Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mikologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii i mikroekologii
W-2Podstawowa wiedza z zakresu genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi
C-2Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów
C-3Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Społeczności ekologiczne grzybów2
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów4
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania2
T-A-4Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii2
10
wykłady
T-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym1
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia4
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów3
T-W-4Genomika i proteomika grzybów3
T-W-5Grzyby jako parazyty, saprofity i symbionty3
T-W-6Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studentów w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie prezentacji tematycznych10
A-A-3Indywidualne studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu5
A-A-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
wykłady
A-W-1Udział studentów w wykładach15
A-W-2dyskusja panelowa5
A-W-3Indywidulane studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_W01
Posiada wiedze z zakresu systematyki grzybów, ich roli w środowisku, genetycznych i epigenetycznych mechanizmów zachowań oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
BT_1A_W02, BT_1A_W16, BT_1A_W08R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_U01
Posiada umiejętoność rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, okreslenia ich roli w środowisku, potrafi opisac mechanizmy warunkujące funkcjonowanie grzybów w środowisku oraz mozliwości ich wykorzystania w biotechnologii
BT_1A_U03, BT_1A_U04, BT_1A_U05R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu metod badawczych w celu rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku i możliwości wykorzystania w biotechnologii
BT_1A_K08, BT_1A_K03, BT_1A_K04, BT_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_W01
Posiada wiedze z zakresu systematyki grzybów, ich roli w środowisku, genetycznych i epigenetycznych mechanizmów zachowań oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
2,0student nie potrafi wykorzystać podstawowych narzędzi badawczych oraz wiedzy przekazanej na zajęciach
3,0student nie wykorzystuje wszystkich poznanych narzędzi badawczych i jedynie w zakresie dostatecznym przyswoił wiedzę teoretyczną podaną na zajęciach
3,5student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia badawcze omawiane na zajęciach oraz na poziomie satysfakcjonującym przyswoił wiedzę z zakresu omawianych zagadnień
4,0student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze oraz przeprowadza interpretacje uzyskanych wyników wykorzystując w tym celu również wiedzę teoretyczną
4,5student wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze, potrafi wskazać ich przydatność w okreslonym doświadczeniu; rozważać problem na poziomie teoretycznym
5,0student wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze, potrafi wskazać ich przydatność w określonym doświadczeniu; rozważać problem na poziomie nie tylko teoretycznym ale równiez empirycznym uzasadniając kierunek rozwiązania problemu badawczego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_U01
Posiada umiejętoność rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, okreslenia ich roli w środowisku, potrafi opisac mechanizmy warunkujące funkcjonowanie grzybów w środowisku oraz mozliwości ich wykorzystania w biotechnologii
2,0student nie potrafi zaprezentować wyników swoich badań
3,0student potrafi wykorzystać podstawowe metody oznaczania i klasyfikacji grzybów bez samodzielnej umiejętności interpretacji wyników swoich badań
3,5student potrafi zaprezentować wyniki swoich badań oraz przeprowadzić ich interpretację
4,0student na podstawie zastosowanych metod badawczych potrafi zaprezentować uzyskane przez siebie wyniki badań, potrafi przeprowadzić ich interpretację oraz dyskusję na temat uzyskanych efektów doświadczenia
4,5na podstawie zaprezentowanych przez siebie wyników badań, student potrafi przeanalizować uzyskane wyniki, poprowadzić dyskusję na ich temat oraz oszacować błędy
5,0student potrafi prezentować, analizować i dyskutować o osiągnietych wynikach a także wskazać kierunki modyfikacji metodycznych w celu rozwiązania problemów lub ukniknięcia błędów pomiarowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu metod badawczych w celu rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku i możliwości wykorzystania w biotechnologii
2,0
3,0student posiada zdolność doboru podstawowych metod z zakresu klasyfikacji i rozpoznawania grzybów bez sadzielnego wskazania ich roli w środowisku i mozliwości wykorzystania w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Dynowska, A. Ejdys, Mikologia laboratoryjna, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2011, 1
  2. E. Baran, Mikologia - co nowego, Cornetis, Wrocław, 2008

Literatura dodatkowa

  1. W. Mułenko, Mykologiczne badania terenowe - przewodnik metodyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2008
  2. H.G. Schlegel, Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Społeczności ekologiczne grzybów2
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów4
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania2
T-A-4Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym1
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia4
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów3
