Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy farmakologii i farmakokinetyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy farmakologii i farmakokinetyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizjologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami z zakresu farkalogii i farmakokinetyki. Zapoznanie studentów z budową leków oraz działaniem leków na poszczególne tkanki, narządy i układy organizmów żywych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Leki chemioterapeutyczne: sulfonamidy, niesulfonamidowe inhibitory przemiany folianowej, antybiotyki. Antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriobójczym: penicyliny, cafalosporyny, streptomycyny. antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriostatycznym. Oporność drobnoustrojów na antybiotyki.1
T-A-2Leki przeciwpasożytnicze: leki przeciwpierwotniakowe, kokcydiostatyczne, bebeszobójcze, tryptanozomobójcze oraz leki przeciw innym chorobotwórczym pierwotniakom. Środki przeciwrobaczne (nicieniobójcze, tasiemcobójcze, przywrobójcze). Środki przeciw owadom i pasozytom zewnętrznym. Leki przeciwgrzybiczne.1
T-A-3Leki układu oddechowego: środki wykrztuśne, przeciwkaszlowe oraz leki przeciwastmatyczne. Farmakologia układu pokarmowego: środki pobudzające wydzielanie soków trawiennych, środki przeciw wzdęciom oraz alkalizujące, środki żółciotwórcze i żółciopędne, środki przeciwwymiotne i wymiotne, środki przeczyszczające i leki przeciwbiegunkowe1
T-A-4Leki moczopędne: środki o pozanerkowym mechanizmie działania oraz działające bezpośrednio na nerkę. Farmakologia układu rozrodczego: gonadotropiny, androgeny, estrogeny, gestageny, środki kurczące macice, środki modulujące pobudliwość płciową, środki antykoncepcyjne.1
T-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń adytoryjnych.1
5
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do farmakologii i farmakokinetyki. Główne pojęcia z zakresu farmakokinetyki. Dostępność biologiczna leku. Objętość dystrybucji. Klirens i biologiczny okres półtrwania. Struktura i działanie leku.1
T-W-2Wchłanianie, transport i rozmieszczenie leków w organizmie. Eliminacja leków. Zmiany stężeń leku we krwi po podaniu dożylnym. Zmiany stężeń leku po podaniu pozanaczyniowym.1
T-W-3Interakcja leków: farmakokinetyczna, farmakodynamiczna, farmaceutyczna. Dawki leków. Kumulacje leków.1
T-W-4Znaczenie biorytmów w terapii monitorowanej. Chronoterapia. Kliniczne następstwa genetycznie uwarunkowanych zmian metabolizmu leków. Polimorfizm utleniania leków. Polimorfizm acetylacji i hydrolizy leków. Ogólne zasady interpretacji wyniku stężenia leku we krwi.1
T-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne opracowanie i przedstawienie wybranych zagadnien5
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem rzutnika i komputera
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienie wybranego tematu ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O10.2_W01
Student ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Stydent zna budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych.
BT_1A_W07R1A_W01, R1A_W04C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-4, M-3, M-1, M-2S-4, S-1, S-3, S-2
BT_1A_BT-S-O10.2_W02
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na określone procesy enzymatyczne i fizjologiczne.
BT_1A_W08R1A_W01, R1A_W04C-1T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-4, M-3, M-1, M-2S-4, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O10.2_U01
Student potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne.
BT_1A_U07, BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-4, M-3, M-1, M-2S-4, S-1, S-3, S-2
BT_1A_BT-S-O10.2_U02
Student zna i rozumie możliwości wykorzystania środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
BT_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-1T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-4, M-3, M-1, M-2S-4, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O10.2_K01
Student rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera.
BT_1A_K03R1A_K02, R1A_K03C-1T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-4, M-3, M-2S-1, S-2
BT_1A_BT-S-O10.2_K02
Student aktywnie wykorzystuje różne żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.
