Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość fizyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z fizyki w zakresie realizowanego materiału, przybliżenie wiedzy o fundamentalnych i uniwersanych właściwościach materii w otaczającym nas świecie. |
C-2 | Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów fizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników oraz szacowania niepewności pomiarów różnymi metodami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia z optyki. | 2 |
T-L-2 | Ćwiczenia z fizyki cząsteczkowej i mechaniki płynów. | 4 |
T-L-3 | Pomiary kalorymetryczne | 3 |
T-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do fizyki, podstawowe zjawiska i procesy fizyczne. Międzynarodowy Układ Jednostek Miar SI. | 2 |
T-W-2 | Podstawy mechaniki klasycznej | 2 |
T-W-3 | Podstawy statyki i mechaniki płynów. Elementy fizyki cząsteczkowej. | 2 |
T-W-4 | Elementy termodynamiki fenomenologicznej i statycznej. Mechanizmy transportu ciepła. Termoregulacja. | 3 |
T-W-5 | Elementy optyki geometrycznej i falowej. Przyrządy optyczne i i ch zastosowanie w biologii | 2 |
T-W-6 | Elektryczne i magnetyczne właściwości materii. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Konsultacje | 10 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium. | 8 |
A-L-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki wykładów. | 10 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | konsultacje | 3 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-B2_W01 W zakresie wiedzy student zna i rozumie, definiuje, opisuje i wyjaśnia zjawiska i procesy fizyczne w zakresie realizowanego materiału. | BL_1A_W01, BL_1A_W02 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7 | M-2, M-1 | S-3, S-4 |
BL_1A_BL-S-B2_W02 Student zna zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Używa podstawowe przyrządy pomiarowe do przeprowadzenie pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów, szacuje niepewność otrzymanych wyników. | BL_1A_W01, BL_1A_W02 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03 | C-1, C-2 | — | M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-B2_U01 Student potrafi opisać zjawiska fizyczne z zakresu realizowanego materiału. | BL_1A_U02 | P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-4 |
BL_1A_BL-S-B2_U02 Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność. | BL_1A_U01, BL_1A_U02 | P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2 | — | M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-B2_K01 Student wykazuje zrozumienie ważności procesów fizycznych w przyrodzie. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-S-B2_K02 Student jest zdolny do pracy w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy własnej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | BL_1A_K03, BL_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08 | C-2 | — | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-B2_W01 W zakresie wiedzy student zna i rozumie, definiuje, opisuje i wyjaśnia zjawiska i procesy fizyczne w zakresie realizowanego materiału. | 2,0 | niezadowalająca wiedza z zakresu realizowanego materiału |
3,0 | student wykazuje minimum wiedze z zakresu realizowanego materiału | |
3,5 | student ma zadowalającą wiedzę z realizowanego materiału | |
4,0 | student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu realizowanego materiału | |
4,5 | student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu realizowanego materiału | |
5,0 | student ma znakomitą wiedzę z zakresu całego realizowanego materiału | |
BL_1A_BL-S-B2_W02 Student zna zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Używa podstawowe przyrządy pomiarowe do przeprowadzenie pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów, szacuje niepewność otrzymanych wyników. | 2,0 | Student nie zna zasad wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, interpretowania wyników i nie wie jak oszacować niepewności pomiarów, Nie zna zasad prezentacji wyników swoich pomiarów. |
3,0 | Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych ale potrzebuje pomocy nauczyciela. Przezentuje "suche" wyniki. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów. Wiedza teoretyczna studenta jest ograniczona do zagadnień przedstawionych w obowiązującym skrypcie. | |
3,5 | Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych i wykonuje je samodzielnie. Przezentuje wyniki, wyciąga proste wnioski. Nie umie oszacować niepewności pomiarów. Wiedza teoretyczna studenta jest szersza w odniesieniu do połowy wykonywanych ćwiczeń od zagadnień umieszczonych w postaci opisów do ćwiczeń w obowiązującym skrypcie. | |
4,0 | Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów. Student ma wiedzę teoretyczną szerszą w odniesieniu do 3/4 wykonanych ćwiczeń niż ta umieszczona w w postaci opisów do ćwiczeń w obowiązującym skrypcie. | |
4,5 | Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Zna zasady szacowania niepewności pomiarów metodami statystycznymi. Student ma bardzo dobrą wiedzę teoretyczną. | |
5,0 | Student zna zasady wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami. Student ma we wszystkich przypadkach wiedzę szerszą na temat zagadnień realizowanych na ćwiczeniach, niz to podaje skrypt. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-B2_U01 Student potrafi opisać zjawiska fizyczne z zakresu realizowanego materiału. | 2,0 | niezadawalające umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych |
3,0 | zadawalające umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych. | |
3,5 | dostateczne umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych. | |
4,0 | dobre umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych. | |
4,5 | bardzo dobre umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych. | |
5,0 | znakomite umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych. | |
BL_1A_BL-S-B2_U02 Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych,nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich pomiarów. |
3,0 | Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Przezentuje "suche" wyniki bez umiejętność ich ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student potrafi obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i samodzielnie wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Przezentuje wyniki, formułuje prawidłowe wnioski. | |
4,0 | Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potrafi przeprowadzić dyskusję osiągniętych wyników. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów. | |
4,5 | Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi. | |
5,0 | Student obsługuje samodzielnie przyrządy pomiarowe i wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych a także proponuje modyfikacje w układzie pomiarowym. Potrafi efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-B2_K01 Student wykazuje zrozumienie ważności procesów fizycznych w przyrodzie. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | 2,0 | student nie jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz nie wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie. |
3,0 | student w stopniu zadawalającym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie. | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie. | |
4,0 | student w stopniu dobrym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie. | |
4,5 | student w stopniu bardzo dobrym jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz wykazuje zrozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie. | |
5,0 | student ma znakomite kompetencje społeczne, jest świadom ważności procesów biofizycznych w otaczającym nas świecie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
BL_1A_BL-S-B2_K02 Student jest zdolny do pracy w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy własnej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole. Nie wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Wykazuje przeważnie odpowiedzialność za powierzany sprzet. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych. | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Szanuje pracę własną i innych. | |
4,0 | Student chętnie pracuje w zespołe. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet. Szanuje pracę własną i innych. | |
4,5 | Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | |
5,0 | Student jest kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzet, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. |
Literatura podstawowa
- Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2001
- Skorko M., Fizyka, PWN, Warszawa, 1982, 8
Literatura dodatkowa
- Hewiit P. G., Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010, 3
- red. Gołębiowska D., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki z elementami biofizyki i agrofizyki, wydawnictwo AR, Szczecin, 1996