Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Podstawy kynologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy kynologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zoologia kręgowców, anatomia i fizjologia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z biologią i behawiorem psa domowego oraz jego użytkowością |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa anatomiczna psów na przykładzie wybranych ras. Ocena i wady pokroju (wrażenie ogólne i proporcje ciała, ocena psa w ruchu, ocena budowy głowy, szata, barwa nosa i pazurów, wady pokroju; ciężkie i dyskwalifikujące | 2 |
T-A-2 | Zapobieganie bezdomności - zajęcia terenowe w TOZi Schronisku dla bezdomnych Zwierząt | 3 |
T-A-3 | Pielęgnacja psa - codzienna i specjalistyczna. Higiena i profilaktyka w amatorskiej hodowli psów | 3 |
T-A-4 | Wybrane elementy hodowli psów rasowych w Polsce | 1 |
T-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biologia i systematyka psowatych Canidae. Charakterystyka i pochodzenie psa domowego C. familiaris (pochodzenie psa, początki i przesłanki udomowienia, formy zachowania się wspólne dla psa i wilka, kształtowanie się ras i typów użytkowych | 3 |
T-W-2 | Podstawy genetyki psów (wybrane zagadnienia z genetyki cech jakościowych i ilościowych u psa, dziedziczenie cech reprodukcyjnych, dziedziczenie niektórych cech budowy - głowa, długość nóg, uszy, ostrogi, ogon, uzębienie, dziedziczenie umaszczenia, dziedziczenie cech okrywy włosowej, wybrane wady i choroby dziedziczne (defekty i choroby układu kostnego, choroby układu nerwowego, choroby oczu, choroby serca i układu krążenia) | 4 |
T-W-3 | Specyfika budowy układu pokarmowego psa i podstawy żywienia (trawienie i wchłanianie, wady i zalety różnych sposobów żywienia, zasady żywienia psów z różnych grup wiekowych, wybrane elementy dietetyki) | 3 |
T-W-4 | Wilk w ciele jamnika, czyli fizjologia psa domowego i innych Canidae | 3 |
T-W-5 | Rozród psa (anatomia układu rozrodczego psa i suki, fazy cyklu rujowego i ich zewnętrzne objawy, wady i zalety stosowania środków hormonalnych w regulacji cyklu rujowego u suk; blokowanie cieczki i jego skutki, nowoczesne metody diagnostyki cieczki, krycie i jego terminy, prawidłowe prowadzenie suki szczennej, ciążą i poród, postępowanie z suką rodzącą i karmiącą, wychów i pielęgnacja szczeniąt, ciąża urojona (przebieg, wpływ na sukę oraz naturalne i hormonalne metody leczenia) | 4 |
T-W-6 | Behawior psa (zachowanie socjalne szczeniąt i zwierząt młodych, fazy socjalizacji (noworodek, faza psiej socjalizacji, problemy wychowawcze z psami, behawioralne wskaźniki emocji – psia mowa, etogram psa, pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie, agresja u psów, jej rodzaje i źródła pochodzenia, organizacja socjalna psów, psy a dorośli, psy a psy, wpływ kastracji i sterylizacji na zachowanie się psa | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnych | 10 |
A-A-3 | Studiowanie polecanej literatury | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Problemowa dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji wykonanych przez studantów |
M-3 | Ćwiczenia terenowe w siedzibie TOZ-u i Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowane przez studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.1_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat biologii, w tym anatomii, fizjologii, behawioru, psa domowego | BL_2A_W01, BL_2A_W11 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLM-S-O1.1_W02 Student posiada specjalistyczną wiedzę na temat chowu psa i rozszerzoną z zakresu hodowli psów rasowych | BL_2A_W13 | P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.1_U01 Student posiada wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i potrafi ją praktycznie wykorzystać w chowie psów | BL_2A_U03 | P2A_U06 | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.1_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za naszych "braci mniejszych", oraz niebezpieczeństw płynących z hodowli psów ras agresywnych | BL_2A_K06, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.1_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat biologii, w tym anatomii, fizjologii, behawioru, psa domowego | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat biologii psa domowego |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego, potrafi wymienić zasadnicze elementy jego budowy | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat biologii psa domowego, w tym anatomii, fizjologii i behawioru | |
4,5 | Student posiada na dobrze ugruntowaną wiedzę na na temat anatomii, fizjologii i behawioru psów | |
5,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę na na temat anatomii, fizjologii i behawioru psów | |
BL_2A_BLM-S-O1.1_W02 Student posiada specjalistyczną wiedzę na temat chowu psa i rozszerzoną z zakresu hodowli psów rasowych | 2,0 | Student nie posiada żadnej wiedzy na temat chowu i hodowli psów rasowych |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat chowu psów rasowych | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych | |
4,0 | Student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych | |
4,5 | Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat chowu i podstawową na temat hodowli psów rasowych | |
5,0 | Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat chowu i hodowli psów rasowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.1_U01 Student posiada wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i potrafi ją praktycznie wykorzystać w chowie psów | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić ani zastosować terminu dobrostan w odniesieniu do psa |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić termin dobrostan w odniesieniu do psa | |
3,5 | Student potrafi wyjaśnić i zastosować praktycznie termin dobrostan w odniesieniu do psa | |
4,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu psów potrafi ją zastosować praktycznie | |
4,5 | Student posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu psów potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu schronisk dla bezdomnych zwierząt | |
5,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu psów potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i cenić stan schronisk dla zwierząt |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.1_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za naszych "braci mniejszych", oraz niebezpieczeństw płynących z hodowli psów ras agresywnych | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w nikłym stopniu | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w dużym stopniu | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, w kontaktach z psem postępuje etycznie | |
4,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, ma również świadomość niebezpieczeństw chowu i hodowli psów raz agresywnych | |
5,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za udomowione i oswojone psy w bardzo dużym stopniu, ma również świadomość niebezpieczeństw chowu i hodowli psów raz agresywnych, wyraża oceny dotyczące walk psów |
Literatura podstawowa
- Fisher J., Okiem psa, PWRiL, Warszawa, 1994
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
- O'Heare J., Zachowania agresywne u psów, Galaktyka, Warszawa, 2009
- Räber H., Encyklopedia psów rasowych, Warszawa, Wydawnictwo Multico, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Willis M.B., Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, Warszawa, 2000
- Kilcommons B., Wilson S., Mój pies świadczy o mnie, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1996