Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby organizmów wodnych
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu mikrobiologii, parazytologii oraz anatomii i fizjologii kręgowców i bezkręgowców wodnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny
C-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE
C-3Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad etyki, obowiazującej w pracy laboratoryjnej ze zwierzętami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne2
T-A-2Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd1
T-A-3Choroby skorupiaków, objawy, techniki diagnostyczne2
5
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z technikami i metodami badań stanu zdrowia bezkręgowców i kręgowców wodnych5
5
wykłady
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu2
T-W-2Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców4
T-W-3Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
15
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych5
A-L-2Studiowanie literatury związanej z tematem ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie poznanego materiału na podstawie oceny prezentacji multimedialnej wykonanej na zadany temat, związany z treścią przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.4_W01
Student wymienia i rozpoznaje przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe
BL_2A_W08, BL_2A_W15P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1, S-3
BL_2A_BLW-S-O5.4_W02
Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą oraz określić charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.4_U01
Student potrafi analizować stwierdzone objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-L-1M-1, M-4S-2
BL_2A_BLW-S-O5.4_U02
Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem
BL_2A_U08P2A_U01, P2A_U04C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-A-1M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.4_K01
Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych
BL_2A_K02, BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1M-2, M-3S-1, S-3
BL_2A_BLW-S-O5.4_K02
Potrafi kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami etyki, obowiązujacymi w pracy ze zwierzetami żywymi i martwymi
BL_2A_K01, BL_2A_K04, BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07, P2A_K08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.4_W01
Student wymienia i rozpoznaje przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych przyczyn chorób, ani opisać wybranych jednostek chorobowych.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe przyczyny chorób lub opisać wybrane jednostki chorobowe.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe przyczyny chorób oraz opisać wybrane jednostki chorobowe.
4,0Student prezentuje wymaganą wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe.
4,5Student prezentuje wymaganą wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi je analizować oraz potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe.
5,0Student prezentuje szeroką wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych,potrafi je analizować, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe, ich przebieg i skutki dla organizmu.
BL_2A_BLW-S-O5.4_W02
Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą oraz określić charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen
2,0Student nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody badawczej oraz zidentyfikować zmian wywołanych przez wybrany patogen
3,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu podstawowym
3,5Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen
4,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu poszerzonym
4,5Student potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz mechanizm jego działania w stopniu poszerzonym
5,0Student samodzielnie dobiera najodpowiedniejszą metodę badawczą,interpretuje jej wyniki oraz potrafi zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz opisać mechanizm jego działania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.4_U01
Student potrafi analizować stwierdzone objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań
2,0Student nie potrafi stwierdzić objawów chorobowych, nie zna i nie potrafi wskazać odpowiedniej metody badawczej.
3,0Student potrafi stwierdzić objawy chorobowe wybranego organizmu, zna odpowiednie metody badań
3,5Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań.
4,0Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować.
4,5Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować.
5,0Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny i skutki dla organizmu, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować.
BL_2A_BLW-S-O5.4_U02
Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem
2,0Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem.
3,0Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu dość dobrym.
4,0Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym oraz wyjaśnia te relacje.
4,5Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym, analizuje ich przyczyny.
5,0Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym, analizuje ich przyczyny i dynamikę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.4_K01
Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych
2,0Student nie studiuje tresci programowych przedmiotu, nie potrafi przekazać ich w najmniejszym stopniu.
3,0Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych z w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych oraz wskazać odpowiednie źródła informacji
4,0Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych z w stopniu poszerzonych, zna specjalistyczne źródła informacji.
4,5Student dobrze orientuje się w zagadnieniach dotyczących chorób wybranych organizmów wodnych w stopniu poszerzonych, potrafi korzystać ze specjalistycznych publikacji naukowych.
5,0Student wykazuje kreatywność w pozyskiwaniu wiedzy, dotyczącej chorób organizmów wodnych, korzystając ze specjalistycznych czasopism i publikacji naukowych.
BL_2A_BLW-S-O5.4_K02
Potrafi kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami etyki, obowiązujacymi w pracy ze zwierzetami żywymi i martwymi
2,0Student w najmniejszym stopniu nie potrafi organizować i planować prac związanych z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych..
3,0Student potrafi zaplanować prace indywidualne, związane z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych.
3,5Student potrafi zaplanować i zorganizować prace indywidualne, związane z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych.
4,0Student potrafi zaplanować pozyskiwanie materiału badawczego i zorganizować prace związane z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych.
4,5Student potrafi zaplanować pozyskiwanie materiału badawczego i zorganizować pracę indywidualną i w zespole, związaną z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych.
5,0Student potrafi zaplanować pozyskiwanie materiału badawczego i zorganizować pracę indywidualną i w zespole, związaną z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych zgodnie z zasadami etyki i zachowaniem dobrostanu badanych zwierząt.

