prawne, ekonomiczne oraz ekologiczne skutki koegzystencji. Rozwiązania prawne na przykładzie wybranych krajów europejskich.3
T-A-5Prezentacja referatów oraz dyskusja nad ich treściami.2
15
wykłady
T-W-1Metody oceny ryzyka roślinnych produktów GM w Unii Europejskiej2
T-W-2Potencjalne zagrożenia dla zdrowia człowieka będące efektem stosowania toksyny Bt oraz genów oporności na glifosat i glufosynat.2
T-W-3Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów. Stosowanie markerów odporności na atybiotyki oraz alternatywne rozwiązania zmierzające do ich eliminacji.2
T-W-4Zagrożenia mogące wynikać z wykorzystywania żywności wyprodukowanej z GMO jak i z dodatkiem GMO. Produkty transgenicznych roślin na rynku krajowym oraz europejskim.2
T-W-5Aspekty prawne, społeczne i gospodarcze w świetle powstawania możliwych zagrożeń wynikających z uprawy roślin GM.2
T-W-6Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i cetryfikację żywności GM.1
T-W-7Identyfikacja GMO. Identyfikowanie konstruktów jak i wybranych elementów konstruktów genowych z zastosowaniem techniki PCR. Inne metody wykorzystywane do identyfikacji GMO.3
T-W-8Aktualny stan prawodawstawa polskiego sankcjonujący dopuszczenie do uprawy, uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział studenta w zajęciach15
A-A-2praca własna nad opanowaniem materiału przedstawionego na ćwiczeniach20
A-A-3przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego formę zajęć10
45
wykłady
A-W-1udział studenta w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego formę przedmiotu5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia pokazowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na wybrany przez studenta temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z zagadnień omawianych na wykładach jak i ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O5.3_W01
ma wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
BT_2A_W14R2A_W01, R2A_W04, R2A_W06C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O5.3_U01
potrafi określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-2T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O5.3_K01
rozumie potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
BT_2A_K03R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-2, C-1T-W-7, T-W-8, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O5.3_W01
ma wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
2,0student nie ma wiedzy na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,0student ma wiedzę podstawową na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,5student ma wiedzę zadowalającą na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,0student ma dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,5student ma ponad dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
5,0student ma bardzo dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O5.3_U01
potrafi określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
2,0student nie potrafi określić i charakteryzować potencjalnych źródeł obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,0student potrafi w stopniu podstawowym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,0student potrafi w stopniu dobrym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
5,0student potrafi w bardzo dobrym stopniu określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O5.3_K01
rozumie potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
2,0student nie rozumie potrzeby przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
3,0student rozumie z stopniu podstawowym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
3,5student rozumie z stopniu zadowalającym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
4,0student rozumie z stopniu dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
4,5student rozumie z stopniu ponad dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
5,0student rozumie z stopniu bardzo dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S. (red), Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009
  2. Buchowicz J, Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Anioł A., Bujak H., Dalbiak A., Giziński M., Głowacka B., Linkiewicz A., Oleszczuk S., Sowa S., Twardowski T., Zimny J., Zimny T., Narkiewicz-Jodko J., Połanecki P., Wiąckowski S.K., Żarski T., Organizmy genetycznie zmodyfikowane - materiały szkoleniowe, Zakład Poligraficzny Moś-Łuczak sp. j., Poznań, 2007
  2. Wrześniewska-Wal Iwona, Żywność genetycznie zmodyfikowana. Aspekty prawne., Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  3. Autorzy prac naukowych, prac przeglądowych, Eksperymentalne prace naukowe, prace przeglądowe poświęcone tematyce wpływu GMO na zdrowie człowieka, Wiodące wydawnictwa naukowe, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie tematyki realizowanych zajęć, kryteriów uzyskania zaliczenia oraz omówienie zasad przygotowania referatów.1
T-A-2Istota i charakterystyka metod stosowanych do modyfikacji genetycznych roślin. Wykorzystanie metod kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Przykłady.3
T-A-3Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych (GMO) w roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne.6
T-A-4Prawne, ekonomiczne oraz ekologiczne skutki koegzystencji. Rozwiązania prawne na przykładzie wybranych krajów europejskich.3
T-A-5Prezentacja referatów oraz dyskusja nad ich treściami.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody oceny ryzyka roślinnych produktów GM w Unii Europejskiej2
T-W-2Potencjalne zagrożenia dla zdrowia człowieka będące efektem stosowania toksyny Bt oraz genów oporności na glifosat i glufosynat.2
T-W-3Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów. Stosowanie markerów odporności na atybiotyki oraz alternatywne rozwiązania zmierzające do ich eliminacji.2
T-W-4Zagrożenia mogące wynikać z wykorzystywania żywności wyprodukowanej z GMO jak i z dodatkiem GMO. Produkty transgenicznych roślin na rynku krajowym oraz europejskim.2
T-W-5Aspekty prawne, społeczne i gospodarcze w świetle powstawania możliwych zagrożeń wynikających z uprawy roślin GM.2
T-W-6Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i cetryfikację żywności GM.1
T-W-7Identyfikacja GMO. Identyfikowanie konstruktów jak i wybranych elementów konstruktów genowych z zastosowaniem techniki PCR. Inne metody wykorzystywane do identyfikacji GMO.3
T-W-8Aktualny stan prawodawstawa polskiego sankcjonujący dopuszczenie do uprawy, uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział studenta w zajęciach15
A-A-2praca własna nad opanowaniem materiału przedstawionego na ćwiczeniach20
A-A-3przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego formę zajęć10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział studenta w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego formę przedmiotu5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O5.3_W01ma wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człwieka i środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodparniania na pestycydy.
