Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Biotechnologie w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologie w ochronie środowiska | ||
Specjalność | Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Tomaszewska <Maria.Tomaszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>, Maria Tomaszewska <Maria.Tomaszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ukończony kurs z biologii |
W-2 | ukończony kurs z biochemii |
W-3 | ukończony kurs z podstaw ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami z udziałem mikroorganizmów zachodzącymi w środowisku z podstawami wykorzystania mikroorganizmów w technologiach służących ochronie środowiska |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami wykorzystania mikroorganizmów w technologiach służących ochronie środowiska |
C-3 | Zapoznanie studentów z technologiami prowadzonymi z wykorzystaniem mikroorganizmów (biotechnologii) w ochronie środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie fermentacji alkoholowej z użyciem różnych substratów. | 3 |
T-L-2 | Skrining mikroorganizmów występujących w wodzie i powietrzu z użyciem różnych podłoży. | 3 |
T-L-3 | Aktywność enzymów jako kryterium oceny skażenia mikroorganizmami. | 3 |
T-L-4 | Wykorzystanie fotokatalizy w procesach dezynfekcji wody. | 3 |
T-L-5 | Zastosowanie technik elektroforetycznych w biotechnologii. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fitoremediacja. | 2 |
T-W-2 | Usuwanie metali ciężkich ze ścieków przy udziale mikroorganizmów. | 3 |
T-W-3 | Biokopalnictwo (bioługowanie) metali. Bioodsiarczanie węgla. | 3 |
T-W-4 | Oczyszczanie ścieków metodą osadu czynnego i złóż biologicznych. | 2 |
T-W-5 | Mikrobiologiczne uzdatnianie wody. Biotechnologiczne zagospodarowanie osadów ściekowych i odpadów. | 2 |
T-W-6 | Podstawy kompostowania. | 1 |
T-W-7 | Bioremediacja gruntów – rozkład produktów naturalnych i ropopochodnych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z laboratorium | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia laboratorium | 3 |
A-L-4 | Zaliczenie laboratorium | 1 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 11 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną. |
M-2 | ćwiczenia wykonywane indywidualnie i zbiorowo w laboratorium biotechnologicznym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładu |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne zajęć w laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-05a_W08 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśniać działanie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i opisać procesy biotechnologiczne służące ochronie środowiska Powinien być w stanie przedstawić znaczenie fitoremediacji i bioremediacji gruntów w ochronie środowiska | KOS_2A_W08 | T2A_W05 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-05a_W15 W ramach przeprowadzonych zajęć student powinien znać inżynierskie rozwązania w zakresie wykorzystania biotechnologii w ochronie środowiska jak biokopalnictwo, usuwanie metali ciężkich ze ścieków, bioodsiarczanie, zagospodarowanie osadów ściekowych, odpadów organicznych i innych technologii przedstawionych w ramach wykładu | KOS_2A_W15 | — | InzA2_W05 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-05a_U15 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić przydatność wykorzystania mikroorganizmów i procesu biotechnologicznego do rozwiązania problemu w ochronie środowiska; powinien umieć pracować w grupie. | KOS_2A_U15 | T2A_U12 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-05a_K05 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wykazywać aktywną postawę wobec nowych rozwiązań biotechnologicznych, określić priorytety służące realizacji procesu biotechnologicznego zgodnie z zasadami etyki i ochrony środowiska | KOS_2A_K05 | T2A_K04 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-05a_W08 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśniać działanie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i opisać procesy biotechnologiczne służące ochronie środowiska Powinien być w stanie przedstawić znaczenie fitoremediacji i bioremediacji gruntów w ochronie środowiska | 2,0 | Student nie umie opisać działania mikroorganizmów ani przedstawić procesów zachodzących w środowisku przy udziale mikroorganizmów ani procesów biotechnologicznych służących ochronie środowiska |
3,0 | Student potrafi opisać działanie mikroorganizmów, przedstawić procesy zachodzące w środowisku przy udziale mikroorganizmów i procesy biotechnologiczne służących ochronie środowiska w 60 % | |
3,5 | Student potrafi opisać działanie mikroorganizmów, przedstawić procesy zachodzące w środowisku przy udziale mikroorganizmów i procesy biotechnologiczne służących ochronie środowiska w 70 % | |
4,0 | Student potrafi opisać działanie mikroorganizmów, przedstawić procesy zachodzące w środowisku przy udziale mikroorganizmów i procesy biotechnologiczne służących ochronie środowiska w 80 % | |
4,5 | Student potrafi opisać działanie mikroorganizmów, przedstawić procesy zachodzące w środowisku przy udziale mikroorganizmów i procesy biotechnologiczne służących ochronie środowiska w 90 % | |
5,0 | Student potrafi w pełni wyjaśnić działanie mikroorganizmów, przedstawić procesy zachodzące w środowisku przy udziale mikroorganizmów i procesy biotechnologiczne służących ochronie środowiska w | |
