Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu In vitro and in vivo methods in toxicological assessment of xenobiotics:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot In vitro and in vivo methods in toxicological assessment of xenobiotics
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1no requirements

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To acquaint students with the in vivo and in vitro methods used in assessing the toxicity of xenobiotics.
C-2To acquaint students with the mechanisms of action of toxic substances and their metabolism.
C-3To acquaint students with the computational methods in toxicity, exposure and risk assessment.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metabolism of xenobiotics.2
T-A-2The mechanisms of toxicity.2
T-A-3Methods for determining the median lethal dose/concentration (LD50 i LC50).3
T-A-4Calculation methods in the toxicity assessment. Exposure and risk assessment. Determination of NOAEL, LOAEL, LoAL and RfD.3
T-A-5Toxicological evaluation of raw materials and cosmetic products.2
T-A-6Alternative methods in ecotoxicological studies.3
15
wykłady
T-W-1The use of animals in toxicometric research. The main organizations promoting alternative methods in the world. Database of in vitro techniques used in toxicology.2
T-W-2Use of in vivo tests in evaluation of the toxicity of chemicals. Types and directions of toxicological research.2
T-W-3Acute toxicity - classic and alternative methods.4
T-W-4Repeated dose toxicity. The methods used in assessing the genotoxicity, carcinogenicity, neurotoxicity, effects on reproduction, fertility and offspring.3
T-W-5Evaluation of toxicity of a compound based on the relationship between the chemical structure and biological activity (structure-activity relationship). Factors affecting the toxicity. Genetic factors increasing the sensitivity to chemical compounds.2
T-W-6Chemical safety. The most important rules governing the issue of chemical safety. The classification and labeling of chemicals.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1participation in lectures15
A-A-2studying indicated literature15
A-A-3preparation for test15
45
wykłady
A-W-1participation in lectures15
A-W-2studying indicated literature15
A-W-3preparation for test15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Delivery method, lecture/presentation.
M-2Discussion
M-3Explanation

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test
S-2Ocena formująca: assessment of student's activity and attitudes towards discussed issues.
S-3Ocena formująca: report

