Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych
Sylabus przedmiotu Technologie bezodpadowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie bezodpadowe | ||
Specjalność | Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z zakresu chemii fizycznej i organicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie wiedzy z zakresu tworzenia technologii bezodpadowych i niskoodpadowych, zwłaszcza w zakresie procesów chlorowania, sulfonowania, technologii realizowanych przy użyciu nadtlenku wodoru. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie jonów chlorkowych w różnych wodach powierzchniowych z zastosowaniem elektrody jonoselektywnej. | 10 |
T-L-2 | Oznaczanie węglowodorów aromatycznych w wodach metodą chromatografii gazowej. | 5 |
T-L-3 | Oznaczanie fenoli w ściekach z zakładów koksochemicznych. | 5 |
T-L-4 | Oznaczanie lotnych związków organicznych w powietrzu metodą chromatografii gazowej i i spektrofotometrii w podczerwieni. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe koncepcje technologii mało- i bezodpadowych. Technologie skojarzone jako metoda ograniczenia emisji i zrzutów zanieczyszczeń. | 3 |
T-W-2 | Możliwości integracji pracy kilku wytwórni w celu zamknięcia obiegów i eliminacji odpadów na przykładzie produkcji oksiranów. | 4 |
T-W-3 | Możliwości bezodpadowego sulfonowania związków aromatycznych. | 3 |
T-W-4 | Aktualne i perspektywiczne technologie oczyszczania ścieków za pomoca nadtlenku wodoru. | 3 |
T-W-5 | Bezodpadowe procesy chlorowania, wykorzystanie chloru w procesach chemicznych. Problem pochodnych dioksyn i benzofuranów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 14 |
A-L-3 | Zaliczenia. | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 23 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i klasyczna metoda problemowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy studenta po zakończeniu wykładów na reprezentatywnej próbie zdefiniowanych efektów kształcenia. |
S-2 | Ocena formująca: Pisemny sprawdzian wiedzy po dwóch wykładach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-06a_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz oceny wpływu na środowisko. | KOS_2A_W03 | T2A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
KOS_2A_C03-06a_W02 Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska. Zna technologie inżynierskie w zakresie inżynierii i technologii ochrony środowiska. | KOS_2A_W10, KOS_2A_W15 | T2A_W07 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-06a_W03 Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze, nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne. | KOS_2A_W05 | T2A_W02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-06a_W04 Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia. | KOS_2A_W08 | T2A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-06a_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. | KOS_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-06a_U02 Potrafi zgodnie z obowiązującymi przepisami opracować szczegółową dokumentację wyników eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego lub dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonego kierunku studiów. | KOS_2A_U04 | T2A_U03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-06a_U03 Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej. Potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska | KOS_2A_U09, KOS_2A_U10 | T2A_U07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-06a_U04 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć eksploatować, dobierać urzadzenia, przygotowywać dokumentację do zmian w aktualnie eksploatowanych liniach technologicznych i urządzeniach ochrony środowiska. Szczególnie dotyczy to technologii bezodpadowych związanych z technologiami chlorowania, sulfonowania, technologiami stosującymi nadtlenek wodoru i technologiami pracującymi w systemach zintegrowanych. | KOS_2A_U15 | T2A_U12 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-06a_K01 W wwyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy i odpowiedzialności za skutki działalności inzynierskiej. | KOS_2A_K03 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-2 |
KOS_2A_C03-06a_K02 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia | KOS_2A_K06, KOS_2A_K08 | T2A_K05, T2A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-06a_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz oceny wpływu na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Podstawowe wiadomosci z zakresu technologii energetycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-06a_W02 Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska. Zna technologie inżynierskie w zakresie inżynierii i technologii ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Podstawowe urządzenia w energetyce ochrony środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-06a_W03 Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze, nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne. | 2,0 | |
3,0 | Zna powiazania ochrony środowiska z innymi rodzajami przemysłu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-06a_W04 Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia. | 2,0 | |
3,0 | Zna kierunki rozwoju przemysłu w zakresie technologii chemicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-06a_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. | 2,0 | |
3,0 | Student ma umiejętność przedstawiania, analizy technologii bezodpadowych, zwłaszcza realizowanych w przemyśle chemicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-06a_U02 Potrafi zgodnie z obowiązującymi przepisami opracować szczegółową dokumentację wyników eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego lub dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonego kierunku studiów. | 2,0 | |
3,0 | Student ma umiejętność przedstawiania, analizy technologii bezodpadowych, zwłaszcza realizowanych w przemyśle chemicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-06a_U03 Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej. Potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student ma umiejętność przedstawiania, analizy technologii bezodpadowych, zwłaszcza realizowanych w przemyśle chemicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-06a_U04 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć eksploatować, dobierać urzadzenia, przygotowywać dokumentację do zmian w aktualnie eksploatowanych liniach technologicznych i urządzeniach ochrony środowiska. Szczególnie dotyczy to technologii bezodpadowych związanych z technologiami chlorowania, sulfonowania, technologiami stosującymi nadtlenek wodoru i technologiami pracującymi w systemach zintegrowanych. | 2,0 | Nie potrafi przedstawić technologii bezodpadowych, zwłaszcza realizowanych w przemyśle chemicznym. |
3,0 | Student ma umiejętność przedstawiania, analizy technologii bezodpadowych, zwłaszcza realizowanych w przemyśle chemicznym. | |
3,5 | Student ma umiejetność przedstawiania , analizy technologii bezodpadowych, zwłaszcza realizowanych w przemyśle chemicznym, integracji technologii pokrewnych do przemysłu chemicznego. | |
4,0 | Student ma umiejetność przedstawiania , analizy technologii bezodpadowych, zwłaszcza realizowanych w przemyśle chemicznym, integracji technologii pokrewnych do przemysłu chemicznego, technologii produkcji oksiranów. | |
4,5 | Student ma umiejetność przedstawiania , analizy technologii bezodpadowych, zwłaszcza realizowanych w przemyśle chemicznym, integracji technologii pokrewnych do przemysłu chemicznego, technologii produkcji oksiranów, technologii sulfonowania. | |
5,0 | Student ma umiejetność przedstawiania , analizy technologii bezodpadowych, zwłaszcza realizowanych w przemyśle chemicznym, integracji technologii pokrewnych do przemysłu chemicznego, technologii produkcji oksiranów, technologii sulfonowania, chlorowania, chlorowodorowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-06a_K01 W wwyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy i odpowiedzialności za skutki działalności inzynierskiej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić efekty działalności inżynierskiej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-06a_K02 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia | 2,0 | |
3,0 | Przestrzega zasad etyki zawodowej i formułuje zasady postępowania zgodne z potrzebami społecznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M.Bartkowiak, E.Milchert, G.Lewandowski, Kierunki w rozwoju technologii przemysłu chemicznego, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, pierwsze
- E.Milchert, Technologie produkcji chloropochodnych organicznych. Utylizacja odpadów, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod red. E.Szczepaniec-Cięciak, P.Kościelniak, Chemia środowiska - ćwiczenia i seminaria, cz. 1 i 2, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 1999, pierwsze