Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_??_U01 | Potrafi przygotować in silico wektor zrekombinowany do modyfikacji organizmu. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_U06 | Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt. |
---|
BT_1A_U13 | Umie zastosować wiedzę i umiejętności z zakresu bioinformatyki w badaniach biotechnologicznych; wykorzystuje biologiczne bazy danych jako ważne źródło informacji. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z technikami wykorzystywanymi w tworzeniu organizmów modyfikowanych genetycznie. |
---|
Treści programowe | T-W-11 | Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie. |
---|
T-W-4 | Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej. |
T-W-2 | Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid. |
T-W-10 | Analiza integracji i ekspresji transgenów. |
T-W-1 | Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny. |
T-W-5 | Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe |
T-W-3 | Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA. |
T-W-9 | Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek. |
T-L-13 | Analiza ekspresji transgenów (rt PCR). |
T-L-6 | Ligacja insertu i wektora. |
T-L-7 | Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną. |
T-L-8 | Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych. |
T-L-1 | Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania. |
T-L-2 | Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych. |
T-L-5 | Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych. |
T-L-9 | Izolacja DNA plazmidowego. |
T-L-10 | Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych. |
T-L-11 | Diagnostyka molekularna chorób genetycznych. |
T-L-12 | Analiza uszkodzeń DNA. |
T-L-3 | Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany. |
T-L-4 | Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny. |
---|
M-2 | Opis. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
---|
S-3 | Ocena formująca: Ocena projektu. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprezentować zaprojektowany in silico wektor do modyfikacji organizmu, bez jego efektywnej analizy |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |