Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_BT-S-C3_W01 | W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_W02 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych |
---|
BT_1A_W16 | ma wiedzę na temat róznorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego |
BT_1A_W08 | ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych, |
BT_1A_W09 | ma ugruntowaną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska |
BT_1A_W18 | ma ogólna wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych |
BT_1A_W19 | posiada wiedze na temat wpływu czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej |
BT_1A_W07 | ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów |
BT_1A_W10 | posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem bakterii oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych. |
---|
Treści programowe | T-A-3 | Metody barwienia bakterii. |
---|
T-A-5 | Metody identyfikacji bakterii – aspekty praktyczne. |
T-A-2 | Obserwacja mikroorganizmów. Rodzaje preparatów mikrobiologicznych. Morfologia komórek bakteryjnych (kształt i ułożenie komórek). |
T-L-8 | Ocena aktywności biochemicznej bakterii. |
T-L-5 | Metody barwienia bakterii – barwienie proste. |
T-L-7 | Metody barwienia bakterii – barwienie negatywne i pozytywno-negatywne. |
T-L-6 | Metody barwienia bakterii – barwienie metodą Grama. |
T-L-9 | Oznaczanie ilości i liczby bakterii. |
T-L-4 | Morfologia komórek bakterii. |
T-L-2 | Podłoża hodowlane i izolacja czystych kultur mikroorganizmów. |
T-L-3 | Morfologia kolonii bakteryjnych. |
T-W-4 | Ściana komórkowa bakterii. |
T-W-6 | Genetyka bakterii, zmienność, rekombinacja i przekazywanie informacji genetycznej. |
T-W-2 | Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie: Eukaryota (grzyby, glony, pierwotniaki) i Prokaryota (bakterie, archeony, sinice). |
T-W-3 | Komórka prokariotyczna i jej budowa (cytoplazma i organelle komórkowe). |
T-W-1 | Komunikacja międzykomórkowa i jej znaczenie dla strategii przetrwania bakterii. |
T-W-10 | Identyfikacja bakterii w oparciu o analizę ich genomu. |
T-W-5 | Bakteryjne otoczki, rzęski, endospory i inne formy przetrwalne. |
T-W-8 | Bakteriologia szczegółowa (pałeczki Gram-ujemne). |
T-W-9 | Bakteriologia szczegółowa (ziarniaki Gram-dodatnie). |
Metody nauczania | M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach). |
---|
M-2 | Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań. |
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
Sposób oceny | S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
---|
S-1 | Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej. |
S-2 | Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi rozróżniać oraz charakteryzować różnych grup mikroorganizmów, a także nie zna podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. |
3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu rozróżniania oraz charakteryzowania różnych grup mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. |
3,5 | Student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. |
4,0 | Student szczegółowo rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. |
4,5 | Student wyczerpująco rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat rozróżniania oraz charakteryzowania różnych grup mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |