Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Selekcja zwierząt wspomagana markerami, a jakość pozyskiwanych produktów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Selekcja zwierząt wspomagana markerami, a jakość pozyskiwanych produktów
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu genetyki oraz metod inżynierii genetycznej zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z praktycznymi możliwościami wykorzystania wiedzy o markerach genetycznych zwierząt w celu wpływania na jakość pozyskiwanych produktów pochodzenia zwierzęcego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja markerów molekularnych związanych z jakością i składem mleka.4
T-A-2Identyfikacja markerów molekularnych związanych z miogenezą.4
T-A-3Identyfikacja markerów molekularnych związanych z adipogenezą.4
T-A-4Identyfikacja markerów związanych z przemianami glikolityczno - energetycznymi.3
15
wykłady
T-W-1Selekcja wspomagana markerami molekularnymi - główne cele w doskonaleniu jakości produktów zwierzęcych.2
T-W-2Mleko - moźliwości doskonalenia jakości i składu w oparciu o markery molekularne.4
T-W-3Molekularny mechanizm przemian glikolityczno - energetycznych w procesie konwersji mięśni w mięso.2
T-W-4Molekularne i komórkowe mechanizmy miogenezy we wspomaganym markerami doskonalenu jakości mięśni/mięsa.4
T-W-5Molekularne i komórkowe mechanizmy adipogenezy i jej związek z otłuszczeniem mięśni/mięsa.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.15
A-A-3Przygotowanie projektu.5
A-A-4Zaliczenie materiału.10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści programowych - test.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_W01
Student potrafi objaśniać wpływ zmienności (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich na jakość pozyskiwanych produktów.
BT_2A_W16R2A_W05, R2A_W06InzA2_W02T-W-1, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_U01
Potrafi opracować testy genetyczne in silico do molekularnej analizy wybranych zmian (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich, wpływających na jakość żywności pochodzenia zwierzęcego.
BT_2A_U06R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U06T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_K01
Jest kompetentny do wyrażania opinii na temat możliwości wykorzystania markerów genetycznych w selekcji zwierząt gospodarskich (MAS) w celu wpływania na jakość pozyskiwanej żywności.
BT_2A_K02R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_W01
Student potrafi objaśniać wpływ zmienności (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich na jakość pozyskiwanych produktów.
2,0
3,0Student definiuje wpływ zmienności genetycznej na jakość produktów pochodzenia zwierzęcego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_U01
Potrafi opracować testy genetyczne in silico do molekularnej analizy wybranych zmian (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich, wpływających na jakość żywności pochodzenia zwierzęcego.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować test molekularny do analizy zmienności w regionach genomu odpowiadających za kształtowanie jakości żywności pochodzenia zwierzęcego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.3_K01
Jest kompetentny do wyrażania opinii na temat możliwości wykorzystania markerów genetycznych w selekcji zwierząt gospodarskich (MAS) w celu wpływania na jakość pozyskiwanej żywności.
2,0
3,0student nie unika podejmowania działań, wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. L. Zwierzchowski, M. Świtoński, Genomika bydła i świni., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja markerów molekularnych związanych z jakością i składem mleka.4
T-A-2Identyfikacja markerów molekularnych związanych z miogenezą.4
T-A-3Identyfikacja markerów molekularnych związanych z adipogenezą.4
T-A-4Identyfikacja markerów związanych z przemianami glikolityczno - energetycznymi.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Selekcja wspomagana markerami molekularnymi - główne cele w doskonaleniu jakości produktów zwierzęcych.2
T-W-2Mleko - moźliwości doskonalenia jakości i składu w oparciu o markery molekularne.4
T-W-3Molekularny mechanizm przemian glikolityczno - energetycznych w procesie konwersji mięśni w mięso.2
T-W-4Molekularne i komórkowe mechanizmy miogenezy we wspomaganym markerami doskonalenu jakości mięśni/mięsa.4
T-W-5Molekularne i komórkowe mechanizmy adipogenezy i jej związek z otłuszczeniem mięśni/mięsa.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.15
A-A-3Przygotowanie projektu.5
A-A-4Zaliczenie materiału.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O2.3_W01Student potrafi objaśniać wpływ zmienności (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich na jakość pozyskiwanych produktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W16ma szczegółową wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Treści programoweT-W-1Selekcja wspomagana markerami molekularnymi - główne cele w doskonaleniu jakości produktów zwierzęcych.
T-A-4Identyfikacja markerów związanych z przemianami glikolityczno - energetycznymi.
T-A-1Identyfikacja markerów molekularnych związanych z jakością i składem mleka.
T-A-2Identyfikacja markerów molekularnych związanych z miogenezą.
T-A-3Identyfikacja markerów molekularnych związanych z adipogenezą.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści programowych - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje wpływ zmienności genetycznej na jakość produktów pochodzenia zwierzęcego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O2.3_U01Potrafi opracować testy genetyczne in silico do molekularnej analizy wybranych zmian (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich, wpływających na jakość żywności pochodzenia zwierzęcego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U06Potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi; rozumie budowę i funkcje genomu oraz transkryptomu organizmów eukariotycznych i prokariotycznych; zna procesy dziedziczenia i rozwoju organizmu; wykorzystuje metody molekularne w biotechnologii stosowanej; rozumie molekularne podstawy ewolucji; zna czynniki wpływające na zmienność organizmu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Treści programoweT-A-4Identyfikacja markerów związanych z przemianami glikolityczno - energetycznymi.
T-A-1Identyfikacja markerów molekularnych związanych z jakością i składem mleka.
T-A-2Identyfikacja markerów molekularnych związanych z miogenezą.
T-A-3Identyfikacja markerów molekularnych związanych z adipogenezą.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści programowych - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować test molekularny do analizy zmienności w regionach genomu odpowiadających za kształtowanie jakości żywności pochodzenia zwierzęcego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O2.3_K01Jest kompetentny do wyrażania opinii na temat możliwości wykorzystania markerów genetycznych w selekcji zwierząt gospodarskich (MAS) w celu wpływania na jakość pozyskiwanej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-W-5Molekularne i komórkowe mechanizmy adipogenezy i jej związek z otłuszczeniem mięśni/mięsa.
T-W-1Selekcja wspomagana markerami molekularnymi - główne cele w doskonaleniu jakości produktów zwierzęcych.
T-W-2Mleko - moźliwości doskonalenia jakości i składu w oparciu o markery molekularne.
T-W-4Molekularne i komórkowe mechanizmy miogenezy we wspomaganym markerami doskonalenu jakości mięśni/mięsa.
T-W-3Molekularny mechanizm przemian glikolityczno - energetycznych w procesie konwersji mięśni w mięso.
T-A-4Identyfikacja markerów związanych z przemianami glikolityczno - energetycznymi.
T-A-1Identyfikacja markerów molekularnych związanych z jakością i składem mleka.
T-A-2Identyfikacja markerów molekularnych związanych z miogenezą.
T-A-3Identyfikacja markerów molekularnych związanych z adipogenezą.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści programowych - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nie unika podejmowania działań, wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0