Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia chemiczna - procesy przemysłu syntezy chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia chemiczna - procesy przemysłu syntezy chemicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>, Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>, Ryszard Ukielski <Ryszard.Ukielski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna i niorganiczna I i II |
W-2 | Chemia organiczna I i II |
W-3 | Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego |
W-4 | Chemia fizyczna I i II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemyśle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami fizykochemicznymi, kinetyką omawianych procesów przemysłu syntezy chemicznej |
C-3 | Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego |
C-4 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami obliczeń bilansowych na przykładzie prostych procesów przemysłowych, doboru odpowiednich urzadzeń przemysłowch do przeprowadzenia określonych procesów lub operacji jednostkowych |
C-5 | Zapoznanie studenta z ideami zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcia podstawowe. masa reakcyjna i jej skład (sposoby wyrażania stężeń składników w mieszaninie), kryteria oceny przebiegu procesu; stopień przemiany, liczba postępu reakcji, wydajność i selektywność procesu, zdolność produkcyjna i przerobowa reaktora, przykłady obliczeń. | 6 |
T-A-2 | Bilans stechiometryczny procesu, przykłady obliczeń. | 4 |
T-A-3 | Zagadnienia termodynamiczne: ciepło molowe, entalpia molowa, wartości standardowe funkcji termodynamicznych, entalpia reakcji, entropia reakcji, ciepło przemian fizycznych, metody addytywne obliczania ciepeł tworzenia poszczególnych reagentów, przykłady obliczeń. | 10 |
T-A-4 | Obliczenia bilansowe na przykładzie technologii polimerów kondensacyjnych i addycyjnych. | 4 |
T-A-5 | Bilansowanie mas i ciepeł procesów jednostkowych. Projektowanie instalacji przemysłowych polimerów wielkotonażowych. | 6 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Procesy oczyszczania gazów przemysłowych | 7 |
T-L-2 | Badanie kinetyki reakcji syntezy amoniaku | 7 |
T-L-3 | Oczyszczanie ścieków przemysłowych metodą adsorpcji oraz metodami membranowymi | 6 |
T-L-4 | Polimeryzacja blokowa PMMA | 6 |
T-L-5 | Synteza poli(tereftalanu etylenu) w skali ćwierćtechnicznej | 7 |
T-L-6 | Synteza i wykorzystanie kauczuku naturalnego EPDM w produkcji opon | 7 |
T-L-7 | Otrzymywanie utwardzaczy żywić epoksydowych na drodze aminolizy i aminoglikolizy PET | 7 |
T-L-8 | Oczyszczanie ścieków metodą adsorpcji | 7 |
T-L-9 | Epoksydowanie alkoholu allilowego na katalizatorze zeolitowym TS-1 | 7 |
T-L-10 | Kataliza homogeniczna. | 7 |
T-L-11 | Synteza rozpuszczalnikowych poliakrylanowych klejów samoprzylepnych | 7 |
75 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problematyka dyscypliny technologia chemiczna. Zagadnienia podstawowe, kierunki rozwoju | 2 |
T-W-2 | Technologia wytwrzania kwasu siarkowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza). | 4 |
T-W-3 | Technologie wytwarzania związków azotowych ( amoniak, kwas azotowy, mocznik, azotan amonu) | 12 |
T-W-4 | Technologie wytwarzania kwasu fosforowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza). | 2 |
T-W-5 | Przemysłowe metody wytwarzania gazów syntezowych (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza). | 5 |
T-W-6 | Produkcja sody (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza). | 2 |
T-W-7 | Technologie wytwarzania bieli tytanowej (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza). | 3 |
T-W-8 | Technologie otrzymywania gazu syntezowego. Konwersja węglowodorów parą wodną. Utleniająca Konwersja węglowodorów parą wodną. Zgazowanie węgla i pozostałości ropnych. Podstawowe kierunki wykorzystania gazu syntezowego. | 6 |
T-W-9 | Technologie otrzymywania metanolu z gazu syntezowego. Zastosowania wodoru w przemyśle chemicznym. | 2 |
T-W-10 | Hydroformylowanie alkenów - synteza okso. | 2 |
T-W-11 | Otrzymywanie węglowodorów w oparciu o gaz syntezowy. Synteza Fischera-Tropsha. Zastosowania tlenku węgla w syntezie organicznej - procesy karbonylowania. | 2 |
T-W-12 | Selektywne procesy redukcji i uwodornienia. | 1 |
T-W-13 | Utlenianie i odwodornienie utleniające. Utlenianie tlenem lub powietrzem lw obecności katalizatorów lub czynnikami chemicznymi. | 2 |
T-W-14 | Technolologie utleniania p-ksylenu do kwasu tereftalowegoi tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego. | 2 |
T-W-15 | Technologie otrzymywania aldehydu octowego metodą Wackera i otrzymywanie ketonów. | 2 |
T-W-16 | Otrzymywanie tlenku etylenu i jego znaczenie w produkcji środków powierzchniowo-czynnych. | 1 |
