Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_2A_BPŻ-S-O1.3_U01 | Student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane do pozyskiwania mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów, ich hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_2A_U01 | Potrafi stosować i przestrzegać norm etycznych w pracy zawodowej biotechnologa; umie postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalającą na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie; dostrzega i wykorzystyuje aspekty społeczne w pracy biotechnologa. Potrafi dokonywać analiz ekonomicznych dotyczących działań w zakresie biotechnologii. |
---|
BT_2A_U04 | Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt. |
BT_2A_U07 | Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy regulacji metabolizmu; rozumie mechanizm działania enzymów, potrafi je pozyskiwać i wykorzystywać; weryfikuje przydatność enzymów z użyciem narzędzi bioinformatycznych (modelowanie białek). |
BT_2A_U10 | Przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium (GLP); potrafi określić zagrożenia w pracy biotechnologa, potrafi z zastowowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych. |
BT_2A_U05 | Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska. |
BT_2A_U08 | Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA2_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA2_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów wykorzystywanych w produkcji i przetwórstwie żywności prozdrowotnej i ekologicznej, a także ukształtowanie umiejętności z zakresu ich pozyskiwania, hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów. |
---|
Treści programowe | T-A-2 | Wykorzystanie bakterii w produkcji żywności. |
---|
T-A-3 | Wykorzystanie drożdży w produkcji żywności. |
T-A-4 | Wykorzystanie pleśni w produkcji żywności. |
T-A-5 | Modelowanie mikrobiologicznego bezpieczeństwa żywności. |
T-W-2 | Ekologiczne metody produkcji i przetwórstwa żywności, z uwzględnieniem właściwości prozdrowotnych otrzymanych produktów. |
T-W-4 | Wykorzystanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO/GMM) oraz nanotechnologii w produkcji żywności – korzyści, biobezpieczeństwo, nanoryzyko. |
T-W-5 | Identyfikacja i różnicowanie szczepów bakteryjnych produkujących użyteczne substancje biologicznie aktywne. |
Metody nauczania | M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
---|
M-3 | Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Opis i wyjaśnienie |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola zrozumienia i przyswajania treści wykładowych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane do pozyskiwania mikroorganizmów stanowiących efektywne źródło użytecznych biopreparatów, ich hodowli, diagnostyki oraz prowadzenia skriningu pod kątem wytwarzania bioaktywnych metabolitów. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |