Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Genetic diagnostic of animals:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetic diagnostic of animals
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu fizjologii, genetyki, inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z najczęściej występującymi chorobami genetycznymi zwierząt.
C-2Zapoznanie studenta z diagnostyką genetyczną zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnostyka molekularna chorób genetycznych bydła i trzody chlewnej.2
T-A-2Diagnostyka cech użytkowych – MAS.2
T-A-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych owiec i innych zwierząt.2
T-A-4Diagnostyka molekularna chorób genetycznych drobiu.2
T-A-5Diagnostyka molekularna wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie sportowe).2
T-A-6Określenie podatności owiec i bydła na choroby prionowe na podstawie genotypu PRNP.2
T-A-7Diagnostyka molekularna zaburzeń determinacji płci.2
T-A-8Genetyczne podłoże agresji u psów na przykładzie polimorfizmu genu DRD4.1
15
wykłady
T-W-1Diagnostyka genetyczna – podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Narzędzia biologii molekularnej stosowane w diagnostyce chorób.3
T-W-2Choroby genetyczne wybranych gatunków zwierząt – przyczyny, objawy. Genetyczna oporność na choroby.2
T-W-3Diagnostyka nosicielstwa wad dziedzicznych zwierząt gospodarskich.2
T-W-4Choroby prionowe – podstawy genetyczne, przyczyny, objawy, testy genetyczne.2
T-W-5Diagnostyka genetyczna cech użytkowych – selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS).2
T-W-6Kontrola pochodzenia zwierząt.2
T-W-7Diagnostyka cech wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie pocztowe).2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wkazanej literatury.15
A-A-3Przygotowanie projektu.5
A-A-4Zaliczenie materiału.10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Pokaz.
M-4Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt - opracowanie testu diagnostycznego wybranej choroby genetycznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.2_W01
Opisuje techniki wykorzystywane w diagnostyce genetycznej zwierząt.
BT_2A_W06, BT_2A_W08R2A_W01, R2A_W04InzA2_W02C-2T-A-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
BT_2A_BTZ-A-O2.2_W02
Wymienia wybrane choroby genetyczne zwierząt, opisując podłoże molekularne.
BT_2A_W07R2A_W03, R2A_W06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.2_U01
Potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt.
BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U08C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.2_K01
Ma zdolność kreatywnego działania w celu przygotowania testów molekularnych DNA stosowanych w diagnostyce genetycznej zwierząt.
BT_2A_K02R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.2_W01
Opisuje techniki wykorzystywane w diagnostyce genetycznej zwierząt.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-A-O2.2_W02
Wymienia wybrane choroby genetyczne zwierząt, opisując podłoże molekularne.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.2_U01
Potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2008
  2. Słomski R. (red.), Analiza DNA – teoria i praktyka, Wydawnictwo UP, Poznań, 2008
  3. Kosowska B., Nowicki B., Genetyka weterynaryjna, PZWL, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnostyka molekularna chorób genetycznych bydła i trzody chlewnej.2
T-A-2Diagnostyka cech użytkowych – MAS.2
T-A-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych owiec i innych zwierząt.2
T-A-4Diagnostyka molekularna chorób genetycznych drobiu.2
T-A-5Diagnostyka molekularna wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie sportowe).2
T-A-6Określenie podatności owiec i bydła na choroby prionowe na podstawie genotypu PRNP.2
T-A-7Diagnostyka molekularna zaburzeń determinacji płci.2
T-A-8Genetyczne podłoże agresji u psów na przykładzie polimorfizmu genu DRD4.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diagnostyka genetyczna – podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Narzędzia biologii molekularnej stosowane w diagnostyce chorób.3
T-W-2Choroby genetyczne wybranych gatunków zwierząt – przyczyny, objawy. Genetyczna oporność na choroby.2
T-W-3Diagnostyka nosicielstwa wad dziedzicznych zwierząt gospodarskich.2
T-W-4Choroby prionowe – podstawy genetyczne, przyczyny, objawy, testy genetyczne.2
T-W-5Diagnostyka genetyczna cech użytkowych – selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS).2
T-W-6Kontrola pochodzenia zwierząt.2
T-W-7Diagnostyka cech wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie pocztowe).2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wkazanej literatury.15
A-A-3Przygotowanie projektu.5
A-A-4Zaliczenie materiału.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O2.2_W01Opisuje techniki wykorzystywane w diagnostyce genetycznej zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z diagnostyką genetyczną zwierząt.
Treści programoweT-A-7Diagnostyka molekularna zaburzeń determinacji płci.
T-W-5Diagnostyka genetyczna cech użytkowych – selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS).
T-W-6Kontrola pochodzenia zwierząt.
