Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Kriogenika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kriogenika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość fizjologii, biologii komórki i biofizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą, znaczeniem i zastosowaniem kriogeniki |
C-2 | Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji z zakresu nauczanych zagadnień. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ciekły azot jako środek chłodzący w badanich podstawowych i praktycznym zastosowaniu kriogeniki. Inne środki chłodzące | 1 |
T-A-2 | Zmiany właściwości fizykochemicznych i biologicznych materiałów i organizmów w niskich temperaturach | 1 |
T-A-3 | Przyrządy i urządzenia do kriochirurgii i krioterapii | 1 |
T-A-4 | Kriobanki. Bezpieczeństwo, ekonomia i technika informatyczna | 1 |
T-A-5 | Zastosowanie praktyczne kriokonserwacji- w hodowli zwierząt, przechowywaniu krwi pępowinowej, kriogenika w przemyśle spożywczym. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy kriobiologii. Główne obszary zastosowania kriogeniki | 1 |
T-W-2 | Badania podstawowe i trendy rozwojowe w obszarze kriomedycyny | 1 |
T-W-3 | Kriokonserwacja prób biologicznych w hodowli zwierząt i medycynie regeneratywnej | 1 |
T-W-4 | Kriochirurgia w medycynie weterynaryjnej -stan obecny i perspektywy. Krioterapia u ludzi i zwierząt | 1 |
T-W-5 | Kriokonserwacja systemów biologicznych. Zadania kriobiologii w inzynierii tkankowej. Procesy fizykochemiczne zachodzące w układach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Zapoznanie się z tematyką poruszaną na ćwiczeniach | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie teoretyczne i prezentacja referatu z tematyki ćwiczeń lub przeprowadenie demonstracji na ćwiczeniach | 8 |
A-A-4 | Konsultacje | 5 |
A-A-5 | Weryfikacja przygotowanego matweriału | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | Zebranie materiałów i przygotowanie referatu | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia materiału wykładowego | 12 |
A-W-4 | Konsultacje | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnianie i wyjaśnianie |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna związana z poruszaną tematyką zajęć |
M-4 | Prezentacja multimedialna |
M-5 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu oraz dyskusji na temat przedstawionego referatu w gronie uczestników zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Odpowiedzi pisemne na zadane przez prowadzącego pytania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniowac pojęcie "kriogenika", wymienić i scharakteryzować obszary jej zastosowania oraz objaśnić jej znaczenie w różnych dziedzinach (przemysł spożywczy, medycyna, rolnictwo) | BL_1A_W17, BL_1A_W19 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zastosować niskie temperatury do różnych celów (konserwacja żywności, przechowywanie materiału biologicznego, krioterapia), przygotować materiał do kriokonserwacji, dobrać odpowiednią procedurę. | BL_1A_U05, BL_1A_U02 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-5, T-A-5 | M-4, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.3_K01 Po zakończeniu przedmiotu student posiada świadomość potrzeby stosowania i rozwijania nowych technologii, postrzega relacje między procesami i zjawiskami biologicznymi zachodzącymi na poziomie komórkowym a efektami ich i modyfikacji i wykorzystania w aspekcie aplikacyjnym i badawczym | BL_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K04 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-A-4 | M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniowac pojęcie "kriogenika", wymienić i scharakteryzować obszary jej zastosowania oraz objaśnić jej znaczenie w różnych dziedzinach (przemysł spożywczy, medycyna, rolnictwo) | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować pojęcia "kriogenika". |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić istotę kriogeniki i ogólnie obszary zastosowania | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienićobszary zastosowania oraz metody stosowane w kriogenice | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić szczegółowo obszary jej zastosowania, metody stosowane w kriogenice oraz wie, jakie urządzenia i materiały są stosowane w kriokonserwacji. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić obszary zastosowania, metody stosowane w kriogenice oraz wie, jakie urządzenia i materiały są stosowane w kriokonserwacj, zna procesy fizykochemiczne zachodzące w obiektach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania .. | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić obszary zastosowania, metody stosowane w kriogenice oraz wie, jakie urządzenia i materiały są stosowane w kriokonserwacj, zna procesy fizykochemiczne zachodzące podczas zamrażania i rozmrażania w obiektach biologicznych. Potrafi przedstawić perspektywy rozwoju kriogeniki oraz nowe obszary zastosowań.. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zastosować niskie temperatury do różnych celów (konserwacja żywności, przechowywanie materiału biologicznego, krioterapia), przygotować materiał do kriokonserwacji, dobrać odpowiednią procedurę. | 2,0 | Student nie potrafi podać, w jaki spsosób i gdzie stosuje sie kriogenikę. |
3,0 | Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. | |
3,5 | Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Wie, jak zmieniają sie właściwoci materiałów w niskich temperaturach.Potrafi wybrać odpowiednia procedurę do zadanego celu. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania | |
4,0 | Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania. Wie, jak zmieniają sie właściwości materiałów w niskich temperaturach i jak zapobiegać tym zmianom. | |
4,5 | Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu.Student potrafi wybrać odpowiednie czynniki chłodzące do różnych procedur zamrażania. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu. Wie, jak zmieniają sie właściwoci materiałów w niskich temperaturach i jak zapobiegać tym zmianom. Umie przygotować wybrany materiał biologiczny do kriokonserwacji. | |
5,0 | Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu. Student potrafi wybrać odpowiednie czynniki chłodzące do róznych procedur zamrażania. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania. Wie, jak zmieniają sie właściwoci materiałów w niskich temperaturach i jak zapobiegać tym zmianom.Umie przygotować materiał biologiczny do kriokonserwacji i przeprowadzić kriokonserwacje wybranego materiału. Wie o najważniejsztch zasadach prowadzenia kriobanku. Wie, jakie procesy fizyko-chemiczne sa istotne w wybranych procedurach kriokonserwacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O11.3_K01 Po zakończeniu przedmiotu student posiada świadomość potrzeby stosowania i rozwijania nowych technologii, postrzega relacje między procesami i zjawiskami biologicznymi zachodzącymi na poziomie komórkowym a efektami ich i modyfikacji i wykorzystania w aspekcie aplikacyjnym i badawczym | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić istoty kriogeniki i jej zastosowania, |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić istotę kriogeniki i jej zastosowanie. Potrafi ocenić jej wartość w różnych obszarach zastosowania praktycznego.. | |
3,5 | Student potrafi wyjaśnić istotę kriogeniki i jej zastosowanie. Potrafi ocenić jej wartość w różnych obszarach zastosowania praktycznego i naukowo-badawczego.. | |
4,0 | Student potrafi wyjaśnić istotę kriogeniki i jej zastosowanie. Potrafi ocenić jej wartość w różnych obszarach zastosowania praktycznego i naukowo-badawczego. Potrafi wytłumaczyć zalety i zagrożenia wynikające ze stosowania kriogeniki. | |
4,5 | Student potrafi odpowiednio ocenić znaczenie kriogeniki w róznych dziedzinach życia. Wie, w jakim kierunku zmierza rozwój kriogeniki. Potrafi wytłumaczyć zalety i zagrożenia wynikające ze stosowania kriogeniki oraz ocenić przydatność kriogeniki w różnych obszarach zastosowania w perspektywie wieloletniej. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę na temat kriogeniki na forum publicznym. | |
5,0 | Student potrafi odpowiednio wyjaśnić znaczenie kriogeniki w róznych dziedzinach życia. Wie, w jakim kierunku zmierza rozwój kriogeniki. Zna zalety i zagrożenia wynikające ze stosowania kriogen Potrafi ocenić przydatność kriogeniki w różnych obszarach zastosowania w perspektywie wieloletniej. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę na temat kriogeniki na forum publicznym. Ma kreatywne podejście do prezentowanych zagadnień. |
Literatura podstawowa
- M. Chorowski, „Kriogenika w zastosowaniach przemysłowych, medycznych i badawczych”, Chłodnictwo i Klimatyzacja, 2005, 1
- Narkiewicz T., Praktyczne zastosowanie krioterapii, 2006, Acta Bio-Optica et InformaticaMedica, 2006, 4, 12
- Bauer J., Skrzypek A, Fizjologiczne podstawy krioterapii, Medycyna, Lasery Komputer, 1997, 3, 116-119
- Waszkiewicz Ł., , „Przechowywanie i transport narządów ludzkich przeznaczonych do przeszczepu, Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna, 2007, 5, 205-210