T-W-17 | Otrzymywanie bezwodnika octowego i produkcje kwasu octowego. | 2 |
T-W-18 | Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu. Znaczenie fenolu w technologii organicznej. | 2 |
T-W-19 | Chlorowe i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu. | 2 |
T-W-20 | Otrzymywanie wyższych kwasów tłuszczowych w oparciu o parafinę i metodami alternatywnymi. | 2 |
T-W-21 | Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i w oparciu o metody hydratacji etylenu. | 2 |
T-W-22 | Podstawowe definicje z chemii polimerów (polimer, rodzaje i źródła pozyskiwania monomerów, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg różnych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojęcie ciężaru cząsteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich ciężarów cz., polidyspersja i stopień polidyspersji, stopień polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, tworzenie nazw polimerów, klasyfikacja tworzyw polimerowych), | 4 |
T-W-23 | Mechanizmy polireakcji, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa, cechy charakterystyczne, etapy polimeryzacji, rodzaje inicjatorów | 2 |
T-W-24 | Metody polimeryzacji: blokowa, blokowo-strąceniowa, w roztworze, rozpuszczalnikowo-strąceniowa, w zawiesinie, emulsyjna (szczegółowe omówienie poszczególnych etapów), w fazie gazowej | 4 |
T-W-25 | Reaktory polimeryzacji | 2 |
T-W-26 | Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie poliolefin: | 2 |
T-W-27 | Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie polimerów winylowych | 2 |
T-W-28 | Najbardziej rozpowszechnione metody przetwórstwa termoplastów | 2 |
T-W-29 | Polimery kondensacyjne, sposoby klasyfikacji polimerów wg: zachowania podczas ogrzewania, charakteru reakcji, mechanizmu reakcji. | 2 |
T-W-30 | Metody prowadzenia polireakcji stopniowych; w stopie, w fazie stałej, w masie, w procesie przetwórstwa, w roztworze, na granicy faz. Kinetyka polikondensacji, różnice w mechanizmie polimeryzacji łańcuchowej i stopniowej, pojęcie funkcyjności. | 4 |
T-W-31 | Poliestry: technologie surowców, technologia PET, technologia PBT, poliestry aromatyczne i alifatyczne. Poliamidy: technologie surowców, technologia PA 6, technologia PA 66, aramidy. | 3 |
T-W-32 | Poliuretany: technologie surowców, technologia PUE, technologia włókien wysokoelastycznych, poliuretany; aromatyczne i alifatyczne, sztywne i wysokoelastyczne. Poliwęglany, poliimidy, polisiloksany; przemysłowe metody polikondensacji, specyficzne właściwości i metody przetwórstwa tych polimerów. | 3 |
90 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | przygotownie do zajęć i kolokwium | 18 |
48 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 75 |
A-L-2 | przygotownie do zajęć i zaliczenia | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 90 |
A-W-2 | Egzamin | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 11 |
102 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia sprawdzające aktualny stan wiedzy, kartkówki pozwalające ocenić przygotownie do ćwiczeń przedmiotowych i laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C09_W01 ma ugruntowaną wiedzę w zakresie kinetyki i katalizy procesów chemicznych oraz termodynamiki | TCH_1A_W08 | T1A_W03 | InzA_W02 | C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-L-2, T-L-10 | M-2, M-3 | S-1 |
TCH_1A_C09_W02 ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego | TCH_1A_W13 | T1A_W05 | InzA_W05 | C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-12, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27, T-W-28, T-W-29, T-W-30, T-W-32, T-W-31 | M-1 | S-3 |
TCH_1A_C09_W03 ma wiedzę na temat podstawowych przemysłowych technologii chemicznych | TCH_1A_W06 | T1A_W02, T1A_W05 | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-12, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27, T-W-28, T-W-29, T-W-30, T-W-32, T-W-31 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C09_U01 potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski | TCH_1A_U08 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-3 | S-2, S-1 |
TCH_1A_C09_U02 potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej | TCH_1A_U10 | T1A_U09 | InzA_U02 | C-4 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C09_K01 Student samodzielnie potrafi stosować idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych | TCH_1A_K05 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-5 | T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-12, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27, T-W-28, T-W-29, T-W-30, T-W-32, T-W-31 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C09_W01 ma ugruntowaną wiedzę w zakresie kinetyki i katalizy procesów chemicznych oraz termodynamiki | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%. |