BT_1A_K05R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1M-4, M-3, M-2S-4, S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O10.2_W01
Student ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Stydent zna budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych.
2,0Student nie ma ogólnej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student nie zna budowy i wpływu środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych.
3,0Student ma ograniczoną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych.
3,5Student ma ograniczoną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność tylko kilku narządów i układów organizmów żywych.
4,0Student ma dobrą ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna dobrze budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych.
4,5Student ma bardzo dobrą ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna dobrze budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych.
5,0Student ma bardzo dobrą ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna bardzo dobrze budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych.
BT_1A_BT-S-O10.2_W02
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na określone procesy enzymatyczne i fizjologiczne.
2,0Student nie ma uporządkowanej wiedzy z zakresu działania leków na określone procesy enzymatyczne i fizjologiczne.
3,0Student potrafi tylko wymienić omawiane na zajęciach leki.
3,5Student potrafi tylko wymienić omawiane na zajęciach leki i opisać ich działanie.
4,0Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na wybrane procesy enzymatyczne i fizjologiczne.
4,5Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na wiekszość omawianych podczas zajęć procesów enzymatycznych i fizjologicznych.
5,0Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na wszystkie procesy enzymatyczne i fizjologiczne omawiane podczas zajęć.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O10.2_U01
Student potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne.
2,0Student nie potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet nie potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne.
3,0Student potrafi omówić budowę oraz funkcję tylko kilku narządów i układów w organizmie zwierzęcym.
3,5Student potrafi omówić budowę oraz funkcję omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym.
4,0Student potrafi omówić budowę oraz funkcję większości omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ wybranych substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne.
4,5Student potrafi omówić budowę oraz funkcję większości omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne.
5,0Student potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne.
BT_1A_BT-S-O10.2_U02
Student zna i rozumie możliwości wykorzystania środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
2,0Student nie zna i nie rozumie możliwości wykorzystania środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
3,0Student dostatecznie zna i rozumie możliwości wykorzystania kilku omawianych na zajęciach środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
3,5Student dostatecznie zna i rozumie możliwości wykorzystania większości omawianych na zajęciach środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
4,0Student dobrze zna i rozumie możliwości wykorzystania większości omawianych na zajęciach środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
4,5Student bardzo dobrze zna i rozumie możliwości wykorzystania większości omawianych na zajęciach środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie możliwości wykorzystania środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O10.2_K01
Student rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera.
2,0Student nie ozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student nie potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera.
3,0Student rozumie konieczność zaangażowania tylko w pracy indywidualnej.
3,5Student dostatecznie rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej
4,0Student dobrze rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej
4,5Student dobrze rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera.
5,0Student bardzo dobrze rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera.
BT_1A_BT-S-O10.2_K02
Student aktywnie wykorzystuje różne żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.
2,0Student nie wykorzystuje żadnych żródeł informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.
3,0Student w stopniu dostatecznym aktywnie wykorzystuje tylko kilka znanych mu żródeł informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.
3,5Student w stopniu dostatecznym aktywnie wykorzystuje tylko krajowe żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.
4,0Student w stopniu dobrym aktywnie wykorzystuje tylko krajowe żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.
