Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Bioremediacja skażonych gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioremediacja skażonych gleb
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1toksykologia, mikrobiologia, biotechnologia w ochronie środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką obejmującą zagadnienia związane z wpływem zanieczyszczeń na właściwości gleb i ich zachowaniem w glebach.
C-2Studenci poznają metody bioremediacji gleb oraz organizmy wykorzystywane w bioakumulacji i botransformacji zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych w glebie.
C-3Studenci nabędą umiejętności wykorzystywania i doboru metod bioremediacji.
C-4Stuenci poznają istotę i znaczenie ochrony gleb przed negatywnym oddziaływaniem człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznanie i ocena oddziaływania na środowisko obiektów powodujących skażenia gleb.2
T-A-2Procesy degradacji gleb na terenach miejskich oraz użytkowanych rolniczo.2
T-A-3Metody oceny procesów degradacji i identyfikacji skażeń gleb.2
T-A-4Wykorzystanie autochtonicznej flory glebowej do biodegradacji zanieczyszczeń w glebach i wodach gruntowych.2
T-A-5Rośliny a zanieczyszczenia gleb.2
T-A-6Opracowanie technologii biodegradacji zanieczyszczeń i dobór kierunków bioremediacji na przykładach.2
T-A-7Zastosowanie biopreparatów w bioremediacji gleb skażonych związkami ropopochodnymi i metalami ciężkimi.2
T-A-8Nowe kierunki bioremediacji.1
15
wykłady
T-W-1Rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb. Najważniejsze zagrożenia gleb.3
T-W-2Mechanizmy odporności gleb na degradację.2
T-W-3Główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby – układ fazowy gleby, jej skład i właściwości.2
T-W-4Zachowanie i degradacja zanieczyszczeń ropopochodnych w glebie.2
T-W-5Biologiczne mechanizmy usuwania metali ciężkich z gleby.2
T-W-6Rodzaje metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ).2
T-W-7Wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.1
T-W-8Ochrona gleb w świetle aktualnych aktów prawnych (zapobieganie skażeniom i działania naprawcze).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie zaliczenia do ćwiczeń15
A-A-3Samodzielne studiowanie teorii niezbędnej do realizacji cwiczeń.15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
A-W-3samodzielne studiowanie wykładów15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poziomu wiedzy studenta na podstawie aktywnego udziału w dyskusji.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów i cwiczeń.
S-3Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O4.2_W01
Student zna rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację.
BT_2A_W12R2A_W05, R2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-2
BT_2A_BTR-S-O4.2_W02
Student zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości.
BT_2A_W12R2A_W05, R2A_W06C-1T-W-3, T-A-4, T-A-5M-2S-2
BT_2A_BTR-S-O4.2_W03
Student zna zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
BT_2A_W12R2A_W05, R2A_W06C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-6, T-A-7M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O4.2_U01
Student posiada umiejętność doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-3T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-5, T-A-7M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O4.2_K01
Student będzie miał świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabędzie umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
BT_2A_K03R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-4T-W-8, T-A-6, T-A-8M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O4.2_W01
Student zna rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację.
2,0Student nie opanował wiedzy z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb ale nie zna mechanizmów odporności gleb na degradację.
3,5Student posiada dostatecznie opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz mechanizmów odporności gleb na degradację.
4,0Student posiada dobrze opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz mechanizmów odporności gleb na degradację.
4,5Student posiada bardzo dobrze opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz dobrze zna mechanizmy odporności gleb na degradację.
5,0Student posiada bardzo dobrze opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację.
BT_2A_BTR-S-O4.2_W02
Student zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości.
2,0Student nie zna głównych czynników decydujących o funkcjonowaniu gleby, nie zna jej składu i właściwości.
3,0Student zna w stopniu dostatecznymgłówne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, ale nie zna jej składu i właściwości.
3,5Student zna w stopniu dostatecznym główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości.
4,0Student dobrze zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości.
4,5Student dobrze zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, oraz bardzo dobrze zna jej skład i właściwości.
5,0Student bardzo dobrze zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości.
