Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Biotechnologiczne podstawy ksenotransplantacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologiczne podstawy ksenotransplantacji
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu biologiii molekularnej, genetyki ogólnej oraz biologiii komórki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta wykorzystaniem narządów zwierząt do ksenotransplantacji. Przedstawienie najnowszych metod wykorzystywanych w przeszczepach. Przedstawienie dotychczasowych osiągnięc oraz planów na przyszłość w transplantacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody biotechnologiczne wykorzystywane w uzyskiwaniu transgenicznych zwierząt3
T-A-2Molekularne aspekty wykorzystywane w klonowaniu somatycznym zwierząt3
T-A-3Metody przechowywania narządów do transplantacji. Płyny słuzące do przechowywania narządów i tkanek oraz ocena ich skuteczności.4
T-A-4Metody wykrywania i mapowania transgenów.2
T-A-5Ograniczenia i wyzwania stojące przed ksenotransplantologią3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, historia oraz wyzwania ksenotransplantacji2
T-W-2Zaczenie metod biotechnologicznych w ksenotransplantologii2
T-W-3Zwierzęce modele wykorzystywane w transplantologii różnych narządów2
T-W-4Wykorzystanie plemników jako wektory informacji genetycznej w uzyskiwaniu transgenicznych świn2
T-W-5Odpowiedź immunologiczna w reakcjach allogenicznego i ksenogenicznego odrzucania przeszczepu2
T-W-6Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji3
T-W-7Ksenotransplantacja - kwestie etyczne, prawne i religijne2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach ćwiczeniowych15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia8
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem ćwiczeń8
A-A-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń11
A-A-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń2
44
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady5
A-W-3Studiowanie literatury zagadnień omawianych na wykładach10
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści wykładów13
A-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej przgotowanej przez zespół studentów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego, pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów oraz ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.2_W01
Student ma wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ksenotransplantologii.
BT_2A_W06R2A_W01, R2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BT_2A_BTZ-S-O6.2_W02
Student posiada wiedzę oraz potrafi sie wypowiadać o znaczeniu narządow ziwerząd we współczesnej medycynie
BT_2A_W06, BT_2A_W16R2A_W01, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.2_U01
Student potrafi definiować zagadnienia związane badaniami biotechnologicznymi wykorzystywanymi w ksenotransplantologii.
BT_2A_U08R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U07
BT_2A_BTZ-S-O6.2_U02
Student posiada umiejętności racjonalnego ocenienia znaczenia transplantacji we współczesnym świecie.
BT_2A_U08R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U07

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.2_K01
Student jest świadomy o znaczeniu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w medycynie. Wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy z tego zakresu w związku z ciąłymi zmianami.
BT_2A_K01, BT_2A_K02R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.2_W01
Student ma wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ksenotransplantologii.
2,0
3,0Student ma wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ksenotransplantologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-S-O6.2_W02
Student posiada wiedzę oraz potrafi sie wypowiadać o znaczeniu narządow ziwerząd we współczesnej medycynie
2,0
3,0Student posiada wiedzę oraz potrafi sie wypowiadać o znaczeniu narządow ziwerząd we współczesnej medycynie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.2_U01
Student potrafi definiować zagadnienia związane badaniami biotechnologicznymi wykorzystywanymi w ksenotransplantologii.
2,0
3,0Student potrafi definiować zagadnienia związane badaniami biotechnologicznymi wykorzystywanymi w ksenotransplantologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-S-O6.2_U02
Student posiada umiejętności racjonalnego ocenienia znaczenia transplantacji we współczesnym świecie.
2,0
3,0Student posiada umiejętności racjonalnego ocenienia znaczenia transplantacji we współczesnym świecie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.2_K01
Student jest świadomy o znaczeniu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w medycynie. Wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy z tego zakresu w związku z ciąłymi zmianami.