4,5Student w stopniu dobrym aktywnie wykorzystuje różne żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym aktywnie wykorzystuje różne żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Neal Michael J., Farmakologia w zarysie, PZWL, 2005
  2. Brenner George M., Stevens Craig W., Farmakologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Korbut Ryszard, Farmakologia. Tajemnice., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008
  2. Korbut Ryszard, Farmakologia po prostu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Leki chemioterapeutyczne: sulfonamidy, niesulfonamidowe inhibitory przemiany folianowej, antybiotyki. Antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriobójczym: penicyliny, cafalosporyny, streptomycyny. antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriostatycznym. Oporność drobnoustrojów na antybiotyki.1
T-A-2Leki przeciwpasożytnicze: leki przeciwpierwotniakowe, kokcydiostatyczne, bebeszobójcze, tryptanozomobójcze oraz leki przeciw innym chorobotwórczym pierwotniakom. Środki przeciwrobaczne (nicieniobójcze, tasiemcobójcze, przywrobójcze). Środki przeciw owadom i pasozytom zewnętrznym. Leki przeciwgrzybiczne.1
T-A-3Leki układu oddechowego: środki wykrztuśne, przeciwkaszlowe oraz leki przeciwastmatyczne. Farmakologia układu pokarmowego: środki pobudzające wydzielanie soków trawiennych, środki przeciw wzdęciom oraz alkalizujące, środki żółciotwórcze i żółciopędne, środki przeciwwymiotne i wymiotne, środki przeczyszczające i leki przeciwbiegunkowe1
T-A-4Leki moczopędne: środki o pozanerkowym mechanizmie działania oraz działające bezpośrednio na nerkę. Farmakologia układu rozrodczego: gonadotropiny, androgeny, estrogeny, gestageny, środki kurczące macice, środki modulujące pobudliwość płciową, środki antykoncepcyjne.1
T-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń adytoryjnych.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do farmakologii i farmakokinetyki. Główne pojęcia z zakresu farmakokinetyki. Dostępność biologiczna leku. Objętość dystrybucji. Klirens i biologiczny okres półtrwania. Struktura i działanie leku.1
T-W-2Wchłanianie, transport i rozmieszczenie leków w organizmie. Eliminacja leków. Zmiany stężeń leku we krwi po podaniu dożylnym. Zmiany stężeń leku po podaniu pozanaczyniowym.1
T-W-3Interakcja leków: farmakokinetyczna, farmakodynamiczna, farmaceutyczna. Dawki leków. Kumulacje leków.1
T-W-4Znaczenie biorytmów w terapii monitorowanej. Chronoterapia. Kliniczne następstwa genetycznie uwarunkowanych zmian metabolizmu leków. Polimorfizm utleniania leków. Polimorfizm acetylacji i hydrolizy leków. Ogólne zasady interpretacji wyniku stężenia leku we krwi.1
T-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne opracowanie i przedstawienie wybranych zagadnien5
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.2_W01Student ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Stydent zna budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami z zakresu farkalogii i farmakokinetyki. Zapoznanie studentów z budową leków oraz działaniem leków na poszczególne tkanki, narządy i układy organizmów żywych.
Treści programoweT-W-2Wchłanianie, transport i rozmieszczenie leków w organizmie. Eliminacja leków. Zmiany stężeń leku we krwi po podaniu dożylnym. Zmiany stężeń leku po podaniu pozanaczyniowym.
T-W-1Wprowadzenie do farmakologii i farmakokinetyki. Główne pojęcia z zakresu farmakokinetyki. Dostępność biologiczna leku. Objętość dystrybucji. Klirens i biologiczny okres półtrwania. Struktura i działanie leku.
T-W-3Interakcja leków: farmakokinetyczna, farmakodynamiczna, farmaceutyczna. Dawki leków. Kumulacje leków.
T-A-2Leki przeciwpasożytnicze: leki przeciwpierwotniakowe, kokcydiostatyczne, bebeszobójcze, tryptanozomobójcze oraz leki przeciw innym chorobotwórczym pierwotniakom. Środki przeciwrobaczne (nicieniobójcze, tasiemcobójcze, przywrobójcze). Środki przeciw owadom i pasozytom zewnętrznym. Leki przeciwgrzybiczne.
T-A-1Leki chemioterapeutyczne: sulfonamidy, niesulfonamidowe inhibitory przemiany folianowej, antybiotyki. Antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriobójczym: penicyliny, cafalosporyny, streptomycyny. antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriostatycznym. Oporność drobnoustrojów na antybiotyki.
