Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Analiza fazy nadpowierzchniowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza fazy nadpowierzchniowej | ||
Specjalność | Analityka w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość metod chromatograficznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnymi wariantami statycznej oraz dynamicznej techniki analizy fazy nadpowierzchniowej. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności praktycznego zastosowania technik analizy fazy nadpowierzchniowej w analizie lotnych związków. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności pracy w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie wymagań, kryteriów zaliczenia, sposobu pracy na zajęciach laboratoryjnych oraz zasad BHP. | 1 |
T-L-2 | Dozowanie próbek do chromatografu gazowego w statycznej technice analizy fazy nadpowierzchniowej. | 2 |
T-L-3 | Zastosowanie statycznej techniki analizy fazy nadpowierzchniowej do ilościowej analizy lotnych składników w złożonych matrycach. | 4 |
T-L-4 | Analiza pozostałości rozpuszczalników w produktach przemysłowych z wykorzystaniem dynamicznej techniki analizy fazy nadpowierzchniowej. | 4 |
T-L-5 | Wyznaczanie współczynników podziału z wykorzystaniem techniki analizy fazy nadpowierzchniowej. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w laboratorium | 15 |
A-L-2 | czytanie literatury | 7 |
A-L-3 | opracowanie sprawozdań z laboratorium | 4 |
A-L-4 | ustne zaliczenie wykonanego ćwiczenia | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | samodzielna praca studenta |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena pracy i zaangażowania w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne dotyczące wykonanego ćwiczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-13a_W01 Zna różne warianty statycznej oraz dynamicznej techniki analizy fazy nadpowierzchniowej. | KOS_2A_W10 | T2A_W07 | InzA2_W02 | C-1 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-13a_U01 Potrafi zastosować odpowiednią technikę analizy fazy nadpowierzchniowej jako etap przygotowania próby do analizy. | KOS_2A_U11, KOS_2A_U15 | T2A_U08, T2A_U12 | InzA2_U01 | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-2, S-3 |
KOS_2A_C02-13a_U02 Potrafi zorganizować stanowisko laboratoryjne, wykonać ćwiczenie oraz przygotować sprawozdanie w określonym czasie. | KOS_2A_U05, KOS_2A_U11 | T2A_U03, T2A_U08 | InzA2_U01 | C-3, C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-2, S-1, S-3 |
KOS_2A_C02-13a_U03 Potrafi korzystać z literatury realizując proces samokształcenia w zakresie technik analizy fazy nadpowierzchniowej. | KOS_2A_U07 | T2A_U05 | — | C-1 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-13a_K01 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role i realizując w odpowiednim czasie powierzone zadania. | KOS_2A_K04, KOS_2A_K05 | T2A_K03, T2A_K04 | InzA2_K02 | C-3 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-13a_W01 Zna różne warianty statycznej oraz dynamicznej techniki analizy fazy nadpowierzchniowej. | 2,0 | |
3,0 | zna w stopniu podstawowym zagadnienia związane ze statyczną i dynamiczną techniką analizy fazy nadpowierzchniowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-13a_U01 Potrafi zastosować odpowiednią technikę analizy fazy nadpowierzchniowej jako etap przygotowania próby do analizy. | 2,0 | |
3,0 | z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi zastosować podstawowe warianty technik analizy fazy nadpowierzchniowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C02-13a_U02 Potrafi zorganizować stanowisko laboratoryjne, wykonać ćwiczenie oraz przygotować sprawozdanie w określonym czasie. | 2,0 | |
3,0 | z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi zorganizować stanowisko laboratoryjne, wykonać ćwiczenie i sprawozdanie zawierające podstawowe informacje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C02-13a_U03 Potrafi korzystać z literatury realizując proces samokształcenia w zakresie technik analizy fazy nadpowierzchniowej. | 2,0 | |
3,0 | potrafi znaleźć w literaturze podstawowe informacje na temat technik analizy fazy nadpowierzchniowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-13a_K01 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role i realizując w odpowiednim czasie powierzone zadania. | 2,0 | |
3,0 | wykazuje bierną postawę, wykonując tylko otrzymane polecenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Namieśnik J.,Jamrógiewicz Z., Fizykochemiczne metody kontroli zanieczyszczeń środowiska, WNT, Warszawa, 1998
- Staszewski R. (red.), Kontrola chemicznych zanieczyszczeń środowiska, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
- Namieśnik J. (red.), Metody instrumentalne w kontroli zanieczyszczeń środowiska, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1992