Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Fitosocjologia i kartografia geobotaniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fitosocjologia i kartografia geobotaniczna
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 25 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 20 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw botaniki systematycznej w zakresie: znajomości pospolitych gatunków, znajomości zasad nomenklatury naukowej gatunków, podstawowe umiejętności pracy z mapą: interpretacja skali, strony świata, umiejętność interpretacji podstawowych kartograficznych znaków graficznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania siedlisk przyrodniczych stanowiących jeden z przedmiotów ochrony w sieci ostoi Natura 2000 oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
C-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartorafii fitoekologicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych2
T-L-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne5
T-L-3Kartografia fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne3
T-L-4Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji.2
T-L-5Roślinność jako przedmiot kartowania.2
T-L-6Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.11
25
wykłady
T-W-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej2
T-W-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne2
T-W-3Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne2
T-W-4Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne2
T-W-5Kartografia geobotaniczna ogólna i specjalna. Kartografia geobotaniczna stosowana2
T-W-6Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności2
T-W-7Metody fitosocjologii8
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń4
A-L-4dokończenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych2
33
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów6
A-W-3zaliczenie pisemne1
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca opisowa (kolokwium z kartografii geobotanicznej, kolokwium z fitosocjologii)
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-B3_W01
Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu.
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-L-6M-1, M-2, M-3S-2, S-3
BL_2A_BLR-S-B3_W02
Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej oraz rozróżniać i charakteryzować rodzaje map geobotabnicznych
BL_2A_W15P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-2T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-B3_U01
Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych.
BL_2A_U12, BL_2A_U15P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10C-1T-W-7, T-L-6M-2, M-3S-2, S-3
BL_2A_BLR-S-B3_U02
Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
BL_2A_U15P2A_U02, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10C-2T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-B3_K01
Zorientowany w znaczeniu roślinności jako elementu determinującego bioróżnorodność danego obszaru oraz w metodach jej badania.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-W-7, T-L-6M-2, M-3S-2, S-1, S-3
BL_2A_BLR-S-B3_K02
Kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem.
BL_2A_K02P2A_K01, P2A_K04, P2A_K07C-2T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-B3_W01
Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu.
2,0
3,0Słabo i z błędami definiuje podstawowe pojęcia fitosocjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLR-S-B3_W02
Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej oraz rozróżniać i charakteryzować rodzaje map geobotabnicznych
2,0
3,0Słabo i z błędami definiuje podstawowe pojęcia z zakresu kartografii geobotanicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-B3_U01
Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych.
2,0
3,0prawidłowo zestawi tabelę fitosocjologiczną z 10 gotowych zdjęć fitosocjologicznych, nie potrafi jej zinterpretować ani scharakteryzować zbiorowiska pod kątem siedliskowym
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLR-S-B3_U02
Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-B3_K01
Zorientowany w znaczeniu roślinności jako elementu determinującego bioróżnorodność danego obszaru oraz w metodach jej badania.
2,0
3,0Słabo zorientowany w znaczeniu roślinności jako elementu determinującego bioróznorodność
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLR-S-B3_K02
Kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem.
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Faliński J. B., Kartografia geobotaniczna, PPWK, Warszawa, 1990, T. 1-3
  2. Wysocki C., Sikorski P., Zarys fitosocjologii stosowanej, SGGW, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  2. Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ecological indicator vatues of vascular plants of Poland, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych2
T-L-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne5
T-L-3Kartografia fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne3
T-L-4Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji.2
T-L-5Roślinność jako przedmiot kartowania.2
T-L-6Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.11
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej2
T-W-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne2
T-W-3Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne2
T-W-4Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne2
T-W-5Kartografia geobotaniczna ogólna i specjalna. Kartografia geobotaniczna stosowana2
T-W-6Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności2
T-W-7Metody fitosocjologii8
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń4
A-L-4dokończenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych2
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów6
A-W-3zaliczenie pisemne1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-B3_W01Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania siedlisk przyrodniczych stanowiących jeden z przedmiotów ochrony w sieci ostoi Natura 2000 oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
Treści programoweT-L-6Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słabo i z błędami definiuje podstawowe pojęcia fitosocjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-B3_W02Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej oraz rozróżniać i charakteryzować rodzaje map geobotabnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartorafii fitoekologicznej.
Treści programoweT-W-4Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne
T-W-5Kartografia geobotaniczna ogólna i specjalna. Kartografia geobotaniczna stosowana
T-W-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej
T-W-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne
T-W-3Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne
T-W-6Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności
T-L-1Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych
T-L-4Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji.
T-L-5Roślinność jako przedmiot kartowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca opisowa (kolokwium z kartografii geobotanicznej, kolokwium z fitosocjologii)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słabo i z błędami definiuje podstawowe pojęcia z zakresu kartografii geobotanicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-B3_U01Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
BL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania siedlisk przyrodniczych stanowiących jeden z przedmiotów ochrony w sieci ostoi Natura 2000 oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
Treści programoweT-W-7Metody fitosocjologii
T-L-6Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prawidłowo zestawi tabelę fitosocjologiczną z 10 gotowych zdjęć fitosocjologicznych, nie potrafi jej zinterpretować ani scharakteryzować zbiorowiska pod kątem siedliskowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-B3_U02Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartorafii fitoekologicznej.
Treści programoweT-W-5Kartografia geobotaniczna ogólna i specjalna. Kartografia geobotaniczna stosowana
T-W-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej
T-W-3Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne
T-W-6Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności
T-L-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne
T-L-3Kartografia fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne
T-L-1Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych
T-L-4Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-B3_K01Zorientowany w znaczeniu roślinności jako elementu determinującego bioróżnorodność danego obszaru oraz w metodach jej badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania siedlisk przyrodniczych stanowiących jeden z przedmiotów ochrony w sieci ostoi Natura 2000 oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
Treści programoweT-W-7Metody fitosocjologii
T-L-6Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca opisowa (kolokwium z kartografii geobotanicznej, kolokwium z fitosocjologii)
S-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słabo zorientowany w znaczeniu roślinności jako elementu determinującego bioróznorodność
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-B3_K02Kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartorafii fitoekologicznej.
Treści programoweT-W-4Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne
T-W-5Kartografia geobotaniczna ogólna i specjalna. Kartografia geobotaniczna stosowana
T-W-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej
T-W-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne
T-W-3Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne
T-W-6Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca opisowa (kolokwium z kartografii geobotanicznej, kolokwium z fitosocjologii)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0