Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne podstawy żywienia
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 0,50,41zaliczenie
wykładyW4 10 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizjologii i podstaw racjonalnego żywienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z wiedzą o żywności i jej wartości odżywczej
C-2poznanie roli składników pokarmowych w profilaktyce zdrowia oraz prawidłowego wzrostu i rozwoju
C-3zapoznanie studentów z zasad prawidłowego żywienia ze szczególnym wyeksponowaniem roli składników pokarmowych istotnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapotrzebowanie energetyczne człowieka. Określenie podstawowej i całkowitej przemiany materii. Wartość kaloryczna pożywienia.3
T-A-2Wartość odżywcza białka żywności. Obliczanie wskaźników wartości odżywczej białka oraz efektu uzupełniania się różnych białek.3
T-A-3Zalecenia żywieniowe dla różnych grup ludności (dzienne racje pokarmowe). Wykorzystanie wskaźnika jakości żywieniowej INQ do oceny wartości odżywczej żywności i planowania jadłospisów.2
T-A-4Metody badania sposobu żywienia.Ocena sposobu odżywiania.2
10
wykłady
T-W-1Fizjologiczne podstawy żywienia człowieka. Układ pokarmowy, trawienie, wchłanianie. Podstawowe pojęcia i definicje związane z racjonalnym żywieniem.2
T-W-2Potrzeby energetyczne organizmu. Podstawowa przemiana materii. Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała.2
T-W-3Składniki odżywcze;przemiany metaboliczne, źródła, biodostępność i znaczenie dla zdrowia człowieka.2
T-W-4Watość odżywcza produktów spożywczych. Tabale składu i wartości odżywczej produktów spożywczych.Normy żywienia i wyżywienia.3
T-W-5Fortyfikacja produktów spożywczych i suplementowanie diet. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności i żywienia.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury2
A-A-3przygotowanie się do kolokwium3
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Zaliczenie wykładów2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praca w grupach
M-3pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wejściówki
S-2Ocena formująca: pokazanie rozwiązania zadań
S-3Ocena formująca: aktywność studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie audytorii

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.1_W01
zna i omawia rolę podstawowych składników pokarmowych i odżywczych oraz zna konsekwencje ich niedoboru i nadmiaru
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-5, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.1_U01
Student ma umiejętności związane z etycznym postępowaniem charakteryzujacym biologa oraz analizuje zależność między żywnoscią a własnym zdrowiem
BL_2A_U01P2A_U06, P2A_U07C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-1S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.1_K01
Student ma świadomość zagrożenia wynikającego z niewłasciwego odżywiania
BL_2A_K01, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07C-3T-W-4, T-A-3, T-A-4M-1, M-3S-4, S-5, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.1_W01
zna i omawia rolę podstawowych składników pokarmowych i odżywczych oraz zna konsekwencje ich niedoboru i nadmiaru
2,0student nie potrafi wymienić i omówić roli podstawowych składników pokarmowych i odżywczych
3,0student definiuje podstawowe składniki pokarmowe i odżywcze
3,5student potrafi wyjaśnić rolę składników pożywienia i zna konsekwencje niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych
4,0student potrafi dokonać podstawowej oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia
4,5student zna podstawowe potrzeby żywieniowe różnych grup ludności i potrafi określić normy
5,0student umie przedstawić zasady racjonalnego żywienia i potrafi przedstawić współczesne trendy w żywieniu człowieka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.1_U01
Student ma umiejętności związane z etycznym postępowaniem charakteryzujacym biologa oraz analizuje zależność między żywnoscią a własnym zdrowiem
2,0student nie posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i nie potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem
3,0student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem w 60%
3,5student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem w 70%
4,0student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem w 85%
4,5student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem w 90%
5,0student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.1_K01
Student ma świadomość zagrożenia wynikającego z niewłasciwego odżywiania
2,0student nie ma swiadomości zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania
3,0student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania w 60%
3,5student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania w 70%
4,0student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania w 85%
4,5student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania w 90%
5,0student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki, J.,Hryniewiecki, L., Żywienie człowieka. T.I.Podstawe nauki o żywieniu, PWN, Warszawa, 1998
  2. Gawęcki, J.,Jeszka,J., Żywienie ludzi-ćwiczenia, PWN, Warszawa, 1995
  3. Gertig, H., Żywność a zdrowie, PZWL, Warszawa, 1996
  4. Sikorski, Z.E., Skład, przemiany i właściwości żywności, WNT, Warszawa, 2000
  5. Ziemiański, Ś., Normy żywienia człowieka. Fizjologiczne podstawy., PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Hasik, J., Gawęcki, J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapotrzebowanie energetyczne człowieka. Określenie podstawowej i całkowitej przemiany materii. Wartość kaloryczna pożywienia.3
T-A-2Wartość odżywcza białka żywności. Obliczanie wskaźników wartości odżywczej białka oraz efektu uzupełniania się różnych białek.3
T-A-3Zalecenia żywieniowe dla różnych grup ludności (dzienne racje pokarmowe). Wykorzystanie wskaźnika jakości żywieniowej INQ do oceny wartości odżywczej żywności i planowania jadłospisów.2
T-A-4Metody badania sposobu żywienia.Ocena sposobu odżywiania.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologiczne podstawy żywienia człowieka. Układ pokarmowy, trawienie, wchłanianie. Podstawowe pojęcia i definicje związane z racjonalnym żywieniem.2
T-W-2Potrzeby energetyczne organizmu. Podstawowa przemiana materii. Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała.2
T-W-3Składniki odżywcze;przemiany metaboliczne, źródła, biodostępność i znaczenie dla zdrowia człowieka.2
T-W-4Watość odżywcza produktów spożywczych. Tabale składu i wartości odżywczej produktów spożywczych.Normy żywienia i wyżywienia.3
T-W-5Fortyfikacja produktów spożywczych i suplementowanie diet. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności i żywienia.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury2
A-A-3przygotowanie się do kolokwium3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Zaliczenie wykładów2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O8.1_W01zna i omawia rolę podstawowych składników pokarmowych i odżywczych oraz zna konsekwencje ich niedoboru i nadmiaru
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2poznanie roli składników pokarmowych w profilaktyce zdrowia oraz prawidłowego wzrostu i rozwoju
C-1zapoznanie studentów z wiedzą o żywności i jej wartości odżywczej
C-3zapoznanie studentów z zasad prawidłowego żywienia ze szczególnym wyeksponowaniem roli składników pokarmowych istotnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu
Treści programoweT-W-2Potrzeby energetyczne organizmu. Podstawowa przemiana materii. Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała.