T-A-3Leki układu oddechowego: środki wykrztuśne, przeciwkaszlowe oraz leki przeciwastmatyczne. Farmakologia układu pokarmowego: środki pobudzające wydzielanie soków trawiennych, środki przeciw wzdęciom oraz alkalizujące, środki żółciotwórcze i żółciopędne, środki przeciwwymiotne i wymiotne, środki przeczyszczające i leki przeciwbiegunkowe
T-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń adytoryjnych.
T-A-4Leki moczopędne: środki o pozanerkowym mechanizmie działania oraz działające bezpośrednio na nerkę. Farmakologia układu rozrodczego: gonadotropiny, androgeny, estrogeny, gestageny, środki kurczące macice, środki modulujące pobudliwość płciową, środki antykoncepcyjne.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem rzutnika i komputera
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienie wybranego tematu ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma ogólnej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student nie zna budowy i wpływu środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych.
3,0Student ma ograniczoną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych.
3,5Student ma ograniczoną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność tylko kilku narządów i układów organizmów żywych.
4,0Student ma dobrą ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna dobrze budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych.
4,5Student ma bardzo dobrą ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna dobrze budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych.
5,0Student ma bardzo dobrą ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna bardzo dobrze budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.2_W02Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na określone procesy enzymatyczne i fizjologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych,
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami z zakresu farkalogii i farmakokinetyki. Zapoznanie studentów z budową leków oraz działaniem leków na poszczególne tkanki, narządy i układy organizmów żywych.
Treści programoweT-W-3Interakcja leków: farmakokinetyczna, farmakodynamiczna, farmaceutyczna. Dawki leków. Kumulacje leków.
T-A-2Leki przeciwpasożytnicze: leki przeciwpierwotniakowe, kokcydiostatyczne, bebeszobójcze, tryptanozomobójcze oraz leki przeciw innym chorobotwórczym pierwotniakom. Środki przeciwrobaczne (nicieniobójcze, tasiemcobójcze, przywrobójcze). Środki przeciw owadom i pasozytom zewnętrznym. Leki przeciwgrzybiczne.
T-A-1Leki chemioterapeutyczne: sulfonamidy, niesulfonamidowe inhibitory przemiany folianowej, antybiotyki. Antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriobójczym: penicyliny, cafalosporyny, streptomycyny. antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriostatycznym. Oporność drobnoustrojów na antybiotyki.
T-A-3Leki układu oddechowego: środki wykrztuśne, przeciwkaszlowe oraz leki przeciwastmatyczne. Farmakologia układu pokarmowego: środki pobudzające wydzielanie soków trawiennych, środki przeciw wzdęciom oraz alkalizujące, środki żółciotwórcze i żółciopędne, środki przeciwwymiotne i wymiotne, środki przeczyszczające i leki przeciwbiegunkowe
T-A-4Leki moczopędne: środki o pozanerkowym mechanizmie działania oraz działające bezpośrednio na nerkę. Farmakologia układu rozrodczego: gonadotropiny, androgeny, estrogeny, gestageny, środki kurczące macice, środki modulujące pobudliwość płciową, środki antykoncepcyjne.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem rzutnika i komputera
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienie wybranego tematu ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma uporządkowanej wiedzy z zakresu działania leków na określone procesy enzymatyczne i fizjologiczne.
3,0Student potrafi tylko wymienić omawiane na zajęciach leki.
3,5Student potrafi tylko wymienić omawiane na zajęciach leki i opisać ich działanie.
4,0Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na wybrane procesy enzymatyczne i fizjologiczne.
4,5Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na wiekszość omawianych podczas zajęć procesów enzymatycznych i fizjologicznych.
5,0Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na wszystkie procesy enzymatyczne i fizjologiczne omawiane podczas zajęć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.2_U01Student potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
BT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami z zakresu farkalogii i farmakokinetyki. Zapoznanie studentów z budową leków oraz działaniem leków na poszczególne tkanki, narządy i układy organizmów żywych.
