Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ćwiczenia terenowe z ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ćwiczenia terenowe z ekologii
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>, Zofia Tarasewicz <Zofia.Tarasewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT4 40 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu botaniki i zoologii oraz z biogeografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami obserwacji zwierząt w róznych środowiskach
C-2Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami odławiania zwierząt z różnych ekosystemów oraz ze sprzętem i narzędziami do odłowu i przenoszenia zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Przedstawienie harmonogramu i organizacji zajęć terenowych. Zapoznanie studentów z zasadami zaliczenia przedmiotu oraz zasadami postępowania w terenie.1
T-T-2Abiotyczne i biotyczne elementy ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Struktura troficzna. Przepływ energii i obieg materii. Równowaga biologiczna ekosystemów3
T-T-3Typy i przykłady zbiorowisk roślinnych. Uwarunkowania łączenia się roślin w zbiorowiska4
T-T-4Analiza zbiorowisk roślinnych w ekosystemch naturalnych (zbiorowiska łąkowe i kserotermiczne, zbiorowiska leśne i zaroślowe) i antropogenicznie zmienionych (pastwisko, pole uprawne, park i trawnik miejski). Zbiorowiska synantropijne5
T-T-5Zasady i i sposoby obserwacji, odławiania i konserwacji zwierząt z różnych ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem gatunków chronionych. Sprzęt i narzędzia do odłowu, prznoszenia i konserwacji zwierząt2
T-T-6Obserwacja zwierząt w różnych ekosystemach oraz odławianie zwierząt bezkręgowych nie podlegających ochronie. Oznaczanie zebranych zwierzat z wykorzystaniem kluczy4
T-T-7Obserwacja zwierząt kręgowych i bezkręgowych w środowisku wodnym. Metody poboru prób i oznaczanie zwierząt5
T-T-8Analiza abiotycznych i biotycznych elementów naturalnego ekosystemu na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego. Sposoby ochrony czynnej roślin i zwierząt.10
T-T-9Praktyczne określanie interakcji międzygatunkowych; antagonistycznych i nieantagonistycznych. Teoria długotrwałych wzajemnych interakcji Clauda Combesa w praktyce4
T-T-10Gleba i jej zasobność. Właściwości fizyczne i chemiczne gleby. Rodzaje, gatunki i systemy glebowe. Rozpoznawanie gleb2
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach40
A-T-2opracowanie wyników obserwacji wykonanych podczas zajęć terenowych, opracowanie sprawozdań w formie prezentacji20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia w terenie z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi
M-2Pokaz z wyjaśnieniem
M-3Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentapodczas zajęć terenowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń terenowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S1-39_W01
Student zna sposoby obserwacji prowadzonych w róznych środowiskach oraz ma wiedzę dotyczacą zasad, metod i narzędzi służących do poboru prób roślin i zwierząt
BL_1A_W05, BL_1A_W13P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S1-39_U01
Student potrafi posługiwać się sprzętem do obserwacji i odławiania zwierząt.Umie posługiwać się podstawowymi metodami obserwacji i badań ekologicznych
BL_1A_U03P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S1-39_K01
Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadmi etyki i z zaangażowaniem prowadzi obserwacje i analizy ekologiczne
BL_1A_K03, BL_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08T-T-1M-1S-1

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S1-39_K01
Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadmi etyki i z zaangażowaniem prowadzi obserwacje i analizy ekologiczne
2,0
3,0Student wykazuje zdyscyplinowanie i zaangażowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999
  2. Eugene P. Odum, Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Alicji Kurnatowskiej, Ekologia i jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997
  2. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska, Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Poznań - Warszawa, 1999

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Przedstawienie harmonogramu i organizacji zajęć terenowych. Zapoznanie studentów z zasadami zaliczenia przedmiotu oraz zasadami postępowania w terenie.1
T-T-2Abiotyczne i biotyczne elementy ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Struktura troficzna. Przepływ energii i obieg materii. Równowaga biologiczna ekosystemów3
T-T-3Typy i przykłady zbiorowisk roślinnych. Uwarunkowania łączenia się roślin w zbiorowiska4
T-T-4Analiza zbiorowisk roślinnych w ekosystemch naturalnych (zbiorowiska łąkowe i kserotermiczne, zbiorowiska leśne i zaroślowe) i antropogenicznie zmienionych (pastwisko, pole uprawne, park i trawnik miejski). Zbiorowiska synantropijne5
T-T-5Zasady i i sposoby obserwacji, odławiania i konserwacji zwierząt z różnych ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem gatunków chronionych. Sprzęt i narzędzia do odłowu, prznoszenia i konserwacji zwierząt2
T-T-6Obserwacja zwierząt w różnych ekosystemach oraz odławianie zwierząt bezkręgowych nie podlegających ochronie. Oznaczanie zebranych zwierzat z wykorzystaniem kluczy4
T-T-7Obserwacja zwierząt kręgowych i bezkręgowych w środowisku wodnym. Metody poboru prób i oznaczanie zwierząt5
T-T-8Analiza abiotycznych i biotycznych elementów naturalnego ekosystemu na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego. Sposoby ochrony czynnej roślin i zwierząt.10
T-T-9Praktyczne określanie interakcji międzygatunkowych; antagonistycznych i nieantagonistycznych. Teoria długotrwałych wzajemnych interakcji Clauda Combesa w praktyce4
T-T-10Gleba i jej zasobność. Właściwości fizyczne i chemiczne gleby. Rodzaje, gatunki i systemy glebowe. Rozpoznawanie gleb2
40

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach40
A-T-2opracowanie wyników obserwacji wykonanych podczas zajęć terenowych, opracowanie sprawozdań w formie prezentacji20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S1-39_W01Student zna sposoby obserwacji prowadzonych w róznych środowiskach oraz ma wiedzę dotyczacą zasad, metod i narzędzi służących do poboru prób roślin i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S1-39_U01Student potrafi posługiwać się sprzętem do obserwacji i odławiania zwierząt.Umie posługiwać się podstawowymi metodami obserwacji i badań ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S1-39_K01Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadmi etyki i z zaangażowaniem prowadzi obserwacje i analizy ekologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Treści programoweT-T-1Przedstawienie harmonogramu i organizacji zajęć terenowych. Zapoznanie studentów z zasadami zaliczenia przedmiotu oraz zasadami postępowania w terenie.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia w terenie z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentapodczas zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zdyscyplinowanie i zaangażowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0