Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Biologiczne zasoby wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne zasoby wód
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 0,90,29zaliczenie
laboratoriaL4 10 0,90,29zaliczenie
wykładyW4 30 1,20,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z przedmiotu "Hydrobiologia"
W-2podstawowa wiedza z przedmiotu "Skorupiaki"
W-3podstawowa wiedza z przedmiotu "Chrzęstniki"
W-4podstawowa wiedza z przedmiotu "Kostniki"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód
C-2zapoznanie studentów z biomasą zasobów rybackich
C-3pozyskanie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości zasobów
C-4zapoznanie studentów eksploatacją i z zasadami racjonalnego gospodarowania rybami i organizmami nierybnymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie2
T-A-2Ocena biomasy rybackich zasobów morza2
T-A-3Identyfikacja stad2
T-A-4Skład eksploatowanej części stada pod względem długości i wieku2
T-A-5Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego2
T-A-6Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej2
T-A-7Dobowe wahania wydajności połowów2
T-A-8Selektywność narzędzi połowu2
T-A-9Dobowe wahania wydajności połowów2
T-A-10Kolokwium2
20
laboratoria
T-L-1Standaryzacja nakładu połowowego2
T-L-2Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego2
T-L-3Analiza wirtualnej populacji2
T-L-4Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków2
T-L-5Kolokwium2
10
wykłady
T-W-1Historia badań zasobów morza.1
T-W-2Zasoby biologiczne. Prawidłowości rozmieszczenia zasobów biologicznych – strefy zwiększonej produktywności biologicznej.3
T-W-3Roślinność wodna – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie3
T-W-4Jamochłony – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie2
T-W-5Mięczaki – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie2
T-W-6Skorupiaki – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie2
T-W-7Ryby – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie2
T-W-8Ssaki – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie2
T-W-9Charakterystyka rybackich zasobów wód2
T-W-10Struktura zasobów rybackich i metodyka jej badań2
T-W-11Zasady racjonalnej eksploatacji zasobów rybackich2
T-W-12Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne, ich rozmieszczenie, połowy, stada2
T-W-13Najważniejsze kraje rybackie świata i ich połowy2
T-W-14Najważniejsze łowiska świata – charakterystyka2
T-W-15Zasoby rybackie Bałtyku1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotowanie się do kolokwium4
A-A-3czytanie literatury3
27
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie się do kolokwium7
27
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć3
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz
M-7ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium z ćwiczeń labolatoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie testu z wykładów
S-4Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnego i etycznego gospodarowania ożywionymi zasobami wód, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D5_W01
student potrafi zdefiniować najważniejsze biologiczne zasoby wód, zna ich rozmieszczenie i szacunkową biomasę
BL_2A_W05, BL_2A_W03, BL_2A_W07P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-15, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D5_U01
student potrafi przeprowadzić analizę wielkości zasobów ryb i organizmów nie rybnych
BL_2A_U07P2A_U03, P2A_U05C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-7S-2
BL_2A_BLW-S-D5_U02
student potrafi stosować zasady racjonalnej gospodarki biologicznymi zasobami wód
BL_2A_U10, BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3, M-4, M-5, M-6S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D5_K02
Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności w zakresie szeroko rozumianej gospodarki rybackiej.
BL_2A_K08P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06C-4T-W-11, T-L-2M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D5_W01
student potrafi zdefiniować najważniejsze biologiczne zasoby wód, zna ich rozmieszczenie i szacunkową biomasę
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D5_U01
student potrafi przeprowadzić analizę wielkości zasobów ryb i organizmów nie rybnych
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
BL_2A_BLW-S-D5_U02
student potrafi stosować zasady racjonalnej gospodarki biologicznymi zasobami wód
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D5_K02
Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności w zakresie szeroko rozumianej gospodarki rybackiej.
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Literatura podstawowa

  1. Kompowski A., Horbowy J., Wstęp do teorii optymalnych połowów, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1997
  2. Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002
  2. Kompowski A., Neja Z., Eksploatacja rybackich zasobów morza (mini skrypt), 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie2
T-A-2Ocena biomasy rybackich zasobów morza2
T-A-3Identyfikacja stad2
T-A-4Skład eksploatowanej części stada pod względem długości i wieku2
T-A-5Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego2
T-A-6Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej2
T-A-7Dobowe wahania wydajności połowów2
T-A-8Selektywność narzędzi połowu2
T-A-9Dobowe wahania wydajności połowów2
T-A-10Kolokwium2
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Standaryzacja nakładu połowowego2
T-L-2Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego2
T-L-3Analiza wirtualnej populacji2
T-L-4Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków2
T-L-5Kolokwium2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia badań zasobów morza.1
T-W-2Zasoby biologiczne. Prawidłowości rozmieszczenia zasobów biologicznych – strefy zwiększonej produktywności biologicznej.3
T-W-3Roślinność wodna – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie3
T-W-4Jamochłony – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie2
T-W-5Mięczaki – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie2
T-W-6Skorupiaki – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie2
T-W-7Ryby – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie2
T-W-8Ssaki – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie2
T-W-9Charakterystyka rybackich zasobów wód2
T-W-10Struktura zasobów rybackich i metodyka jej badań2
T-W-11Zasady racjonalnej eksploatacji zasobów rybackich2
T-W-12Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne, ich rozmieszczenie, połowy, stada2
T-W-13Najważniejsze kraje rybackie świata i ich połowy2
T-W-14Najważniejsze łowiska świata – charakterystyka2
T-W-15Zasoby rybackie Bałtyku1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotowanie się do kolokwium4
A-A-3czytanie literatury3
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie się do kolokwium7
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć3
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D5_W01student potrafi zdefiniować najważniejsze biologiczne zasoby wód, zna ich rozmieszczenie i szacunkową biomasę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód
C-2zapoznanie studentów z biomasą zasobów rybackich
Treści programoweT-W-3Roślinność wodna – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie
T-W-1Historia badań zasobów morza.
T-W-15Zasoby rybackie Bałtyku
T-W-9Charakterystyka rybackich zasobów wód
T-W-10Struktura zasobów rybackich i metodyka jej badań
T-W-6Skorupiaki – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie
T-W-2Zasoby biologiczne. Prawidłowości rozmieszczenia zasobów biologicznych – strefy zwiększonej produktywności biologicznej.
T-W-4Jamochłony – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie
T-W-7Ryby – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie
T-W-5Mięczaki – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie
T-W-8Ssaki – wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie
T-W-11Zasady racjonalnej eksploatacji zasobów rybackich
T-W-12Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne, ich rozmieszczenie, połowy, stada
T-W-13Najważniejsze kraje rybackie świata i ich połowy
T-W-14Najważniejsze łowiska świata – charakterystyka
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie testu z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D5_U01student potrafi przeprowadzić analizę wielkości zasobów ryb i organizmów nie rybnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U07ma pogłębioną wiedzę bioinformatyczną i posiada umiejętność jej stosowania w pracy biologa, posługuje się metodami statystyki matematycznej w analizie danych doświadczalnych i obserwacji biologicznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
Cel przedmiotuC-3pozyskanie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości zasobów
Treści programoweT-A-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie
T-A-2Ocena biomasy rybackich zasobów morza
T-A-3Identyfikacja stad
T-A-4Skład eksploatowanej części stada pod względem długości i wieku
T-A-5Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego
T-A-6Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej
T-A-7Dobowe wahania wydajności połowów
T-A-8Selektywność narzędzi połowu
T-A-9Dobowe wahania wydajności połowów
Metody nauczaniaM-7ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D5_U02student potrafi stosować zasady racjonalnej gospodarki biologicznymi zasobami wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów eksploatacją i z zasadami racjonalnego gospodarowania rybami i organizmami nierybnymi
Treści programoweT-L-1Standaryzacja nakładu połowowego
T-L-2Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego
T-L-3Analiza wirtualnej populacji
T-L-4Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków
Metody nauczaniaM-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium z ćwiczeń labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D5_K02Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności w zakresie szeroko rozumianej gospodarki rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów eksploatacją i z zasadami racjonalnego gospodarowania rybami i organizmami nierybnymi
Treści programoweT-W-11Zasady racjonalnej eksploatacji zasobów rybackich
T-L-2Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnego i etycznego gospodarowania ożywionymi zasobami wód, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.