Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 10 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zakresu biologii (poziom szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pierwotniaki wolnożyjące i chorobotwórcze2
T-L-2Plan budowy ciała zwierząt - zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała2
T-L-3Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie3
T-L-4Rozwój pozazarodkowy – Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)3
10
wykłady
T-W-1Zoologia jako nauka. Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt2
T-W-2Bioróżnorodność świata zwierząt i jej znaczenie1
T-W-3Filogeneza zwierząt1
T-W-4Rozmnażanie się zwierząt1
T-W-5Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy1
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje1
T-W-7Pasozytnictwo w świecie zwierząt1
T-W-8Rozmieszczenie i migracje zwierząt.1
T-W-9Synantropizacja i domestykacja1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2czytanie wskazanej literatury10
A-L-3przygotowanie do zajęć9
A-L-4konsultacje6
A-L-5przygotowanie do sprawdzianów25
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury12
A-W-3przygotowanie do zajęć10
A-W-4konsultacje10
A-W-5przygotowanie do sprawdzianów18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu działów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C2_W01
Student powinien znać zasoby fauny Polski i świata oraz ich bioróżnorodność. Znać zasady systematyki zwierząt. Definiować podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy i ontogenezy zwierząt. Znać budowę i funkcje życiowe zwierząt należących do różnych taksonów. Wyróżniać zwierzęta synantropijne oraz udomowione. Definiować synantropizm i domestykację.
BT_1A_W17, BT_1A_W02, BT_1A_W14, BT_1A_W07, BT_1A_W16R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06C-1T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętność rozpoznawania i klasyfikacji najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny Polski i świata. Umie scharakteryzować ich budowę i funkcje życiowe. Potrafi określić znaczenie przyrodnicze określonych grup zwierząt.
BT_1A_U06, BT_1A_U05, BT_1A_U15, BT_1A_U03, BT_1A_U07R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C2_K01
Zajęcia mają wykształcić: postawę pełną szacunku wobec zwierząt oraz poczucie odpowiedzialności za ich wolną egzystencję w przyrodzie i koegzystencję z człowiekiem
BT_1A_K06R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C2_W01
Student powinien znać zasoby fauny Polski i świata oraz ich bioróżnorodność. Znać zasady systematyki zwierząt. Definiować podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy i ontogenezy zwierząt. Znać budowę i funkcje życiowe zwierząt należących do różnych taksonów. Wyróżniać zwierzęta synantropijne oraz udomowione. Definiować synantropizm i domestykację.
2,0
3,0Student wykazuje dostateczna orientację co do zasobów fauny naszego kraju i umie porównać je do zasobów fauny światowej. Zna budowę i funkcje życiowe zwierząt z różnych taksonów, potrafi je porównać.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętność rozpoznawania i klasyfikacji najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny Polski i świata. Umie scharakteryzować ich budowę i funkcje życiowe. Potrafi określić znaczenie przyrodnicze określonych grup zwierząt.
2,0
3,0Student potrafi rozpoznawać najbardziej rozpowszechnione gatunki zwierząt Polski. Umie scharakteryzować w stopniu dostatecznym ich najważniejsze cechy budowy i opisać najważniejsze funkcje życiowe. Opisuje w stopniu dostatecznym znaczenie przyrodnicze zwierzat
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C2_K01
Zajęcia mają wykształcić: postawę pełną szacunku wobec zwierząt oraz poczucie odpowiedzialności za ich wolną egzystencję w przyrodzie i koegzystencję z człowiekiem
2,0
3,0Student wykazuje postawę wobec zwierząt nacechowaną szacunkiem i odpowiedzialnością
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jurd R. D., Krótkie wykłady - Biologia zwierząt, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 2007
  2. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt – Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997
  3. Solomon E., Berg L. R., Martin D. W., Biologia, Oficyna Wydawnicza Multico, Polska, 2007
  4. Twyman R.M., Biologia rozwoju – krótkie wykłady, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 2003
  5. Weisz P.B., Biologia ogólna, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Krebs Ch. J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1996
  2. Rajski A., Zoologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997, tom I i II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pierwotniaki wolnożyjące i chorobotwórcze2
T-L-2Plan budowy ciała zwierząt - zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała2
T-L-3Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie3
T-L-4Rozwój pozazarodkowy – Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoologia jako nauka. Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt2
T-W-2Bioróżnorodność świata zwierząt i jej znaczenie1
T-W-3Filogeneza zwierząt1
T-W-4Rozmnażanie się zwierząt1
T-W-5Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy1
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje1
T-W-7Pasozytnictwo w świecie zwierząt1
T-W-8Rozmieszczenie i migracje zwierząt.1
T-W-9Synantropizacja i domestykacja1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2czytanie wskazanej literatury10
A-L-3przygotowanie do zajęć9
A-L-4konsultacje6
A-L-5przygotowanie do sprawdzianów25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury12
A-W-3przygotowanie do zajęć10
A-W-4konsultacje10
A-W-5przygotowanie do sprawdzianów18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_W01Student powinien znać zasoby fauny Polski i świata oraz ich bioróżnorodność. Znać zasady systematyki zwierząt. Definiować podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy i ontogenezy zwierząt. Znać budowę i funkcje życiowe zwierząt należących do różnych taksonów. Wyróżniać zwierzęta synantropijne oraz udomowione. Definiować synantropizm i domestykację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W17wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych
BT_1A_W02ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych
BT_1A_W14ma wiedzę z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
BT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
BT_1A_W16ma wiedzę na temat róznorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
Treści programoweT-W-8Rozmieszczenie i migracje zwierząt.
T-W-7Pasozytnictwo w świecie zwierząt
T-W-2Bioróżnorodność świata zwierząt i jej znaczenie
T-W-1Zoologia jako nauka. Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt
T-W-9Synantropizacja i domestykacja
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-3Filogeneza zwierząt
T-W-5Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy
T-W-4Rozmnażanie się zwierząt
T-L-3Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie
T-L-1Pierwotniaki wolnożyjące i chorobotwórcze
T-L-4Rozwój pozazarodkowy – Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)
T-L-2Plan budowy ciała zwierząt - zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje dostateczna orientację co do zasobów fauny naszego kraju i umie porównać je do zasobów fauny światowej. Zna budowę i funkcje życiowe zwierząt z różnych taksonów, potrafi je porównać.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętność rozpoznawania i klasyfikacji najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny Polski i świata. Umie scharakteryzować ich budowę i funkcje życiowe. Potrafi określić znaczenie przyrodnicze określonych grup zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
BT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
BT_1A_U15Potrafi analizować zjawiska biologiczne na tle dokonywanych odkryć historycznych; nakreśla rolę i znaczenie wpływu człowieka na środowisko.
BT_1A_U03Wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi.
BT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
Treści programoweT-W-8Rozmieszczenie i migracje zwierząt.
T-W-7Pasozytnictwo w świecie zwierząt
T-W-2Bioróżnorodność świata zwierząt i jej znaczenie
T-W-1Zoologia jako nauka. Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt
T-W-9Synantropizacja i domestykacja
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-3Filogeneza zwierząt
T-W-5Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy
T-W-4Rozmnażanie się zwierząt
T-L-3Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie
T-L-1Pierwotniaki wolnożyjące i chorobotwórcze
T-L-4Rozwój pozazarodkowy – Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)
T-L-2Plan budowy ciała zwierząt - zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznawać najbardziej rozpowszechnione gatunki zwierząt Polski. Umie scharakteryzować w stopniu dostatecznym ich najważniejsze cechy budowy i opisać najważniejsze funkcje życiowe. Opisuje w stopniu dostatecznym znaczenie przyrodnicze zwierzat
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_K01Zajęcia mają wykształcić: postawę pełną szacunku wobec zwierząt oraz poczucie odpowiedzialności za ich wolną egzystencję w przyrodzie i koegzystencję z człowiekiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K06wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
Treści programoweT-W-8Rozmieszczenie i migracje zwierząt.
T-W-7Pasozytnictwo w świecie zwierząt
T-W-2Bioróżnorodność świata zwierząt i jej znaczenie
T-W-1Zoologia jako nauka. Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt
T-W-9Synantropizacja i domestykacja
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-3Filogeneza zwierząt
T-W-5Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy
T-W-4Rozmnażanie się zwierząt
T-L-3Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie
T-L-1Pierwotniaki wolnożyjące i chorobotwórcze
T-L-4Rozwój pozazarodkowy – Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)
T-L-2Plan budowy ciała zwierząt - zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawę wobec zwierząt nacechowaną szacunkiem i odpowiedzialnością
3,5
4,0
4,5
5,0