T-W-4Genomika i proteomika grzybów3
T-W-5Grzyby jako parazyty, saprofity i symbionty3
T-W-6Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studentów w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie prezentacji tematycznych10
A-A-3Indywidualne studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu5
A-A-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studentów w wykładach15
A-W-2dyskusja panelowa5
A-W-3Indywidulane studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O4.1_W01Posiada wiedze z zakresu systematyki grzybów, ich roli w środowisku, genetycznych i epigenetycznych mechanizmów zachowań oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W02ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych
BT_1A_W16ma wiedzę na temat róznorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego
BT_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych,
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi
C-2Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów
C-3Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych
Treści programoweT-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów
T-W-4Genomika i proteomika grzybów
T-W-5Grzyby jako parazyty, saprofity i symbionty
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów
T-A-1Społeczności ekologiczne grzybów
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykorzystać podstawowych narzędzi badawczych oraz wiedzy przekazanej na zajęciach
3,0student nie wykorzystuje wszystkich poznanych narzędzi badawczych i jedynie w zakresie dostatecznym przyswoił wiedzę teoretyczną podaną na zajęciach
3,5student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia badawcze omawiane na zajęciach oraz na poziomie satysfakcjonującym przyswoił wiedzę z zakresu omawianych zagadnień
4,0student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze oraz przeprowadza interpretacje uzyskanych wyników wykorzystując w tym celu również wiedzę teoretyczną
4,5student wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze, potrafi wskazać ich przydatność w okreslonym doświadczeniu; rozważać problem na poziomie teoretycznym
5,0student wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze, potrafi wskazać ich przydatność w określonym doświadczeniu; rozważać problem na poziomie nie tylko teoretycznym ale równiez empirycznym uzasadniając kierunek rozwiązania problemu badawczego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O4.1_U01Posiada umiejętoność rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, okreslenia ich roli w środowisku, potrafi opisac mechanizmy warunkujące funkcjonowanie grzybów w środowisku oraz mozliwości ich wykorzystania w biotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U03Wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi.
BT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
BT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi
C-2Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów
C-3Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych
Treści programoweT-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów
T-W-4Genomika i proteomika grzybów
T-W-5Grzyby jako parazyty, saprofity i symbionty
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów
T-A-1Społeczności ekologiczne grzybów
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania
T-A-4Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zaprezentować wyników swoich badań
3,0student potrafi wykorzystać podstawowe metody oznaczania i klasyfikacji grzybów bez samodzielnej umiejętności interpretacji wyników swoich badań
3,5student potrafi zaprezentować wyniki swoich badań oraz przeprowadzić ich interpretację
4,0student na podstawie zastosowanych metod badawczych potrafi zaprezentować uzyskane przez siebie wyniki badań, potrafi przeprowadzić ich interpretację oraz dyskusję na temat uzyskanych efektów doświadczenia
4,5na podstawie zaprezentowanych przez siebie wyników badań, student potrafi przeanalizować uzyskane wyniki, poprowadzić dyskusję na ich temat oraz oszacować błędy
5,0student potrafi prezentować, analizować i dyskutować o osiągnietych wynikach a także wskazać kierunki modyfikacji metodycznych w celu rozwiązania problemów lub ukniknięcia błędów pomiarowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O4.1_K01Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu metod badawczych w celu rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku i możliwości wykorzystania w biotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K08ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych
BT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
BT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_1A_K05wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowe; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi
C-2Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów
C-3Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych
Treści programoweT-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów
T-W-4Genomika i proteomika grzybów
T-W-5Grzyby jako parazyty, saprofity i symbionty
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów
T-A-1Społeczności ekologiczne grzybów
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania
T-A-4Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada zdolność doboru podstawowych metod z zakresu klasyfikacji i rozpoznawania grzybów bez sadzielnego wskazania ich roli w środowisku i mozliwości wykorzystania w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0