Treści programoweT-W-3Interakcja leków: farmakokinetyczna, farmakodynamiczna, farmaceutyczna. Dawki leków. Kumulacje leków.
T-A-2Leki przeciwpasożytnicze: leki przeciwpierwotniakowe, kokcydiostatyczne, bebeszobójcze, tryptanozomobójcze oraz leki przeciw innym chorobotwórczym pierwotniakom. Środki przeciwrobaczne (nicieniobójcze, tasiemcobójcze, przywrobójcze). Środki przeciw owadom i pasozytom zewnętrznym. Leki przeciwgrzybiczne.
T-A-1Leki chemioterapeutyczne: sulfonamidy, niesulfonamidowe inhibitory przemiany folianowej, antybiotyki. Antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriobójczym: penicyliny, cafalosporyny, streptomycyny. antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriostatycznym. Oporność drobnoustrojów na antybiotyki.
T-A-3Leki układu oddechowego: środki wykrztuśne, przeciwkaszlowe oraz leki przeciwastmatyczne. Farmakologia układu pokarmowego: środki pobudzające wydzielanie soków trawiennych, środki przeciw wzdęciom oraz alkalizujące, środki żółciotwórcze i żółciopędne, środki przeciwwymiotne i wymiotne, środki przeczyszczające i leki przeciwbiegunkowe
T-A-4Leki moczopędne: środki o pozanerkowym mechanizmie działania oraz działające bezpośrednio na nerkę. Farmakologia układu rozrodczego: gonadotropiny, androgeny, estrogeny, gestageny, środki kurczące macice, środki modulujące pobudliwość płciową, środki antykoncepcyjne.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem rzutnika i komputera
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienie wybranego tematu ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet nie potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne.
3,0Student potrafi omówić budowę oraz funkcję tylko kilku narządów i układów w organizmie zwierzęcym.
3,5Student potrafi omówić budowę oraz funkcję omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym.
4,0Student potrafi omówić budowę oraz funkcję większości omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ wybranych substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne.
4,5Student potrafi omówić budowę oraz funkcję większości omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne.
5,0Student potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.2_U02Student zna i rozumie możliwości wykorzystania środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U08Zna i rozumie procesy chorobowe organizmów zwierzęcych; potrafi scharakteryzować konwencjonalne i alternatywne metody terapii chorób o różnym podłożu; ocenia znaczenie testów na zwierzętach w badaniach biomedycznych; potrafi wykorzystywać metody i urządzenia diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami z zakresu farkalogii i farmakokinetyki. Zapoznanie studentów z budową leków oraz działaniem leków na poszczególne tkanki, narządy i układy organizmów żywych.
Treści programoweT-W-3Interakcja leków: farmakokinetyczna, farmakodynamiczna, farmaceutyczna. Dawki leków. Kumulacje leków.
T-A-2Leki przeciwpasożytnicze: leki przeciwpierwotniakowe, kokcydiostatyczne, bebeszobójcze, tryptanozomobójcze oraz leki przeciw innym chorobotwórczym pierwotniakom. Środki przeciwrobaczne (nicieniobójcze, tasiemcobójcze, przywrobójcze). Środki przeciw owadom i pasozytom zewnętrznym. Leki przeciwgrzybiczne.
T-A-1Leki chemioterapeutyczne: sulfonamidy, niesulfonamidowe inhibitory przemiany folianowej, antybiotyki. Antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriobójczym: penicyliny, cafalosporyny, streptomycyny. antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriostatycznym. Oporność drobnoustrojów na antybiotyki.
