Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Metody monitorowania przebiegu procesów rozrodczych zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody monitorowania przebiegu procesów rozrodczych zwierząt | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biotechnologi w rzorodzie zawierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń. |
C-2 | Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody pośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała). | 4 |
T-A-2 | Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG). | 3 |
T-A-3 | Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży). | 3 |
T-A-4 | Monitorowanie sezonowych procesów rozrodczych. | 2 |
T-A-5 | Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Monitorowanie cyklu jajnikowego. | 4 |
T-W-2 | Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika). | 4 |
T-W-3 | Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży. | 4 |
T-W-4 | Współczesna diagnostyka andrologiczna. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji. | 18 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 11 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie fachowej literatury. | 9 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 15 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O4.2_W01 Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego z uwzględnienim poszczególnym faz tego cyklu oraz ewentualnych jego zaburzeń. Zna podstawy metod hormonalnych w wykrywaniu ciąży. | BT_2A_W15 | R2A_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
BT_2A_BTZ-S-O4.2_W02 Student zna współczesne metody stosowane w diagnostyce andrologicznej. | BT_2A_W06, BT_2A_W15 | R2A_W01, R2A_W04, R2A_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O4.2_U01 Student powinien umieć zastosować właściwą metodę dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży. Potrafi też interpretować parametry sygnazlizujące o zaburzeniach procesów rozrodczych. | BT_2A_U06 | R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U02, InzA2_U06 | C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1 | M-1 | S-2, S-3 |
BT_2A_BTZ-S-O4.2_U02 Student potrafi właściwie interpretować parametry klinicznej oceny rozrodu samca. | BT_2A_U06 | R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U02, InzA2_U06 | C-1, C-2 | T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O4.2_K01 Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych. | BT_2A_K02 | R2A_K04, R2A_K05 | InzA2_K01 | C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O4.2_W01 Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego z uwzględnienim poszczególnym faz tego cyklu oraz ewentualnych jego zaburzeń. Zna podstawy metod hormonalnych w wykrywaniu ciąży. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży, ale nie potrafi ich opisać. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BTZ-S-O4.2_W02 Student zna współczesne metody stosowane w diagnostyce andrologicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia metody stosowane w ocenie nasienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O4.2_U01 Student powinien umieć zastosować właściwą metodę dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży. Potrafi też interpretować parametry sygnazlizujące o zaburzeniach procesów rozrodczych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać niektóre metody dla monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BTZ-S-O4.2_U02 Student potrafi właściwie interpretować parametry klinicznej oceny rozrodu samca. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi interpretować tylko pojedyncze parametry oceny klinicznej rozrodu samca. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-S-O4.2_K01 Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007
- Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007
- Strzeżek J. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 2: Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, WUWM, Olsztyn, 2007
- Strzeżek J. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 2: Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, WUWM, Olsztyn, 2007
- Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Urban & Partner, Wrocław, 2009, Niżański W. (red.)
- Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Urban & Partner, Wrocław, 2009, Niżański W. (red.)
- Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban and Partner, Wrocław, 2011, wyd. I polskie, red. Twardoń J.
- Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban and Partner, Wrocław, 2011, wyd. I polskie, red. Twardoń J.
Literatura dodatkowa
- Elsheikh Mohgah, Murphy Caroline, Zespół policystycznych jajników, PZWL, Warszawa, 2010
- Elsheikh Mohgah, Murphy Caroline, Zespół policystycznych jajników, PZWL, Warszawa, 2010
- Max A., Janowski T. (red.nauk), Koty - Położnictwo i rozród, Galaktyka, Łódź, 2010
- Max A., Janowski T. (red.nauk), Koty - Położnictwo i rozród, Galaktyka, Łódź, 2010
- Dubiel A. (red.), Rozród psów, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2004
- Dubiel A. (red.), Rozród psów, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2004