Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Unieszkodliwianie odpadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Unieszkodliwianie odpadów | ||
Specjalność | Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Niezbędna wiedza z zakresu matematyki, chemii fizycznej i organicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie unieszkodliwiania podstawowych odpadów przemysłowych i komunalnych: płyny eksploatacyjne z maszyn, pojazdów samochodowych, odpady zawierające rtęć, galwanotechniczne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozdział mieszaniny odpadowych węglowodorów z łapaczy na laboratoryjnej kolumnie Widmera. | 7 |
T-L-2 | Oznaczanie chloropochodnych organicznych w ściekach i odgazach z produkcji chlorku winylu metodą ze zbilansowaniem chloru. | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Najważniejsze grupy odpadów, rodzaje odpadów najszerzej wykorzystywanych w produkcjach przemysłowych. | 2 |
T-W-2 | Wykorzystanie i unieszkodliwianie olejów przepracowanych i płynów eksploatacyjnych z pojazdów samochodowych. | 3 |
T-W-3 | Unieszkodliwianie odpadów zawierających rtęć. | 2 |
T-W-4 | Spalanie odpadów niebezpiecznych i składowanie. | 2 |
T-W-5 | Spalanie chloropochodnych organicznych i unieszkodliwianie ścieków z produkcji chloropochodnych organicznych. | 4 |
T-W-6 | Postępowanie z odpadami galwanotechnicznymi. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 7 |
A-L-3 | Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 15 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny oraz dyskusja dydaktyczna na temat związany z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemny sprawdzian wiedzy po trzech wykładach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy studenta po zakończeniu wykładów na reprezentatywnej próbie zdefiniowanych efektów kształcenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-03b_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz oceny wpływu na środowisko. | KOS_2A_W03 | T2A_W01 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-03b_W02 Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze, nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne. Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych. | KOS_2A_W05, KOS_2A_W06 | T2A_W02, T2A_W03 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-03b_W03 Student powinien klasyfikować odpady, opisywać, charakteryzować i dobierać systemy technologiczne do zagospodarowywania odpadów z przemysłu i rolnictwa, unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych w systemach termicznych i ich bezpiecznego składowania. | KOS_2A_W10 | T2A_W07 | InzA2_W02 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-03b_W04 Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych. | KOS_2A_W09 | T2A_W06 | InzA2_W01 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-03b_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować, kontrolować przebieg, opracowywać technologie unieszkodliwiania i zagospodarowywania odpadów. Powinien posiadać umiejętność wdrażania nowych, weryfikowania przebiegu istniejących technologii, stosować nowe rozwązania w eksploatacji istniejąch. | KOS_2A_U22 | T2A_U19 | InzA2_U08 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-03b_U02 Potrafi zgodnie z obowiązującymi przepisami opracować szczegółową dokumentację wyników eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego lub dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonego kierunku studiów. | KOS_2A_U04 | T2A_U03 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-03b_U03 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne. | KOS_2A_U12 | T2A_U09 | InzA2_U02 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-03b_U04 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska — istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi. | KOS_2A_U18 | T2A_U15 | InzA2_U05 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-03b_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | KOS_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-03b_K02 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Student nabędzie aktywnej postawy wobec wybranych prolemów współczesnej cywilizacji, zwłaszcza w zakresie zagospodarowywania i unieszkodliwiania odpadów przemysłowych, niebezpiecznych i komunalnych. | KOS_2A_K06, KOS_2A_K07 | T2A_K05, T2A_K06 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-03b_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz oceny wpływu na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę z zakresu technologii spalania chloropochodnych organicznych i innych metod unieszkodliwiania chloropochodnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-03b_W02 Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze, nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne. Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych. | 2,0 | |