BT_2A_BTR-S-O4.2_W03
Student zna zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
2,0Student nie zna zachowania i degradacji zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
3,5Student zna w stopniu dobrym zachowanie i w stopniu dostatecznym degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
4,0Student zna w stopniu dobrym zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
4,5Student dobrze zna zachowanie i potrafi bardzo dobrze scharakteryzować degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
5,0Student bardzo dobrze zna zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O4.2_U01
Student posiada umiejętność doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
2,0Student nie przygotował prezentacji dotyczącej doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
3,0Student przygotował prezentację, ale nie dotyczyła ona ściśle tematyki doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
3,5Student posiada dostateczną umiejętność doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, co odzwierciedla się w przygotowanej prezentacji.
4,0Student przygotował dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, ale nie potrafi jej rzetelnie przedstawić.
4,5Student przygotował dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, i potrafi ją rzetelnie przedstawić.
5,0Student przygotował bardzo dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, ale nie potrafi ją rzetelnie przedstawić.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O4.2_K01
Student będzie miał świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabędzie umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
3,0Student ma dostateczną świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
3,5Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dostateczną umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
4,5Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył bardzo dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.

Literatura podstawowa

  1. Baran S., Turski S., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wyd. AR, Lublin, 1996
  2. Kowłzan B., Zanieczyszczenie środowiska produktami naftowymi i innymi antropogennymi zanieczyszczeniami organicznym, ich analityka, monitoring i usuwanie, Poznań, 2005
  3. Buczkowski R., Kondzielski I., Szymański T., Metody remediacji gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi, Wyd. UMK w Toruniu, Toruń, 2002
  4. Siuta J., Gleba: diagnozowanie stanu i zagrożenia, Wyd. Inst. Ochrony Środ., Warszawa, 1995
  5. Olszanowski A., Sozański M., Urbaniak A., Voelkel A., Remediacja i bioremediacja zanieczyszczonych wód i gruntów oraz wykorzystanie modelowania technik informatycznych w Inżynierii Środowiska, Wyd. Pol. Poznańskiej, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kołwzan B., Ekotoksyczne aspekty oddziaływania zanieczyszczeń naftowych na środowisko gruntowo-wodne, Poznań, 2003
  2. Krzaklewski W., Leśna rekultywacja i biologiczne zagospodarowanie nieużytków poprzemysłowych., AR w Krakowie, Kraków, 1988
  3. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznanie i ocena oddziaływania na środowisko obiektów powodujących skażenia gleb.2
T-A-2Procesy degradacji gleb na terenach miejskich oraz użytkowanych rolniczo.2
T-A-3Metody oceny procesów degradacji i identyfikacji skażeń gleb.2
T-A-4Wykorzystanie autochtonicznej flory glebowej do biodegradacji zanieczyszczeń w glebach i wodach gruntowych.2
T-A-5Rośliny a zanieczyszczenia gleb.2
T-A-6Opracowanie technologii biodegradacji zanieczyszczeń i dobór kierunków bioremediacji na przykładach.2
T-A-7Zastosowanie biopreparatów w bioremediacji gleb skażonych związkami ropopochodnymi i metalami ciężkimi.2
T-A-8Nowe kierunki bioremediacji.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb. Najważniejsze zagrożenia gleb.3
T-W-2Mechanizmy odporności gleb na degradację.2
T-W-3Główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby – układ fazowy gleby, jej skład i właściwości.2
T-W-4Zachowanie i degradacja zanieczyszczeń ropopochodnych w glebie.2
T-W-5Biologiczne mechanizmy usuwania metali ciężkich z gleby.2
T-W-6Rodzaje metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ).2
T-W-7Wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.1
T-W-8Ochrona gleb w świetle aktualnych aktów prawnych (zapobieganie skażeniom i działania naprawcze).1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie zaliczenia do ćwiczeń15
A-A-3Samodzielne studiowanie teorii niezbędnej do realizacji cwiczeń.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
A-W-3samodzielne studiowanie wykładów15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O4.2_W01Student zna rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowana znajomością z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi samodzielnie definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką obejmującą zagadnienia związane z wpływem zanieczyszczeń na właściwości gleb i ich zachowaniem w glebach.
Treści programoweT-W-1Rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb. Najważniejsze zagrożenia gleb.
T-W-2Mechanizmy odporności gleb na degradację.
T-A-1Rozpoznanie i ocena oddziaływania na środowisko obiektów powodujących skażenia gleb.
T-A-2Procesy degradacji gleb na terenach miejskich oraz użytkowanych rolniczo.