KOS_2A_C03-05a_W15 W ramach przeprowadzonych zajęć student powinien znać inżynierskie rozwązania w zakresie wykorzystania biotechnologii w ochronie środowiska jak biokopalnictwo, usuwanie metali ciężkich ze ścieków, bioodsiarczanie, zagospodarowanie osadów ściekowych, odpadów organicznych i innych technologii przedstawionych w ramach wykładu | 2,0 | Student nie zna inżynierskich rozwiązań w zakresie wykorzystania biotechnologii w ochronie środowiska jak biokopalnictwo, usuwanie metali ciężkich ze ścieków, bioodsiarczanie, zagospodarowanie odpadów organicznych ionnych przedstawionych na wykładzie |
3,0 | Student zna inżynierskie rozwiązania w zakresie wykorzystania biotechnologii w ochronie środowiska jak biokopalnictwo, usuwanie metali ciężkich ze ścieków, bioodsiarczanie, zagospodarowanie odpadów organicznych i inne przedstawione na wykładzie w 60% | |
3,5 | Student zna inżynierskie rozwiązania w zakresie wykorzystania biotechnologii w ochronie środowiska jak biokopalnictwo, usuwanie metali ciężkich ze ścieków, bioodsiarczanie, zagospodarowanie odpadów organicznych i inne przedstawione na wykładzie w 70% | |
4,0 | Student zna inżynierskie rozwiązania w zakresie wykorzystania biotechnologii w ochronie środowiska jak biokopalnictwo, usuwanie metali ciężkich ze ścieków, bioodsiarczanie, zagospodarowanie odpadów organicznych i inne przedstawione na wykładzie w 80% | |
4,5 | Student zna inżynierskie rozwiązania w zakresie wykorzystania biotechnologii w ochronie środowiska jak biokopalnictwo, usuwanie metali ciężkich ze ścieków, bioodsiarczanie, zagospodarowanie odpadów organicznych i inne przedstawione na wykładzie w90% | |
5,0 | Student zna inżynierskie rozwiązania w zakresie wykorzystania biotechnologii w ochronie środowiska jak biokopalnictwo, usuwanie metali ciężkich ze ścieków, bioodsiarczanie, zagospodarowanie odpadów organicznych i inne przedstawione w ramach wykładu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-05a_U15 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić przydatność wykorzystania mikroorganizmów i procesu biotechnologicznego do rozwiązania problemu w ochronie środowiska; powinien umieć pracować w grupie. | 2,0 | Student nie umie określić przydatność wykorzystania mikroorganizmów i procesu biotechnologicznego do rozwiązania problemu w ochronie środowiska |
3,0 | Student umie określić przydatność wykorzystania mikroorganizmów i procesu biotechnologicznego do rozwiązania problemu w ochronie środowiska w 60% | |
3,5 | Student nie umie określić przydatność wykorzystania mikroorganizmów i procesu biotechnologicznego do rozwiązania problemu w ochronie środowiska 70% | |
4,0 | Student nie umie określić przydatność wykorzystania mikroorganizmów i procesu biotechnologicznego do rozwiązania problemu w ochronie środowiskaw 80% | |
4,5 | Student nie umie określić przydatność wykorzystania mikroorganizmów i procesu biotechnologicznego do rozwiązania problemu w ochronie środowiska w 90 % | |
5,0 | Student w pełni umie określić przydatność wykorzystania mikroorganizmów i procesu biotechnologicznego do rozwiązania problemu w ochronie środowiska, potrafi w pełni objaśnić procesy zachodzące w środowisku przy udziale mikroorganizmów oraz zaprezentować procesy biotechnologiczne służące ochronie środowiska |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-05a_K05 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wykazywać aktywną postawę wobec nowych rozwiązań biotechnologicznych, określić priorytety służące realizacji procesu biotechnologicznego zgodnie z zasadami etyki i ochrony środowiska | 2,0 | Student nie umie przedstawić nowych rozwiązań biotechnologicznych ani określić priorytetów służących realizacji procesu biotechnologicznego zgodnie z zasadami etyki i ochrony środowiska |
3,0 | Student potrafi przedstawić obecne i nowe rozwiązania biotechnologiczne i określić priorytety służące realizacji procesu biotechnologicznego zgodnie z zasadami etyki i ochrony środowiska w 60% | |
3,5 | Student potrafi przedstawić obecne i nowe rozwiązania biotechnologiczne i określić priorytety służące realizacji procesu biotechnologicznego zgodnie z zasadami etyki i ochrony środowiska w 70% | |
4,0 | Student potrafi przedstawić obecne i nowe rozwiązania biotechnologiczne i określić priorytety służące realizacji procesu biotechnologicznego zgodnie z zasadami etyki i ochrony środowiska w 80% | |
4,5 | Student potrafi przedstawić obecne i nowe rozwiązania biotechnologiczne i określić priorytety służące realizacji procesu biotechnologicznego zgodnie z zasadami etyki i ochrony środowiska 90 % | |
5,0 | Student potrafi w pełni scharakteryzować i objaśnić obecne i nowe rozwiązania biotechnologiczne i określić priorytety służące realizacji procesu biotechnologicznego zgodnie z zasadami etyki i ochrony środowiska |
Literatura podstawowa
- E.Klimiuk, M.Łebkowska, Biotechnologia w ochronie środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Szewczyk K. W., Laboratorium bioprocesów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
- Singelton P. (red.), Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, Warszawa, 2000
- Kłyszejko-Stefanowicz L., Ćwiczenia z biochemii, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- M.K.Błaszczyk, Mikroorganizmy w ochronie środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007