3,0 | Ma szczegółową wiedzę w zakresie postępowania z chloropochodnymi organicznymi, ich toksycznością i właściwościami fizykochemicznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-03b_W03 Student powinien klasyfikować odpady, opisywać, charakteryzować i dobierać systemy technologiczne do zagospodarowywania odpadów z przemysłu i rolnictwa, unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych w systemach termicznych i ich bezpiecznego składowania. | 2,0 | Nie potrafi przedstawić systemów podziału odpadów i uniszkodliwiania grup odpadów. |
3,0 | Potrafi przedstawić systemy podziału odpadów i uniszkodliwiania grup odpadów. | |
3,5 | Potrafi przedstawić systemy podziału odpadów i uniszkodliwiania grup odpadów, unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych. | |
4,0 | Potrafi przedstawić systemy podziału odpadów i uniszkodliwiania grup odpadów, unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych, płynów eksploatacyjnych i zawierajacych rtęć. | |
4,5 | Potrafi przedstawić systemy podziału odpadów i uniszkodliwiania grup odpadów, unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych, płynów eksploatacyjnych, zawierajacych rtęć, odpady azbestowe. | |
5,0 | Potrafi przedstawić systemy podziału odpadów i uniszkodliwiania grup odpadów, unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych, płynów eksploatacyjnych, zawierajacych rtęć, odpady azbestowe i galwanotechniczne. | |
KOS_2A_C03-03b_W04 Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić wływ środowiska na czas eksploatacji instalacji przemysłowych, zwłaszcza w zakresie ochrony srodowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-03b_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować, kontrolować przebieg, opracowywać technologie unieszkodliwiania i zagospodarowywania odpadów. Powinien posiadać umiejętność wdrażania nowych, weryfikowania przebiegu istniejących technologii, stosować nowe rozwązania w eksploatacji istniejąch. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać analizy odpadów, podziału na grupy, wykorzystania w produkcjach przemysłowych. |
3,0 | Student ma umiejetność analizy odpadów, podziału na grupy, wykorzystanie w produkcjach przemysłowych. | |
3,5 | Student ma umiejetność analizy odpadów, podziału na grupy, wykorzystanie w produkcjach przemysłowych, szczegółowo zna unieszkodliwianie odpadów typu przepracowanych olejów, płynów hydraulicznych, eksploatacyjnych. | |
4,0 | Student ma umiejetność analizy odpadów, podziału na grupy, wykorzystanie w produkcjach przemysłowych, szczegółowo zna unieszkodliwianie odpadów typu przepracowanych olejów, płynów hydraulicznych, eksploatacyjnych, odpadów zawierających rtęć. | |
4,5 | Student ma umiejetność analizy odpadów, podziału na grupy, wykorzystanie w produkcjach przemysłowych, szczegółowo zna unieszkodliwianie odpadów typu przepracowanych olejów, płynów hydraulicznych, eksploatacyjnych, odpadów zawierających rtęć, galwanotechnicznych. | |
5,0 | Student ma umiejetność analizy odpadów, podziału na grupy, wykorzystanie w produkcjach przemysłowych, szczegółowo zna unieszkodliwianie odpadów typu przepracowanych olejów, płynów hydraulicznych, eksploatacyjnych, odpadów zawierających rtęć, galwanotechnicznych, szczególnie trudnych do zagospodarowania chloropochodnych. | |
KOS_2A_C03-03b_U02 Potrafi zgodnie z obowiązującymi przepisami opracować szczegółową dokumentację wyników eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego lub dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonego kierunku studiów. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykonać bilans materiałowy dowolnej instalacji unieszkodliwiania odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-03b_U03 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe metody analityczne, niezbędne w określaniu składu odpadów komunalnych i przemysłowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-03b_U04 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska — istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe urządzenia techniczne, maszyny, urządzenia linii technologicznych na instalacjach unieszkodliwiania odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-03b_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Kompetentnie określa i ocenia wpływ instalacji przemysłowej na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-03b_K02 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Student nabędzie aktywnej postawy wobec wybranych prolemów współczesnej cywilizacji, zwłaszcza w zakresie zagospodarowywania i unieszkodliwiania odpadów przemysłowych, niebezpiecznych i komunalnych. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe zasady etyki inżynierskiej, zwłaszcza związane z problematyką ochrony środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- G.Lewandowski, A.Wróblewska, E.Milchert, Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006, pierwsze
- B.Bilitewski, G.Hardtle, K.Marek, Podręcznik gospodarki odpadami, "Seidel-Przywecki" Sp. z o.o., Warszawa, 2003, pierwsze
Literatura dodatkowa
- J.Wandrasz, A.Wandrasz, Paliwa formowane, biopaliwa i paliwa z odpadów w procesach termicznych, "Seidel-Przywecki" Sp. z o. o., Warszawa, 2006, pierwsze
- Praca zbiorowa, Chemia środowiska - ćwiczenia i seminaria, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, pierwsze