3,0 | Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%. | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%. | |
TCH_1A_C09_W02 ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego | 2,0 | Student nie zna podstwowych problemów omawianych procesów przemysłu chemicznego oraz kierunków ich rozwoju. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%. |
3,0 | Student zna podstwowe problemy omawianych procesów przemysłu chemicznego oraz kierunki ich rozwoju. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%. | |
3,5 | Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%. | |
4,0 | Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%. | |
4,5 | Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%. | |
5,0 | Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%. | |
TCH_1A_C09_W03 ma wiedzę na temat podstawowych przemysłowych technologii chemicznych | 2,0 | Student nie zna głównych operacji i procesów jednostkowych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%. |
3,0 | Student zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%. | |
3,5 | Student zna w stopniu większym, niż dostateczny, główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%. | |
4,0 | Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%. | |
4,5 | Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych, potrafi analizować schemat technologiczny procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%. | |
5,0 | Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych, potrafi schemat technologiczny procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C09_U01 potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskanych wyników i wyciagać poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60 %. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, ma problemy z wyciągnięciem poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60 %. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie90%. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%. | |
TCH_1A_C09_U02 potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60 %. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60 %. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 70 %. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 80 %. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 90 %. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 98 %. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C09_K01 Student samodzielnie potrafi stosować idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych | 2,0 | Student nie zna idei zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Nie widzi konieczności podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych. Wiedza na ten temat jest na poziomie poniżej 60 %. |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. | |
3,5 | Student w stopniu wyższym niż dostateczny zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. | |
4,0 | Student zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi konieczności podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych. | |
4,5 | Student zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi konieczności podnoszenia wiedzy i kwalifikacji na temat nowych rozwiązań technologicznych. | |
5,0 | Student zna i potrafi samodzielnie stosowac idee zrównoważonego rozwoju w technologii chemicznej |
Literatura podstawowa
- J. Kępiński, Technologia chemiczna nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1984
- E. Bortel, H. Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, warszawa, 1992
- W. Szlezyngier, Tworzywa Sztuczne (chemia, technologia wytwarzania, właściwości, przetwórstwo, zastosowanie) t. 1-3, Wydaw. Oświatowe FOSZE, Rzeszów, 1998
- J. Pielichowski, J. Puszyński, Technologia Tworzyw Sztucznych, Wydaw. Naukowo-Techniczne, warszawa, 2003
- J. Molenda, E. Grzywa, Technologie podstawowych syntez chemicznych t.1 i t.2, WNT, warszawa, 1996
- R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, technologia chemiczna organiczna, Akademia Ekonomiczna, Wrocław, 1992
- K. Szmidt-Szałkowski, J. Sentek, J. Raabe, E. Bobryk, Podstawy technologii chemicznej. Procesy w przemyśle nieorganicznym, Oficyna wydawnicza politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- J.F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- J. Szarawara, A. Gawdzik, J. Skrzypek, Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 1990
- St. Ropuszyński, Chemia i technologia podstawowej syntezy organicznej, PWN, warszawa, 1988