T-A-3Leki układu oddechowego: środki wykrztuśne, przeciwkaszlowe oraz leki przeciwastmatyczne. Farmakologia układu pokarmowego: środki pobudzające wydzielanie soków trawiennych, środki przeciw wzdęciom oraz alkalizujące, środki żółciotwórcze i żółciopędne, środki przeciwwymiotne i wymiotne, środki przeczyszczające i leki przeciwbiegunkowe
T-A-4Leki moczopędne: środki o pozanerkowym mechanizmie działania oraz działające bezpośrednio na nerkę. Farmakologia układu rozrodczego: gonadotropiny, androgeny, estrogeny, gestageny, środki kurczące macice, środki modulujące pobudliwość płciową, środki antykoncepcyjne.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem rzutnika i komputera
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienie wybranego tematu ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie możliwości wykorzystania środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
3,0Student dostatecznie zna i rozumie możliwości wykorzystania kilku omawianych na zajęciach środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
3,5Student dostatecznie zna i rozumie możliwości wykorzystania większości omawianych na zajęciach środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
4,0Student dobrze zna i rozumie możliwości wykorzystania większości omawianych na zajęciach środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
4,5Student bardzo dobrze zna i rozumie możliwości wykorzystania większości omawianych na zajęciach środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie możliwości wykorzystania środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.2_K01Student rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami z zakresu farkalogii i farmakokinetyki. Zapoznanie studentów z budową leków oraz działaniem leków na poszczególne tkanki, narządy i układy organizmów żywych.
Treści programoweT-W-3Interakcja leków: farmakokinetyczna, farmakodynamiczna, farmaceutyczna. Dawki leków. Kumulacje leków.
T-A-2Leki przeciwpasożytnicze: leki przeciwpierwotniakowe, kokcydiostatyczne, bebeszobójcze, tryptanozomobójcze oraz leki przeciw innym chorobotwórczym pierwotniakom. Środki przeciwrobaczne (nicieniobójcze, tasiemcobójcze, przywrobójcze). Środki przeciw owadom i pasozytom zewnętrznym. Leki przeciwgrzybiczne.
T-A-1Leki chemioterapeutyczne: sulfonamidy, niesulfonamidowe inhibitory przemiany folianowej, antybiotyki. Antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriobójczym: penicyliny, cafalosporyny, streptomycyny. antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriostatycznym. Oporność drobnoustrojów na antybiotyki.
T-A-3Leki układu oddechowego: środki wykrztuśne, przeciwkaszlowe oraz leki przeciwastmatyczne. Farmakologia układu pokarmowego: środki pobudzające wydzielanie soków trawiennych, środki przeciw wzdęciom oraz alkalizujące, środki żółciotwórcze i żółciopędne, środki przeciwwymiotne i wymiotne, środki przeczyszczające i leki przeciwbiegunkowe
T-A-4Leki moczopędne: środki o pozanerkowym mechanizmie działania oraz działające bezpośrednio na nerkę. Farmakologia układu rozrodczego: gonadotropiny, androgeny, estrogeny, gestageny, środki kurczące macice, środki modulujące pobudliwość płciową, środki antykoncepcyjne.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem rzutnika i komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienie wybranego tematu ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student nie potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera.
3,0Student rozumie konieczność zaangażowania tylko w pracy indywidualnej.
3,5Student dostatecznie rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej
4,0Student dobrze rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej
4,5Student dobrze rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera.
5,0Student bardzo dobrze rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.2_K02Student aktywnie wykorzystuje różne żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowe; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami z zakresu farkalogii i farmakokinetyki. Zapoznanie studentów z budową leków oraz działaniem leków na poszczególne tkanki, narządy i układy organizmów żywych.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem rzutnika i komputera
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienie wybranego tematu ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykorzystuje żadnych żródeł informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.
3,0Student w stopniu dostatecznym aktywnie wykorzystuje tylko kilka znanych mu żródeł informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.
3,5Student w stopniu dostatecznym aktywnie wykorzystuje tylko krajowe żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.
4,0Student w stopniu dobrym aktywnie wykorzystuje tylko krajowe żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.
4,5Student w stopniu dobrym aktywnie wykorzystuje różne żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym aktywnie wykorzystuje różne żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy.