Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, mikrobiologii i biotechnologii spożywczej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi mikrobiologii żywności. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie próbek żywnosci do badań oraz ich analiza mikrobiologiczna4
T-L-2Charakterystyka Salmonella sp. oraz metody jej oznaczania w żywności2
T-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia, Legionella)2
T-L-4Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod ocenu stanu sanitarnego żywności2
10
wykłady
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności2
T-W-2Czynniki środowiska zewnętrznego i wewnętrznego żywności2
T-W-3Procesy psucia się żywności powodowane przez drobnoustroje2
T-W-4Mikrobiologia mięsa2
T-W-5Mikrobiologia wędlin i konserw2
T-W-6Mikrobiologia ryb i przetworów z ryb2
T-W-7Mikrobiologia mleka i przetworów mlecznych2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.10
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.20
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia tematyki wykładów.15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnychh.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-C_W01
Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym.
BT_2A_W06R2A_W01, R2A_W04C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-C_U01
. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-C_K01
Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej. Studenci znają także podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasyczne . Ponadto znają i mają śiadomość zagrożenia wynikające z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
BT_2A_K03R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-C_W01
Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym.
2,0Brak wiedzy w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Brak znajomości teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów.
3,0Podstawowa wiedza w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Dostateczna znajomość teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-C_U01
. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
2,0Brak umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych.Brak teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
3,0Dostateczna umiejętność identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Dostateczna znajomość teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-C_K01
Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej. Studenci znają także podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasyczne . Ponadto znają i mają śiadomość zagrożenia wynikające z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
2,0Studenci nie znają podstawowych technik badawczych z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto nie znają i nie mają świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
3,0Studenci znają podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto znają na poziomie dostatecznym i mają dostateczną świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Molenda, Mikrobiologia żywności, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010, I
  2. Jadwiga Szostak -Kot, Mikrobiologia produktów, Uniwersytetu w Krakowie, Kraków, 2010, I
  3. Krystyna trojanowska, Helena Giebel, Barbara Gołębiowska, Mikrobiologia żywności, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2013, IV
  4. Małgorzata Gniewoszi Edyta Lipińska, Zastosowanie wybranych drobnoustrojów w biotechnologii żywności, SGGW, Warszawa, 2013, I

Literatura dodatkowa

  1. Stanisław Błażejak i Iwona Gientka, Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywnosci, SGGW, Warszawa, 2010, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie próbek żywnosci do badań oraz ich analiza mikrobiologiczna4
T-L-2Charakterystyka Salmonella sp. oraz metody jej oznaczania w żywności2
T-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia, Legionella)2
T-L-4Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod ocenu stanu sanitarnego żywności2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności2
T-W-2Czynniki środowiska zewnętrznego i wewnętrznego żywności2
T-W-3Procesy psucia się żywności powodowane przez drobnoustroje2
T-W-4Mikrobiologia mięsa2
T-W-5Mikrobiologia wędlin i konserw2
T-W-6Mikrobiologia ryb i przetworów z ryb2
T-W-7Mikrobiologia mleka i przetworów mlecznych2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.10
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia tematyki wykładów.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-C_W01Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi mikrobiologii żywności. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej
Treści programoweT-W-4Mikrobiologia mięsa
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności
T-W-3Procesy psucia się żywności powodowane przez drobnoustroje
T-L-2Charakterystyka Salmonella sp. oraz metody jej oznaczania w żywności
T-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia, Legionella)
T-L-1Przygotowanie próbek żywnosci do badań oraz ich analiza mikrobiologiczna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnychh.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Brak znajomości teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów.
3,0Podstawowa wiedza w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Dostateczna znajomość teoretycznych i praktycznych podstaw do zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Nie rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-C_U01. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi mikrobiologii żywności. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej
Treści programoweT-W-4Mikrobiologia mięsa
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności
T-W-3Procesy psucia się żywności powodowane przez drobnoustroje
T-L-2Charakterystyka Salmonella sp. oraz metody jej oznaczania w żywności
T-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia, Legionella)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych.Brak teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
3,0Dostateczna umiejętność identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Dostateczna znajomość teoretycznych podstaw i praktycznego zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-C_K01Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej. Studenci znają także podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasyczne . Ponadto znają i mają śiadomość zagrożenia wynikające z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi mikrobiologii żywności. Studenci zdobywają wiedzę w zakresie flory mikrobiologicznej surowców przemysłu spożywczego oraz gotowych produktów. Rozumieją, że żywność jest doskonałym środowiskiem do życia mikroorganizmów. Zdobywają umiejętności identyfikacji mikroorganizmów w żywności oraz określania zagrożeń wynikających ze skażeń mikrobiologicznych artykułów spożywczych. Poznają teoretyczne i praktyczne zastosowania mikroorganizmów w przemyśle spożywczym. Analizują zagrożenia sanitarne oraz rozumieją zasady dobrej praktyki wytwórczej
Treści programoweT-W-4Mikrobiologia mięsa
T-W-1Drobnoustroje występujące w żywności
T-W-3Procesy psucia się żywności powodowane przez drobnoustroje
T-L-2Charakterystyka Salmonella sp. oraz metody jej oznaczania w żywności
T-L-3Charakterystyka nowych patogenów w żywności (Listeria, Campylobacter, Yersinia, Legionella)
T-L-4Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod ocenu stanu sanitarnego żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnychh.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studenci nie znają podstawowych technik badawczych z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto nie znają i nie mają świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
3,0Studenci znają podstawowe techniki badawcze z zakresu mikrobiologii klasycznej . Ponadto znają na poziomie dostatecznym i mają dostateczną świadomość zagrożenia wynikających z obecności w produktach spożywczych najważniejszych bakteryjnych, grzybowych i wirusowych patogenów.
3,5
4,0
4,5
5,0