Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Molekularne wskaźniki predykcyjne płynów ustrojowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Molekularne wskaźniki predykcyjne płynów ustrojowych | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku. | 2 |
T-A-2 | Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu. | 2 |
T-A-3 | Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych. | 4 |
T-A-4 | Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania | 4 |
T-A-5 | Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym. | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne. | 2 |
T-W-2 | Przyszłośc „omiki” w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecności biomarkerów w płynach ustrojowych. Proteomika płynów ustrojowych. Analiza płynów ustrojowych w proteomice klinicznej. | 4 |
T-W-3 | Dobór i przygotowanie próbek. Zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy w spektrometrii masowej, rejestracja i interpretacja widm analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF, rejestracja mas cząsteczkowych poszczególnych substancji płynów ustrojowych. | 3 |
T-W-4 | Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków. | 3 |
T-W-5 | Metody izolacji metabolitów w moczu i ich oznaczanie. Dostępne bazy danych metabolitów. | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć. | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Praca w grupach. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_W01 Student jest w stanie objaśniać podstawowe techniki i metody stosowane w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych. | BT_2A_W06 | R2A_W01, R2A_W04 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
BT_2A_null_W02 Student wskazuje nowe metody szybkiego poznawania procesów zachodząych w fizjologii i patofizjologii organizmu. | BT_2A_W13 | R2A_W01, R2A_W07 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
BT_2A_null_W03 Student objaśnia parametry homeostazy związane z badaniem wskaźników predykcyjnych, zna pojęcie normy i definiuje wartości prawidłowe i nieprawidłowe. | BT_2A_W01, BT_2A_W15 | R2A_W01, R2A_W04, R2A_W07 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_U01 Student korzysta ze znajomości istnienia technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejętnie je dobiera do określonych badań naukowych. | BT_2A_U02, BT_2A_U06, BT_2A_U05 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
BT_2A_null_U02 Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie i potrafi zinterpretować wyniki prowadzonych badań. | BT_2A_U07 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U03 | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_K01 Student w interpretacji procesów fizjologicznych wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie oraz znaczenie znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów. | BT_2A_K07 | R2A_K01, R2A_K07 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_W01 Student jest w stanie objaśniać podstawowe techniki i metody stosowane w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BT_2A_null_W02 Student wskazuje nowe metody szybkiego poznawania procesów zachodząych w fizjologii i patofizjologii organizmu. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BT_2A_null_W03 Student objaśnia parametry homeostazy związane z badaniem wskaźników predykcyjnych, zna pojęcie normy i definiuje wartości prawidłowe i nieprawidłowe. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_U01 Student korzysta ze znajomości istnienia technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejętnie je dobiera do określonych badań naukowych. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe | |
BT_2A_null_U02 Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie i potrafi zinterpretować wyniki prowadzonych badań. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe |
Literatura podstawowa
- Dembińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna, Urban and Partner, Wrocław, 2008
- Kraj A., Silbering J., Proteomika, UJ, Kraków, 2004
- Maśliński S., Ryżewski J., Patofizjologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Murray R.K.,Granner D.K., Rodwell V.W., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- W.Z Traczyk, A. Trzebski, Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
- Myśliwiec M., Choroby nerek, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008