T-W-3Składniki odżywcze;przemiany metaboliczne, źródła, biodostępność i znaczenie dla zdrowia człowieka.
T-W-4Watość odżywcza produktów spożywczych. Tabale składu i wartości odżywczej produktów spożywczych.Normy żywienia i wyżywienia.
T-W-1Fizjologiczne podstawy żywienia człowieka. Układ pokarmowy, trawienie, wchłanianie. Podstawowe pojęcia i definicje związane z racjonalnym żywieniem.
T-W-5Fortyfikacja produktów spożywczych i suplementowanie diet. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności i żywienia.
T-A-3Zalecenia żywieniowe dla różnych grup ludności (dzienne racje pokarmowe). Wykorzystanie wskaźnika jakości żywieniowej INQ do oceny wartości odżywczej żywności i planowania jadłospisów.
T-A-1Zapotrzebowanie energetyczne człowieka. Określenie podstawowej i całkowitej przemiany materii. Wartość kaloryczna pożywienia.
T-A-4Metody badania sposobu żywienia.Ocena sposobu odżywiania.
T-A-2Wartość odżywcza białka żywności. Obliczanie wskaźników wartości odżywczej białka oraz efektu uzupełniania się różnych białek.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praca w grupach
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wejściówki
S-3Ocena formująca: aktywność studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie audytorii
S-2Ocena formująca: pokazanie rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić i omówić roli podstawowych składników pokarmowych i odżywczych
3,0student definiuje podstawowe składniki pokarmowe i odżywcze
3,5student potrafi wyjaśnić rolę składników pożywienia i zna konsekwencje niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych
4,0student potrafi dokonać podstawowej oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia
4,5student zna podstawowe potrzeby żywieniowe różnych grup ludności i potrafi określić normy
5,0student umie przedstawić zasady racjonalnego żywienia i potrafi przedstawić współczesne trendy w żywieniu człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O8.1_U01Student ma umiejętności związane z etycznym postępowaniem charakteryzujacym biologa oraz analizuje zależność między żywnoscią a własnym zdrowiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2poznanie roli składników pokarmowych w profilaktyce zdrowia oraz prawidłowego wzrostu i rozwoju
C-1zapoznanie studentów z wiedzą o żywności i jej wartości odżywczej
C-3zapoznanie studentów z zasad prawidłowego żywienia ze szczególnym wyeksponowaniem roli składników pokarmowych istotnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu
Treści programoweT-W-2Potrzeby energetyczne organizmu. Podstawowa przemiana materii. Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała.
T-W-3Składniki odżywcze;przemiany metaboliczne, źródła, biodostępność i znaczenie dla zdrowia człowieka.
T-W-4Watość odżywcza produktów spożywczych. Tabale składu i wartości odżywczej produktów spożywczych.Normy żywienia i wyżywienia.
T-W-1Fizjologiczne podstawy żywienia człowieka. Układ pokarmowy, trawienie, wchłanianie. Podstawowe pojęcia i definicje związane z racjonalnym żywieniem.
T-W-5Fortyfikacja produktów spożywczych i suplementowanie diet. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności i żywienia.
T-A-3Zalecenia żywieniowe dla różnych grup ludności (dzienne racje pokarmowe). Wykorzystanie wskaźnika jakości żywieniowej INQ do oceny wartości odżywczej żywności i planowania jadłospisów.
T-A-1Zapotrzebowanie energetyczne człowieka. Określenie podstawowej i całkowitej przemiany materii. Wartość kaloryczna pożywienia.
T-A-4Metody badania sposobu żywienia.Ocena sposobu odżywiania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i nie potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem
3,0student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem w 60%
3,5student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem w 70%
4,0student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem w 85%
4,5student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem w 90%
5,0student posiada umiejętności zwiazanych z etycznym postępowaniem charakteryzującym biologa i potrafi dokonać analizy zalezności pomiędzy żywnoscią a zdrowiem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O8.1_K01Student ma świadomość zagrożenia wynikającego z niewłasciwego odżywiania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z zasad prawidłowego żywienia ze szczególnym wyeksponowaniem roli składników pokarmowych istotnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu
Treści programoweT-W-4Watość odżywcza produktów spożywczych. Tabale składu i wartości odżywczej produktów spożywczych.Normy żywienia i wyżywienia.
T-A-3Zalecenia żywieniowe dla różnych grup ludności (dzienne racje pokarmowe). Wykorzystanie wskaźnika jakości żywieniowej INQ do oceny wartości odżywczej żywności i planowania jadłospisów.
T-A-4Metody badania sposobu żywienia.Ocena sposobu odżywiania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3pogadanka
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie audytorii
S-2Ocena formująca: pokazanie rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma swiadomości zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania
3,0student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania w 60%
3,5student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania w 70%
4,0student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania w 85%
4,5student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania w 90%
5,0student ma swiadomość zagrożenia wynikającego z niewłaściwego odżywiania