2,0
3,0Student jest świadomy o znaczeniu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w medycynie. Wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy z tego zakresu w związku z ciąłymi zmianami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Smorąg Z., Słomski R., Cierpka L., Biotechnologiczne i medyczne podstawy ksenotransplantacji, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań, 2006
  2. Bal J, Biologia molekularna w medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Bishop J., Ssaki transgeniczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody biotechnologiczne wykorzystywane w uzyskiwaniu transgenicznych zwierząt3
T-A-2Molekularne aspekty wykorzystywane w klonowaniu somatycznym zwierząt3
T-A-3Metody przechowywania narządów do transplantacji. Płyny słuzące do przechowywania narządów i tkanek oraz ocena ich skuteczności.4
T-A-4Metody wykrywania i mapowania transgenów.2
T-A-5Ograniczenia i wyzwania stojące przed ksenotransplantologią3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, historia oraz wyzwania ksenotransplantacji2
T-W-2Zaczenie metod biotechnologicznych w ksenotransplantologii2
T-W-3Zwierzęce modele wykorzystywane w transplantologii różnych narządów2
T-W-4Wykorzystanie plemników jako wektory informacji genetycznej w uzyskiwaniu transgenicznych świn2
T-W-5Odpowiedź immunologiczna w reakcjach allogenicznego i ksenogenicznego odrzucania przeszczepu2
T-W-6Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji3
T-W-7Ksenotransplantacja - kwestie etyczne, prawne i religijne2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach ćwiczeniowych15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia8
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem ćwiczeń8
A-A-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń11
A-A-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady5
A-W-3Studiowanie literatury zagadnień omawianych na wykładach10
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści wykładów13
A-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O6.2_W01Student ma wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ksenotransplantologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta wykorzystaniem narządów zwierząt do ksenotransplantacji. Przedstawienie najnowszych metod wykorzystywanych w przeszczepach. Przedstawienie dotychczasowych osiągnięc oraz planów na przyszłość w transplantacji.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, historia oraz wyzwania ksenotransplantacji
T-W-2Zaczenie metod biotechnologicznych w ksenotransplantologii
T-W-3Zwierzęce modele wykorzystywane w transplantologii różnych narządów
T-W-4Wykorzystanie plemników jako wektory informacji genetycznej w uzyskiwaniu transgenicznych świn
T-W-5Odpowiedź immunologiczna w reakcjach allogenicznego i ksenogenicznego odrzucania przeszczepu
T-W-6Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji
T-W-7Ksenotransplantacja - kwestie etyczne, prawne i religijne
T-A-5Ograniczenia i wyzwania stojące przed ksenotransplantologią
T-A-2Molekularne aspekty wykorzystywane w klonowaniu somatycznym zwierząt
T-A-4Metody wykrywania i mapowania transgenów.
T-A-3Metody przechowywania narządów do transplantacji. Płyny słuzące do przechowywania narządów i tkanek oraz ocena ich skuteczności.
T-A-1Metody biotechnologiczne wykorzystywane w uzyskiwaniu transgenicznych zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej przgotowanej przez zespół studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ksenotransplantologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O6.2_W02Student posiada wiedzę oraz potrafi sie wypowiadać o znaczeniu narządow ziwerząd we współczesnej medycynie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W16ma szczegółową wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta wykorzystaniem narządów zwierząt do ksenotransplantacji. Przedstawienie najnowszych metod wykorzystywanych w przeszczepach. Przedstawienie dotychczasowych osiągnięc oraz planów na przyszłość w transplantacji.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, historia oraz wyzwania ksenotransplantacji
T-W-2Zaczenie metod biotechnologicznych w ksenotransplantologii
T-W-3Zwierzęce modele wykorzystywane w transplantologii różnych narządów
T-W-4Wykorzystanie plemników jako wektory informacji genetycznej w uzyskiwaniu transgenicznych świn
T-W-5Odpowiedź immunologiczna w reakcjach allogenicznego i ksenogenicznego odrzucania przeszczepu
T-W-6Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryjne uwarunkowania produkcji świń na potrzeby ksenotransplantacji
T-W-7Ksenotransplantacja - kwestie etyczne, prawne i religijne
T-A-5Ograniczenia i wyzwania stojące przed ksenotransplantologią
T-A-2Molekularne aspekty wykorzystywane w klonowaniu somatycznym zwierząt
T-A-4Metody wykrywania i mapowania transgenów.
T-A-3Metody przechowywania narządów do transplantacji. Płyny słuzące do przechowywania narządów i tkanek oraz ocena ich skuteczności.
T-A-1Metody biotechnologiczne wykorzystywane w uzyskiwaniu transgenicznych zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej przgotowanej przez zespół studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę oraz potrafi sie wypowiadać o znaczeniu narządow ziwerząd we współczesnej medycynie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O6.2_U01Student potrafi definiować zagadnienia związane badaniami biotechnologicznymi wykorzystywanymi w ksenotransplantologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U08Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi definiować zagadnienia związane badaniami biotechnologicznymi wykorzystywanymi w ksenotransplantologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O6.2_U02Student posiada umiejętności racjonalnego ocenienia znaczenia transplantacji we współczesnym świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U08Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętności racjonalnego ocenienia znaczenia transplantacji we współczesnym świecie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O6.2_K01Student jest świadomy o znaczeniu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w medycynie. Wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy z tego zakresu w związku z ciąłymi zmianami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy o znaczeniu metod biotechnologicznych wykorzystywanych w medycynie. Wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy z tego zakresu w związku z ciąłymi zmianami.
3,5
4,0
4,5
5,0