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie niesie ze sobą użytkowanie GMO w w tym możliwości zanieczyszczenia środowiska (transfer genów). Omówione zostaną potencjalne zagrożenia wynikające ze stosowania żywności oraz pasz wyprodukowanych z GMO jak i z dodatkiem GMO.
Treści programoweT-W-2Potencjalne zagrożenia dla zdrowia człowieka będące efektem stosowania toksyny Bt oraz genów oporności na glifosat i glufosynat.
T-W-1Metody oceny ryzyka roślinnych produktów GM w Unii Europejskiej
T-W-4Zagrożenia mogące wynikać z wykorzystywania żywności wyprodukowanej z GMO jak i z dodatkiem GMO. Produkty transgenicznych roślin na rynku krajowym oraz europejskim.
T-W-5Aspekty prawne, społeczne i gospodarcze w świetle powstawania możliwych zagrożeń wynikających z uprawy roślin GM.
T-W-3Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów. Stosowanie markerów odporności na atybiotyki oraz alternatywne rozwiązania zmierzające do ich eliminacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na wybrany przez studenta temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wiedzy na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,0student ma wiedzę podstawową na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,5student ma wiedzę zadowalającą na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,0student ma dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,5student ma ponad dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
5,0student ma bardzo dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O5.3_U01potrafi określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodparniania na pestycydy.
Treści programoweT-W-2Potencjalne zagrożenia dla zdrowia człowieka będące efektem stosowania toksyny Bt oraz genów oporności na glifosat i glufosynat.
T-W-1Metody oceny ryzyka roślinnych produktów GM w Unii Europejskiej
T-W-4Zagrożenia mogące wynikać z wykorzystywania żywności wyprodukowanej z GMO jak i z dodatkiem GMO. Produkty transgenicznych roślin na rynku krajowym oraz europejskim.
T-W-7Identyfikacja GMO. Identyfikowanie konstruktów jak i wybranych elementów konstruktów genowych z zastosowaniem techniki PCR. Inne metody wykorzystywane do identyfikacji GMO.
T-W-3Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów. Stosowanie markerów odporności na atybiotyki oraz alternatywne rozwiązania zmierzające do ich eliminacji.
T-A-4Prawne, ekonomiczne oraz ekologiczne skutki koegzystencji. Rozwiązania prawne na przykładzie wybranych krajów europejskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na wybrany przez studenta temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z zagadnień omawianych na wykładach jak i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi określić i charakteryzować potencjalnych źródeł obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,0student potrafi w stopniu podstawowym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,0student potrafi w stopniu dobrym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
5,0student potrafi w bardzo dobrym stopniu określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O5.3_K01rozumie potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodparniania na pestycydy.
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie niesie ze sobą użytkowanie GMO w w tym możliwości zanieczyszczenia środowiska (transfer genów). Omówione zostaną potencjalne zagrożenia wynikające ze stosowania żywności oraz pasz wyprodukowanych z GMO jak i z dodatkiem GMO.
Treści programoweT-W-7Identyfikacja GMO. Identyfikowanie konstruktów jak i wybranych elementów konstruktów genowych z zastosowaniem techniki PCR. Inne metody wykorzystywane do identyfikacji GMO.
T-W-8Aktualny stan prawodawstawa polskiego sankcjonujący dopuszczenie do uprawy, uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO.
T-A-3Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych (GMO) w roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne.
T-A-5Prezentacja referatów oraz dyskusja nad ich treściami.
T-A-4Prawne, ekonomiczne oraz ekologiczne skutki koegzystencji. Rozwiązania prawne na przykładzie wybranych krajów europejskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na wybrany przez studenta temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie potrzeby przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
3,0student rozumie z stopniu podstawowym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
3,5student rozumie z stopniu zadowalającym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
4,0student rozumie z stopniu dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
4,5student rozumie z stopniu ponad dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń
5,0student rozumie z stopniu bardzo dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń