Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Renaturyzacja zbiorników wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Renaturyzacja zbiorników wodnych | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>, Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości hydrologii, hydrobiologii i biologii ryb |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najnowsze osiągnięciami metod niwelowania skutków antropopresji w zbiornikach wodnych, wyznaczania naturalnych miejsc rozrodu ryb oraz sposobów wspierania naturalnych siedlisk ryb i organizmów wodnych poprzez poprzez renaturyzację cieków i jezior |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb. | 2 |
T-A-2 | Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne. | 3 |
T-A-3 | Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych | 2 |
T-A-4 | Nowoczesne metody udrażniania cieków. | 2 |
T-A-5 | Bariery elektryczne dla ryb. | 2 |
T-A-6 | Opracowanie koncepcji przebudowy uregulowanych koryt rzecznych w celu ochrony przeciwpowodziowej przy jednoczesnym zachowaniu biologicznych zespołów roślinnych i zwierzęcych. | 2 |
T-A-7 | Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior. | 2 |
T-W-2 | Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych. | 2 |
T-W-3 | Przywracanie starorzeczy. | 2 |
T-W-4 | Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek. | 2 |
T-W-5 | Przepławki dla ryb. | 3 |
T-W-6 | Budowa naturalnych tarlisk. | 2 |
T-W-7 | Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie się do zajęć | 5 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-A-4 | Studiowanie piśmiennictwa | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsutacjach | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji | 4 |
A-W-4 | Studiowanie pismiennictwa | 4 |
A-W-5 | Pisemne zaloczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, film, pokaz, terenowe wizje lokalne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena aktywnosci studenta na zajęciach, ocena projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.2_W01 Student będzie miał wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów, a także będzie wiedział jak niweloć skutki nieprzemyślanych regulacjirzek i potoków | BL_2A_W09 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.2_U01 Student będzie umiał ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz opracować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-1 | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.2_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | BL_2A_K02, BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07, P2A_K08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.2_W01 Student będzie miał wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów, a także będzie wiedział jak niweloć skutki nieprzemyślanych regulacjirzek i potoków | 2,0 | Student nie rozumie pojęć związanych z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, nie zna metody udrażniania cieków. |
3,0 | Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna metody udrażniania cieków. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna budowę i mechanizm funkcjonowania przepławek, zna metody udrażniania cieków. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna budowę i mechanizm funkcjonowania przepławek, zna metody udrażniania cieków chociaż nie ma wiedzy na temat budowy naturalnych tarlisk dla ryb litofilnych i minogów, ma wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów. | |
4,5 | Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna budowę i mechanizm funkcjonowania przepławek, zna metody udrażniania cieków oraz budowe naturalnych tarlisk dla ryb litofilnych i minogów, ma wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów. | |
5,0 | Student rozumie pojęcia związane z biotopem wodny, naturyzacją i renaturyzacją, zna budowę i mechanizm funkcjonowania przepławek, zna metody udrażniania cieków oraz budowe naturalnych tarlisk dla ryb litofilnych i minogów, ma wiedzę na temat zmian zachodzących w biocenozach wodnych spowodowanych zmianami powstałymi na skutek budowli jazów pietrzących, regulacji brzegów, a także wie jak niweloć skutki nieprzemyślanych regulacjirzek i potoków. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.2_U01 Student będzie umiał ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz opracować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych | 2,0 | Student nie będzie potrafił ocenic skutków działania budowli hydrotechnicznych, |
3,0 | Student będzie potrafił ocenić niektóre skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne . | |
3,5 | Student będzie potrafił ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne. | |
4,0 | Student będzie potrafił ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz zaproponować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych | |
4,5 | Student będzie potrafił ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz opracować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych | |
5,0 | Student będzie potrafił ocenić skutki oddziaływania budowli hydrotechnicznych na środowisko wodne oraz opracować koncepcje przebudowy uregulowanych koryt rzecznych, wykonać projek sztucznych tarlisk dla ryb litofilnych oraz krześlisk dla ryb jeziorowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.2_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- Szczerbowski J.A., Rybactwo śródlądowe, IRŚ, Olsztyn, 2008
- Red. A. Wołosa, Rybactwo, wędkarstwo, ekorozwój, Wyd. IRS, Olsztyn, 2006
- red. B. Zdanowski, M. Kamiński, A. Martyniak, Funkcjonowanie i ochrona ekosystemów wodnych na obszarach chronionych, Wyd. IRS, Olsztyn, 1999
- Red. I. Jasser, S. Robak, B. Zdanowski, Ochrona i rekultywacja wód Wielkich Jezior Mazurskich narzędziem rozwoju naukowego, gospodarczego, społecznego i kulturowego regionu -, Wyd. IRS, Olsztyn, 2008
Literatura dodatkowa
- Red. A. Wołos, Wybrane aspekty gospodarki rybacko-wędkarskiej w warunkach procesu eutrofizacji., Wyd. IRS, Olsztyn, 2001
- Red. A. Wołos, B. Nedoszytko, Jeziora Raduńskie. Antropogeniczne przemiany i kierunki ochrony, Wyd. IRS, Olsztyn, 2006
- Red. W. Białokoz, Ł. Chybowski, Jeziora Puszczy Boreckiej – stan ekosystemów i kierunki ochrony, Wyd. IRS, Olsztyn, 2008