T-A-3Metody oceny procesów degradacji i identyfikacji skażeń gleb.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów i cwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb ale nie zna mechanizmów odporności gleb na degradację.
3,5Student posiada dostatecznie opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz mechanizmów odporności gleb na degradację.
4,0Student posiada dobrze opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz mechanizmów odporności gleb na degradację.
4,5Student posiada bardzo dobrze opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz dobrze zna mechanizmy odporności gleb na degradację.
5,0Student posiada bardzo dobrze opanowaną wiedzę z zakresu rodzajów i źródeł skażenia gleb oraz ich wpływu na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O4.2_W02Student zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowana znajomością z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi samodzielnie definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką obejmującą zagadnienia związane z wpływem zanieczyszczeń na właściwości gleb i ich zachowaniem w glebach.
Treści programoweT-W-3Główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby – układ fazowy gleby, jej skład i właściwości.
T-A-4Wykorzystanie autochtonicznej flory glebowej do biodegradacji zanieczyszczeń w glebach i wodach gruntowych.
T-A-5Rośliny a zanieczyszczenia gleb.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów i cwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna głównych czynników decydujących o funkcjonowaniu gleby, nie zna jej składu i właściwości.
3,0Student zna w stopniu dostatecznymgłówne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, ale nie zna jej składu i właściwości.
3,5Student zna w stopniu dostatecznym główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości.
4,0Student dobrze zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości.
4,5Student dobrze zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, oraz bardzo dobrze zna jej skład i właściwości.
5,0Student bardzo dobrze zna główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O4.2_W03Student zna zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowana znajomością z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi samodzielnie definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Studenci poznają metody bioremediacji gleb oraz organizmy wykorzystywane w bioakumulacji i botransformacji zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych w glebie.
Treści programoweT-W-5Biologiczne mechanizmy usuwania metali ciężkich z gleby.
T-W-6Rodzaje metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ).
T-W-7Wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
T-A-6Opracowanie technologii biodegradacji zanieczyszczeń i dobór kierunków bioremediacji na przykładach.
T-A-7Zastosowanie biopreparatów w bioremediacji gleb skażonych związkami ropopochodnymi i metalami ciężkimi.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów i cwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zachowania i degradacji zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
3,5Student zna w stopniu dobrym zachowanie i w stopniu dostatecznym degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
4,0Student zna w stopniu dobrym zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
4,5Student dobrze zna zachowanie i potrafi bardzo dobrze scharakteryzować degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
5,0Student bardzo dobrze zna zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O4.2_U01Student posiada umiejętność doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Studenci nabędą umiejętności wykorzystywania i doboru metod bioremediacji.
Treści programoweT-W-5Biologiczne mechanizmy usuwania metali ciężkich z gleby.
T-W-6Rodzaje metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ).
T-W-7Wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
T-A-4Wykorzystanie autochtonicznej flory glebowej do biodegradacji zanieczyszczeń w glebach i wodach gruntowych.
T-A-5Rośliny a zanieczyszczenia gleb.
T-A-7Zastosowanie biopreparatów w bioremediacji gleb skażonych związkami ropopochodnymi i metalami ciężkimi.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotował prezentacji dotyczącej doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
3,0Student przygotował prezentację, ale nie dotyczyła ona ściśle tematyki doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.
3,5Student posiada dostateczną umiejętność doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, co odzwierciedla się w przygotowanej prezentacji.
4,0Student przygotował dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, ale nie potrafi jej rzetelnie przedstawić.
4,5Student przygotował dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, i potrafi ją rzetelnie przedstawić.
5,0Student przygotował bardzo dobrze prezentację dotyczącą doboru i wykorzystania metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ) oraz wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb, ale nie potrafi ją rzetelnie przedstawić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O4.2_K01Student będzie miał świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabędzie umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Stuenci poznają istotę i znaczenie ochrony gleb przed negatywnym oddziaływaniem człowieka.
Treści programoweT-W-8Ochrona gleb w świetle aktualnych aktów prawnych (zapobieganie skażeniom i działania naprawcze).
T-A-6Opracowanie technologii biodegradacji zanieczyszczeń i dobór kierunków bioremediacji na przykładach.
T-A-8Nowe kierunki bioremediacji.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
3,0Student ma dostateczną świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
3,5Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dostateczną umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
4,5Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył bardzo dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.