Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Analiza zanieczyszczeń żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza zanieczyszczeń żywności | ||
Specjalność | Analityka w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość klasycznych i instrumentalnych metod analitycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami i źródłami zanieczyszczeń żywności |
C-2 | Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w artykułach spożywczych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania analiz zanieczyszczeń żywności |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności samodzielnej pracy z literaturą dotyczącą zanieczyszczeń żywności i metodami ich oznaczania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie organizacji pracy na zajęciach laboratoryjnych, zasad BHP oraz kryteriów zaliczenia | 1 |
T-L-2 | Wykrywanie zanieczyszczeń w żywności (zanieczyszczenia organiczne w mące, metyloketony w maśle) | 1 |
T-L-3 | Wykrywanie zafałszowań żywności (miodu, produktów mlecznych) | 1 |
T-L-4 | Badanie zawartości alkoholu etylowego w sokach i napojach | 4 |
T-L-5 | Ocena właściwości chemicznych tłuszczów poddanych procesowi ogrzewania (oznaczanie liczby kwasowej i nadtlenkowej) | 4 |
T-L-6 | Oznaczanie pozostałości środków ochrony roślin w owocach | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń | 5 |
A-L-3 | czytanie wskazanej literatury | 6 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | samodzielna praca studenta |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zaangażowania i pracy w trakcie zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: test mieszany obejmujący pytania otwarte i zamknięte |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-13b_W01 potrafi wskazać przyczyny obecności zanieczyszczeń w żywności | KOS_2A_W03, KOS_2A_W05 | T2A_W01, T2A_W02 | — | C-1, C-4, C-2 | T-L-5, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-13b_U01 potrafi zorganizować stanowisko pracy, zaplanować i przeprowadzić doświadczenie laboratoryjne | KOS_2A_U05, KOS_2A_U11 | T2A_U03, T2A_U08 | InzA2_U01 | C-3 | T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-6 | M-1 | S-1 |
KOS_2A_C02-13b_U02 potrafi korzystać z dostępnej literatury realizując proces samokształcenia | KOS_2A_U07 | T2A_U05 | — | C-4 | T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-13b_K01 potrafi pracować w zespole realizując powierzone zadania | KOS_2A_K04, KOS_2A_K05 | T2A_K03, T2A_K04 | InzA2_K02 | C-3 | T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-13b_W01 potrafi wskazać przyczyny obecności zanieczyszczeń w żywności | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe składniki żywności i opisać procesy, którym one podlegają | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-13b_U01 potrafi zorganizować stanowisko pracy, zaplanować i przeprowadzić doświadczenie laboratoryjne | 2,0 | |
3,0 | Z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi wykonać ćwiczenie laboratoryjne i opracować sprawozdanie zawierające wnioski z przeprowadzonych doświadczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C02-13b_U02 potrafi korzystać z dostępnej literatury realizując proces samokształcenia | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe źródła i rodzaje zanieczyszczeń żywności oraz opisać wybrany sposób przygotowania próbki do analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-13b_K01 potrafi pracować w zespole realizując powierzone zadania | 2,0 | |
3,0 | wykazuje bierną postawę; uczestniczy w zajęciach wykonując polecenia lidera zespołu lub prowadzącego zajęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sikorski Z.E. (red.), Chemia żywności, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Pijanowski E., Dłużewski M., Dłużewska A., Jarczyk A., Ogólna technologia żywności, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1996
- Rutkowski A., Gwiazda S., Dąbrowski K., Substancje dodatkowe i składniki funkcjonalne żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1997