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O6.1_W01
Student describes methods using in toxicity assessment of xenobiotics.
BT_2A_W01R2A_W01, R2A_W04C-1T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1
BT_2A_BTZ-A-O6.1_W02
Student desribes the metabolism of toxins and mechanisms of toxicity
BT_2A_W01R2A_W01, R2A_W04C-1T-A-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O6.1_U01
Student uses the computational methods in toxicity, exposure and risk assessment.
BT_2A_U09R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U08, R2A_U09C-3T-A-3, T-A-4M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O6.1_K01
Student understands the need to reduce the use of animals in toxicological studies.
BT_2A_K06R2A_K05, R2A_K06C-1T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O6.1_W01
Student describes methods using in toxicity assessment of xenobiotics.
2,0
3,0The student lists and discribes the methods uses in toxicity assessment.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-A-O6.1_W02
Student desribes the metabolism of toxins and mechanisms of toxicity
2,0
3,0Student describes phases of xenobiotic's metabolism and lists mechanisms of toxicity.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O6.1_U01
Student uses the computational methods in toxicity, exposure and risk assessment.
2,0
3,0Student is able to calculate: the LD50 for a specific subtance (with using at least two methods), RfD, LOAL.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O6.1_K01
Student understands the need to reduce the use of animals in toxicological studies.
2,0
3,0Student explains the reasons for reducing the number of animals in experimental studies.
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metabolism of xenobiotics.2
T-A-2The mechanisms of toxicity.2
T-A-3Methods for determining the median lethal dose/concentration (LD50 i LC50).3
T-A-4Calculation methods in the toxicity assessment. Exposure and risk assessment. Determination of NOAEL, LOAEL, LoAL and RfD.3
T-A-5Toxicological evaluation of raw materials and cosmetic products.2
T-A-6Alternative methods in ecotoxicological studies.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1The use of animals in toxicometric research. The main organizations promoting alternative methods in the world. Database of in vitro techniques used in toxicology.2
T-W-2Use of in vivo tests in evaluation of the toxicity of chemicals. Types and directions of toxicological research.2
T-W-3Acute toxicity - classic and alternative methods.4
T-W-4Repeated dose toxicity. The methods used in assessing the genotoxicity, carcinogenicity, neurotoxicity, effects on reproduction, fertility and offspring.3
T-W-5Evaluation of toxicity of a compound based on the relationship between the chemical structure and biological activity (structure-activity relationship). Factors affecting the toxicity. Genetic factors increasing the sensitivity to chemical compounds.2
T-W-6Chemical safety. The most important rules governing the issue of chemical safety. The classification and labeling of chemicals.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1participation in lectures15
A-A-2studying indicated literature15
A-A-3preparation for test15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1participation in lectures15
A-W-2studying indicated literature15
A-W-3preparation for test15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O6.1_W01Student describes methods using in toxicity assessment of xenobiotics.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1To acquaint students with the in vivo and in vitro methods used in assessing the toxicity of xenobiotics.
Treści programoweT-A-6Alternative methods in ecotoxicological studies.
T-W-1The use of animals in toxicometric research. The main organizations promoting alternative methods in the world. Database of in vitro techniques used in toxicology.
T-W-2Use of in vivo tests in evaluation of the toxicity of chemicals. Types and directions of toxicological research.
T-W-3Acute toxicity - classic and alternative methods.
T-W-4Repeated dose toxicity. The methods used in assessing the genotoxicity, carcinogenicity, neurotoxicity, effects on reproduction, fertility and offspring.
T-W-5Evaluation of toxicity of a compound based on the relationship between the chemical structure and biological activity (structure-activity relationship). Factors affecting the toxicity. Genetic factors increasing the sensitivity to chemical compounds.
Metody nauczaniaM-1Delivery method, lecture/presentation.
M-2Discussion
M-3Explanation
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student lists and discribes the methods uses in toxicity assessment.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O6.1_W02Student desribes the metabolism of toxins and mechanisms of toxicity
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1To acquaint students with the in vivo and in vitro methods used in assessing the toxicity of xenobiotics.
Treści programoweT-A-5Toxicological evaluation of raw materials and cosmetic products.
T-A-2The mechanisms of toxicity.
T-A-1Metabolism of xenobiotics.
Metody nauczaniaM-1Delivery method, lecture/presentation.
M-2Discussion
M-3Explanation
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student describes phases of xenobiotic's metabolism and lists mechanisms of toxicity.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O6.1_U01Student uses the computational methods in toxicity, exposure and risk assessment.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U09Stosuje poznane metody w pracy badawczej; opracowuje piśmiennictwo zgodnie z profilem badawczym; analizuje doniesienia naukowe i inne materiały źródłowe w kontekście własnego projektu badawczego; potrafi przygotować projekt własnych badań naukowych oraz samodzielnie przygotowć opracowanie naukowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-3To acquaint students with the computational methods in toxicity, exposure and risk assessment.
Treści programoweT-A-3Methods for determining the median lethal dose/concentration (LD50 i LC50).
T-A-4Calculation methods in the toxicity assessment. Exposure and risk assessment. Determination of NOAEL, LOAEL, LoAL and RfD.
Metody nauczaniaM-3Explanation
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: report
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student is able to calculate: the LD50 for a specific subtance (with using at least two methods), RfD, LOAL.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O6.1_K01Student understands the need to reduce the use of animals in toxicological studies.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz ich skutki; prezentuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1To acquaint students with the in vivo and in vitro methods used in assessing the toxicity of xenobiotics.
Treści programoweT-A-5Toxicological evaluation of raw materials and cosmetic products.
T-A-3Methods for determining the median lethal dose/concentration (LD50 i LC50).
T-A-6Alternative methods in ecotoxicological studies.
T-A-4Calculation methods in the toxicity assessment. Exposure and risk assessment. Determination of NOAEL, LOAEL, LoAL and RfD.
T-A-2The mechanisms of toxicity.
T-W-1The use of animals in toxicometric research. The main organizations promoting alternative methods in the world. Database of in vitro techniques used in toxicology.
T-W-2Use of in vivo tests in evaluation of the toxicity of chemicals. Types and directions of toxicological research.
T-W-3Acute toxicity - classic and alternative methods.
T-W-4Repeated dose toxicity. The methods used in assessing the genotoxicity, carcinogenicity, neurotoxicity, effects on reproduction, fertility and offspring.
T-W-5Evaluation of toxicity of a compound based on the relationship between the chemical structure and biological activity (structure-activity relationship). Factors affecting the toxicity. Genetic factors increasing the sensitivity to chemical compounds.
T-W-6Chemical safety. The most important rules governing the issue of chemical safety. The classification and labeling of chemicals.
T-A-1Metabolism of xenobiotics.
Metody nauczaniaM-1Delivery method, lecture/presentation.
M-3Explanation
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: assessment of student's activity and attitudes towards discussed issues.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student explains the reasons for reducing the number of animals in experimental studies.
3,5
4,0
4,5
5,0