Literatura podstawowa

  1. Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2

Literatura dodatkowa

  1. Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australia, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne2
T-A-2Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd1
T-A-3Choroby skorupiaków, objawy, techniki diagnostyczne2
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z technikami i metodami badań stanu zdrowia bezkręgowców i kręgowców wodnych5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu2
T-W-2Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców4
T-W-3Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych5
A-L-2Studiowanie literatury związanej z tematem ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.4_W01Student wymienia i rozpoznaje przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
BL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny
C-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE
Treści programoweT-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu
T-W-2Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców
T-W-3Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-A-1Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne
T-A-2Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd
T-A-3Choroby skorupiaków, objawy, techniki diagnostyczne
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z technikami i metodami badań stanu zdrowia bezkręgowców i kręgowców wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykłady z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie poznanego materiału na podstawie oceny prezentacji multimedialnej wykonanej na zadany temat, związany z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych przyczyn chorób, ani opisać wybranych jednostek chorobowych.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe przyczyny chorób lub opisać wybrane jednostki chorobowe.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe przyczyny chorób oraz opisać wybrane jednostki chorobowe.
4,0Student prezentuje wymaganą wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe.
4,5Student prezentuje wymaganą wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi je analizować oraz potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe.
5,0Student prezentuje szeroką wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych,potrafi je analizować, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe, ich przebieg i skutki dla organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.4_W02Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą oraz określić charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny
C-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE
Treści programoweT-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu
T-W-2Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców
T-W-3Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-A-1Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne
T-A-2Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd
T-A-3Choroby skorupiaków, objawy, techniki diagnostyczne
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z technikami i metodami badań stanu zdrowia bezkręgowców i kręgowców wodnych
Metody nauczaniaM-3Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie poznanego materiału na podstawie oceny prezentacji multimedialnej wykonanej na zadany temat, związany z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody badawczej oraz zidentyfikować zmian wywołanych przez wybrany patogen
3,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu podstawowym
3,5Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen
4,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu poszerzonym
4,5Student potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz mechanizm jego działania w stopniu poszerzonym
5,0Student samodzielnie dobiera najodpowiedniejszą metodę badawczą,interpretuje jej wyniki oraz potrafi zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz opisać mechanizm jego działania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.4_U01Student potrafi analizować stwierdzone objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny
C-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE
Treści programoweT-A-1Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne
T-A-3Choroby skorupiaków, objawy, techniki diagnostyczne
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z technikami i metodami badań stanu zdrowia bezkręgowców i kręgowców wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykłady z zastosowaniem technik multimedialnych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stwierdzić objawów chorobowych, nie zna i nie potrafi wskazać odpowiedniej metody badawczej.
3,0Student potrafi stwierdzić objawy chorobowe wybranego organizmu, zna odpowiednie metody badań
3,5Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań.
4,0Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować.
4,5Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować.
5,0Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny i skutki dla organizmu, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.4_U02Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny
C-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE
Treści programoweT-W-2Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców
T-W-3Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-A-1Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem.
3,0Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu dość dobrym.
4,0Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym oraz wyjaśnia te relacje.
4,5Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym, analizuje ich przyczyny.
5,0Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym, analizuje ich przyczyny i dynamikę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.4_K01Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny
C-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE
Treści programoweT-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu
T-W-2Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców
T-W-3Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z technikami i metodami badań stanu zdrowia bezkręgowców i kręgowców wodnych
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie poznanego materiału na podstawie oceny prezentacji multimedialnej wykonanej na zadany temat, związany z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie studiuje tresci programowych przedmiotu, nie potrafi przekazać ich w najmniejszym stopniu.
3,0Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych z w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych oraz wskazać odpowiednie źródła informacji
4,0Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych z w stopniu poszerzonych, zna specjalistyczne źródła informacji.
4,5Student dobrze orientuje się w zagadnieniach dotyczących chorób wybranych organizmów wodnych w stopniu poszerzonych, potrafi korzystać ze specjalistycznych publikacji naukowych.
5,0Student wykazuje kreatywność w pozyskiwaniu wiedzy, dotyczącej chorób organizmów wodnych, korzystając ze specjalistycznych czasopism i publikacji naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.4_K02Potrafi kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami etyki, obowiązujacymi w pracy ze zwierzetami żywymi i martwymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny
C-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE
Treści programoweT-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu
T-W-2Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców
T-W-3Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
Metody nauczaniaM-1Wykłady z zastosowaniem technik multimedialnych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w najmniejszym stopniu nie potrafi organizować i planować prac związanych z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych..
3,0Student potrafi zaplanować prace indywidualne, związane z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych.
3,5Student potrafi zaplanować i zorganizować prace indywidualne, związane z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych.
4,0Student potrafi zaplanować pozyskiwanie materiału badawczego i zorganizować prace związane z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych.
4,5Student potrafi zaplanować pozyskiwanie materiału badawczego i zorganizować pracę indywidualną i w zespole, związaną z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych.
5,0Student potrafi zaplanować pozyskiwanie materiału badawczego i zorganizować pracę indywidualną i w zespole, związaną z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych zgodnie z zasadami etyki i zachowaniem dobrostanu badanych zwierząt.