T-W-1Diagnostyka genetyczna – podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Narzędzia biologii molekularnej stosowane w diagnostyce chorób.
T-W-2Choroby genetyczne wybranych gatunków zwierząt – przyczyny, objawy. Genetyczna oporność na choroby.
T-W-3Diagnostyka nosicielstwa wad dziedzicznych zwierząt gospodarskich.
T-W-4Choroby prionowe – podstawy genetyczne, przyczyny, objawy, testy genetyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Pokaz.
M-4Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt - opracowanie testu diagnostycznego wybranej choroby genetycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O2.2_W02Wymienia wybrane choroby genetyczne zwierząt, opisując podłoże molekularne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najczęściej występującymi chorobami genetycznymi zwierząt.
Treści programoweT-A-1Diagnostyka molekularna chorób genetycznych bydła i trzody chlewnej.
T-A-2Diagnostyka cech użytkowych – MAS.
T-A-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych owiec i innych zwierząt.
T-A-4Diagnostyka molekularna chorób genetycznych drobiu.
T-A-5Diagnostyka molekularna wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie sportowe).
T-A-6Określenie podatności owiec i bydła na choroby prionowe na podstawie genotypu PRNP.
T-A-8Genetyczne podłoże agresji u psów na przykładzie polimorfizmu genu DRD4.
T-W-7Diagnostyka cech wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie pocztowe).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Pokaz.
M-4Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt - opracowanie testu diagnostycznego wybranej choroby genetycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O2.2_U01Potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z diagnostyką genetyczną zwierząt.
C-1Zapoznanie studenta z najczęściej występującymi chorobami genetycznymi zwierząt.
Treści programoweT-A-1Diagnostyka molekularna chorób genetycznych bydła i trzody chlewnej.
T-A-2Diagnostyka cech użytkowych – MAS.
T-A-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych owiec i innych zwierząt.
T-A-4Diagnostyka molekularna chorób genetycznych drobiu.
T-A-5Diagnostyka molekularna wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie sportowe).
T-A-6Określenie podatności owiec i bydła na choroby prionowe na podstawie genotypu PRNP.
T-A-7Diagnostyka molekularna zaburzeń determinacji płci.
T-A-8Genetyczne podłoże agresji u psów na przykładzie polimorfizmu genu DRD4.
T-W-5Diagnostyka genetyczna cech użytkowych – selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS).
T-W-6Kontrola pochodzenia zwierząt.
T-W-1Diagnostyka genetyczna – podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Narzędzia biologii molekularnej stosowane w diagnostyce chorób.
T-W-2Choroby genetyczne wybranych gatunków zwierząt – przyczyny, objawy. Genetyczna oporność na choroby.
T-W-3Diagnostyka nosicielstwa wad dziedzicznych zwierząt gospodarskich.
T-W-4Choroby prionowe – podstawy genetyczne, przyczyny, objawy, testy genetyczne.
T-W-7Diagnostyka cech wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie pocztowe).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Pokaz.
M-4Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt - opracowanie testu diagnostycznego wybranej choroby genetycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O2.2_K01Ma zdolność kreatywnego działania w celu przygotowania testów molekularnych DNA stosowanych w diagnostyce genetycznej zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z diagnostyką genetyczną zwierząt.
C-1Zapoznanie studenta z najczęściej występującymi chorobami genetycznymi zwierząt.
Treści programoweT-A-1Diagnostyka molekularna chorób genetycznych bydła i trzody chlewnej.
T-A-2Diagnostyka cech użytkowych – MAS.
T-A-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych owiec i innych zwierząt.
T-A-4Diagnostyka molekularna chorób genetycznych drobiu.
T-A-5Diagnostyka molekularna wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie sportowe).
T-A-6Określenie podatności owiec i bydła na choroby prionowe na podstawie genotypu PRNP.
T-A-7Diagnostyka molekularna zaburzeń determinacji płci.
T-A-8Genetyczne podłoże agresji u psów na przykładzie polimorfizmu genu DRD4.
T-W-5Diagnostyka genetyczna cech użytkowych – selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS).
T-W-6Kontrola pochodzenia zwierząt.
T-W-1Diagnostyka genetyczna – podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Narzędzia biologii molekularnej stosowane w diagnostyce chorób.
T-W-2Choroby genetyczne wybranych gatunków zwierząt – przyczyny, objawy. Genetyczna oporność na choroby.
T-W-3Diagnostyka nosicielstwa wad dziedzicznych zwierząt gospodarskich.
T-W-4Choroby prionowe – podstawy genetyczne, przyczyny, objawy, testy genetyczne.
T-W-7Diagnostyka cech wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie pocztowe).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Pokaz.
M-4Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt - opracowanie testu diagnostycznego wybranej choroby genetycznej.